NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Det var inte längesen elfirmor ville ha över 10 000kr för en box med installation - efter grönt avdrag!
Det gröna avdraget och andra bidrag för den delen brukar ju inte direkt pressa ner priserna...
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Den har inbyggd JFB vad jag kan se.
Jag undrar däremot vad inköpspriset på dessa boxar är om man kan sälja dem för 1750kr med moms till kund....
Det var inte längesen elfirmor ville ha över 10 000kr för en box med installation - efter grönt avdrag!
Bara för DC-fel.
Garaget är dessvärre inte utrustat med en JFB alls för tillfället. Så det blir en ombyggnation i så fall.

Man kan få för ner mot 6000kr idag.
Ingen erbjuder schneiderboxen vad jag kan se.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är appen fortfarande lika dålig eller har de hunnit jobba ikapp?
Jag upplever inte appen som dålig längre. Om det beror pa att jag vant mig, att de förbättrat saker eller en kombination av det är inte lätt att veta.

Vissa saker som att man måste spara efter varje delmoment i en tidsstyrning (starttid, stopptid, laddstyrka) är fortfarande omoderna irritationsmoment, andra saker som att vissa saker bara gått med wifi och andra bara med blåtand är nog fixade.

Ytterligare andra saker är bara svårbegripliga. Som att max laddström enligt nedan inte påverkar schemalagd laddning, utan bara direktstartad.

Mobilt appgränssnitt för enhetsinställningar med scheman, laddström, LED-intensitet och uppkopplingsalternativ för Bluetooth och Wi-Fi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men på det stora hela funkar den bra. Jag har betydligt sämre appar för andra saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kolla här: [länk]

Kostar visst bara 1750kr om du väljer modellen utan fast kabel.
Intressant...
Här snackar vi ocker i högsta ligan (eller intressant prispåslag tack vara grön teknik?)
Kollade hos en handfull (svenska) elgrossister, mellan 8'500 och 10'800 (exkl. moms.).
Lastbalanseraren är dock inte lika illa, bara plus "moms".
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Nu är vi rätt OffT. Någon admin kanske kan bryta ut Schneiders box i en egen tråd?

Men deras lastbalanserare verkar behöva en trepolig säkring på 2A om jag tolkar inkopplingen rätt 🙄
 
B
Ja starta separat tråd om Schneider's laddbox. Intressant pris men lastbalanseraren är av gamla generationen. Hade de haft lastbalanserare med RJ-12 kontakt till elmätaren hade det varit mkt intressant.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Intressant...
Här snackar vi ocker i högsta ligan (eller intressant prispåslag tack vara grön teknik?)
Kollade hos en handfull (svenska) elgrossister, mellan 8'500 och 10'800 (exkl. moms.).
Lastbalanseraren är dock inte lika illa, bara plus "moms".
Hoppsan, nu sjönk priset till 1850kr för versionen med fast kabel. Jag tror jag beställer en nu!
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Hoppsan, nu sjönk priset till 1850kr för versionen med fast kabel. Jag tror jag beställer en nu!
Jag orkar inte starta en ny tråd, men vill någon veta mer om boxen fick jag precis hem den idag. Allt verkar OK men den går nog tyvärr inte att koppla på en CEE-kontakt utan extern jfb.
 
D
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag orkar inte starta en ny tråd, men vill någon veta mer om boxen fick jag precis hem den idag. Allt verkar OK men den går nog tyvärr inte att koppla på en CEE-kontakt utan extern jfb.
Kan du förklara? Ska inte din box ligga under husets JFB?
 
D datja skrev:
Kan du förklara? Ska inte din box ligga under husets JFB?
Se bilder. Det ska sitta en Mx (Shunt trip release) ansluten till en 30mA typ A jordfelsbrytare. Varför denna hjälpkontakt kan jag inte svara på men jag kommer att installera som föreskrivet.
 
  • Elritning för trefasanslutning av laddare för elfordon med säkerhetsbrytare och kopplingsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual med diagram och steg-för-steg anvisningar för elektrisk installation, varningsetiketter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Nej, den kan du inte ha på sladd.
Jag fick min Ctek Njord igår och kör på den tills vidare, finns ju med lastbalansering nuförtiden med.

Anar att den hjälpkontakten är för att laddboxen inte har en egen brytare utan använder JFBn för även DC-fel.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, den kan du inte ha på sladd.
Jag fick min Ctek Njord igår och kör på den tills vidare, finns ju med lastbalansering nuförtiden med.

Anar att den hjälpkontakten är för att laddboxen inte har en egen brytare utan använder JFBn för även DC-fel.
Det står här att jordfelsskydd ingår. Men är det inte bara att koppla in boxen med dess inbyggda DC-skydd under centralens AC-JFB?

https://www.se.com/se/sv/product/do...=Schneider+Electric_EVlink-Home_EVH4S11NC.pdf
 
D datja skrev:
Det står här att jordfelsskydd ingår. Men är det inte bara att koppla in boxen med dess inbyggda DC-skydd under centralens AC-JFB?

[länk]
Om jag inte missminner mig så vill den ha en vanlig JFB innan, jag gissar på Mx ska trippa JFBn vid ett DC-jordfel.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Om jag inte missminner mig så vill den ha en vanlig JFB innan, jag gissar på Mx ska trippa JFBn vid ett DC-jordfel.
Ja, precis
 
Finns intresse för foton på insidan? Om jag klarar att öppna den dvs...
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.