Jag är också inne på att detta är en laddbox för större installationer, dels den konstruktionen med shunt ni pratar om men framförallt att den är helt tom på funktioner (ingen blåtand, wifi eller 4g), däremot har den en stor röd nödstopp på sidan! Känns som den passar bättre till kommersiella applikationer än hemma hos folk.

Elektronisk apparat demonterad, skruvad isär, internt kretskort och komponenter synligt, emballage runtom, reset-knapp markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Varför diskuteras laddboxar för fast montage här? 🤓
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför diskuteras laddboxar för fast montage här? 🤓
Den som introducerade denna box ville inte starta ny tråd, men din fråga är berättigad.

Min egen önskan är bara att skaffa en rimlig laddbox som kan matas med 2,5g5, då jag kan offra ett av mina CEE-uttag. Denna tänkta laddbox skulle ha en effekt på c:a 11 kW, sakna lull-lull som blåtand, wifi och lastbalansering men ha önskad elsäkerhet (förutom den som fås av centralens JFB).
 
Jag har anmält första offtopic inlägget och hoppas på att det får en egen tråd.

Själv tog jag en Njord Go, går att köra med lastbalansering.
 
  • Ett garage med en väggmonterad CTEK-laddare och röda sladdar, omgiven av verktyg och lagringsboxar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag har idag en central i mitt garage med JFB typ A
Om jag får denna box installerad o då bytter ut min JFB till typ B i hela garaget allting Ok ?
Har även en fundering kan man inte sätta en JFB typ B i en kapsling på kabeln mellan box o CEE-Kontakt då jag vill kunna flytta boxen. Den kommer då att ligga i serige med min JFB typ A ?
 
Jag ser inga hinder för dess alternativ om du tycker att du vinner något på dem.
 
GK100 GK100 skrev:
Har de boxarna ingen nätfrånskiljning utan hylsorna ständigt spänningssatta? Annars är ju den naturliga funktionen för DC-skydf att internt blockera nät den vägen. Kluddet med shuntutlösare mot dvärg eller JFB är knappast övertygande.
Reläerna är kanske inte dimensionerade för flera/många frånslag med full spänning och ström?
 
Jag gissar på att kontaktorn inte uppfyller de krav som ställs på en JFB, jämför Easee.

Tillverkaren av kontaktorn har dessvärre inte jättemycket information på hemsidan:
http://www.aoelec.com/en/product/676.html
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
[bild]
[bild]
[bild]

Närbilder på mer intressanta saker går givetvis att ordna om någon vill det! Jag förstår dock inte varför den egentligen vill ha de där externa grejerna, den ser ut att kunna mäta ut ett jordfel på AC sidan och isf. bryta strömmen (för mig iaf). Generellt känns det i övrigt som en välbyggd låda, inga konstigheter förutom märket på anslutningsdonet då...
tack för fina invärtes bilder!

jag läste någonstans – hittar givetvis inte tillbaka till källan – att en av funktionerna för den externa MX-utlösaren är att koppla ner hela boxen om övervakningen upptäckter felfallet att det ligger spänning på utgången trots att kontaktorn är i frånläge

alltså typ att någon av kontaktorns kontakter skulle blivit sammansvetsade

men från dina bilder syns ingen direkt spänningskänning på utgången från kontaktorn utan enbart strömtransformatorerna... så antingen var det ett löst rykte, gällde en annan produkt, eller så övervakar den om det går någon ström genom laddkabeln trots frånskild kontaktor
 
harka harka skrev:
tack för fina invärtes bilder!

jag läste någonstans – hittar givetvis inte tillbaka till källan – att en av funktionerna för den externa MX-utlösaren är att koppla ner hela boxen om övervakningen upptäckter felfallet att det ligger spänning på utgången trots att kontaktorn är i frånläge

alltså typ att någon av kontaktorns kontakter skulle blivit sammansvetsade

men från dina bilder syns ingen direkt spänningskänning på utgången från kontaktorn utan enbart strömtransformatorerna... så antingen var det ett löst rykte, gällde en annan produkt, eller så övervakar den om det går någon ström genom laddkabeln trots frånskild kontaktor
Om du tittar närmare på bilderna ser du att det bygger på en typisk återkoppling via en hjälpkontakt. En kontaktor värd namnet och det får vi då hoppas denna är kommer inte öppna om någon av polerna svetsat. Så den enkla logiken är bara att jämföra ordern styrningen ser sig ge med hur hjälpkontakten indikerar och vid avvikelse löser man ut överliggande via shunten.

Och vid fel som lägger till kontaktorn manövermässigt eller om den svetsat och inte släpper kommer ju stiften kunna vara spänningssatta så långt inget fel i det påståendet.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.