Attitudeswe
Fotografen Fotografen skrev:
Det som först och främst hindrar mig från att ladda är avsaknad av elbil.

Det är lite fascinerande att allt måste ske med extra strofer och dansturer, det gäller inte bara laddning och elbilar utan mycket annat med moderna bilar, inget kan vara rakt på verkar det som.
Men, det är inte detta som hittills fått mig att inte ta steget till elbil, utan en tämligen stor brist på förtroende mot samhällsbygget och kraftbolagsaktörerna att få fram kräm när elbilsflottan sväller.
Räkna på det så kommer du fram till att rikets elförbrukning bara ökar enstaka procent om alla bilar vore elbilar.

Laddar man sen på natten så kan effekten inte vara något problem. Redan idag levereras iaf 20% mer effekt dagtid än nattetid en kall januarinatt, så det finns gott om kapacitet iaf i stammnätet för att ladda när majoriteten behöver laddas

Kan vara värre i ett lägenhetsområde med fjärrvärme och gasspisar, där får det grävas fram mer kräm....
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en sådan konstruktion, fast endast för enfas.
Detta verkar ha drunknat i tråden. Visst kan man ladda med en enkel sladd utan dyr elektronik. Följer det inte med en "nödsladd" till varje elbil, schuko till typ 2?

Man blir begränsad till enfas och max 10 A, men det går.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Finns ju billigare alternativ, men ”dessa” brukar säljas begagnade för några tusenlappar har jag sett, då MS och MX levererades med liknande förut Mobil anslutningskabel, 3-fas, svart, för elbilsladdning hemma och arbete, Tesla-märkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg förresten denna, men mer slimmad bara, elektroniken inbyggd i CEE-donet,
https://eauto.si/metron-shop/product/pc05t-3x16a-3-phase/
Laddkabel för elbil. Typ 2-kontakt MENNEKES. Svart. CEE 16A tre-fas. Anslutningsskisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Följer det inte med en "nödsladd" till varje elbil, schuko till typ 2?
Nej, det blir nog mer och mer ovanligt allt eftersom räckvidden på bilarna blir längre. När jag köpte min första elbil för två pr sedan följde endast en typ 2/typ 2-kabel med. De laddhybrider jag hade innan kom dock med sådan nödsladd.
 
richardtenggren
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta verkar ha drunknat i tråden. Visst kan man ladda med en enkel sladd utan dyr elektronik. Följer det inte med en "nödsladd" till varje elbil, schuko till typ 2?

Man blir begränsad till enfas och max 10 A, men det går.
Jag tar tillbaka detta. Det är tydligen någon i standarden som inte används idag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tar tillbaka detta. Det är tydligen någon i standarden som inte används idag.
Det är mode 1 laddning du tänker på. Det verkar ha standardiserats till att stödja upp till 16A 480V. Men förmodligen har ingen implementerat detta i nutida elbilar och det är nog förbjudet i EU.
 
Jo så var det. Men även typ 2 har en förenklad mod enligt standarden. Jag trodde de var dynamiskt växlingsbara, men det verkar vara något som bilen har förvalt, eventuellt konfigurerats till att välja, om bilen öht stöder den förenklade moden.
 
Nu när du haft din Njord ett tag @Nötegårdsgubben är du nöjd, eller skulle du rekommendera att kika på nått annat?

Jag kikar på en enkel lösning för att få upp en laddbox i garaget där jag redan har ett trefasuttag, då jag har en gammal säkringscentral som är full skulle de fast installerade boxarna vara betydligt dyrare då jag lär behöva bygga om den 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu när du haft din Njord ett tag @Nötegårdsgubben är du nöjd, eller skulle du rekommendera att kika på nått annat?

Jag kikar på en enkel lösning för att få upp en laddbox i garaget där jag redan har ett trefasuttag, då jag har en gammal säkringscentral som är full skulle de fast installerade boxarna vara betydligt dyrare då jag lär behöva bygga om den 🤔
Jag är överlag nöjd. Dels uppskattar jag (alltmer sällan iofs.) att kunna ha med den i bilen, dels tycker jag att den är helt ok att ha som stationär laddare. Den går förvisso inte att koppla hårt mot elpris, men tidsstyrningen i appen funkar bra.

Dock har jag skrivit lite mer om den, och frustrationen med den, här, och efterföljande inlägg i samma tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ladda-elbil-via-roett-cee-uttag.419594/post-4343899
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är överlag nöjd. Dels uppskattar jag (alltmer sällan iofs.) att kunna ha med den i bilen, dels tycker jag att den är helt ok att ha som stationär laddare. Den går förvisso inte att koppla hårt mot elpris, men tidsstyrningen i appen funkar bra.

Dock har jag skrivit lite mer om den, och frustrationen med den, här, och efterföljande inlägg i samma tråd: [länk]
Är appen fortfarande lika dålig eller har de hunnit jobba ikapp?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kolla här: [länk]

Kostar visst bara 1750kr om du väljer modellen utan fast kabel.
Intressant! Nu börjar priserna likna nått.
Men innebär att jag behöver sätta in JFB i garaget, och om jag vill ha lastbalansering så är det ändå ett ombyggt av centralen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant! Nu börjar priserna likna nått.
Men innebär att jag behöver sätta in JFB i garaget, och om jag vill ha lastbalansering så är det ändå ett ombyggt av centralen.
Den har inbyggd JFB vad jag kan se.
Jag undrar däremot vad inköpspriset på dessa boxar är om man kan sälja dem för 1750kr med moms till kund....
Det var inte längesen elfirmor ville ha över 10 000kr för en box med installation - efter grönt avdrag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.