1 079 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Elabel - typ / färger / kvalité / arbetsmoment
Hej!
Tänker dra kabel själv (elektriker får koppla in)
"Min" elektriker tycker att det inte spelar så stor roll... (vilket retar mig lite )
Jag vill höra om det finns annan erfarenhet / kunskap.
...
Det finns en mängd olika typer av kablar och kvalitéer.
1) FK / FQ (eller andra typer)
Är det värt att satsa på halogenfritt?
Spelar antal ledare(kardeler) någon roll?
2) Färger på kablarna.
De två jag är säker på är grön/gul (jord) och blå(nollan)
Men sedan - fas / brytström...
Vissa vill använda färger kopplade till de olika faserna
3) I vägguttag är det följande som gäller? (om jordskenan är placerad uppåt/nedåt)
Dragning av kabel (elektrikern tycker flexrör med kabel)
Här förstår jag att problem med kabelfärger uppstår.
Jag förstår även att när en elektriker har ??kr/timme är det arbetskostnaden som lätt blir betungande.
Det blir även viktigt att välja "enkla" eluttag (inte skruvar - trycka går snabbare) osv..
Men jag har inte riktigt den "tids pressen". (arbetet är för litet)
Några alternativ .:
Går det att komplettera med ytterligare en kabel i flexslang med färdigdragen kabel?
Har tittat lite på prisskillnaderna och färdigdragen kabel är ca 4kr/meter dyrare.
Finns någon kunskap i detta ämne?
Tänker dra kabel själv (elektriker får koppla in)
"Min" elektriker tycker att det inte spelar så stor roll... (vilket retar mig lite )
Jag vill höra om det finns annan erfarenhet / kunskap.
...
Det finns en mängd olika typer av kablar och kvalitéer.
1) FK / FQ (eller andra typer)
Är det värt att satsa på halogenfritt?
Spelar antal ledare(kardeler) någon roll?
2) Färger på kablarna.
De två jag är säker på är grön/gul (jord) och blå(nollan)
Men sedan - fas / brytström...
Vissa vill använda färger kopplade till de olika faserna
- L1=Brun
- L2=Svart
- L3=Grå
3) I vägguttag är det följande som gäller? (om jordskenan är placerad uppåt/nedåt)
- vänster = fas
- höger = nolla
Dragning av kabel (elektrikern tycker flexrör med kabel)
Här förstår jag att problem med kabelfärger uppstår.
Jag förstår även att när en elektriker har ??kr/timme är det arbetskostnaden som lätt blir betungande.
Det blir även viktigt att välja "enkla" eluttag (inte skruvar - trycka går snabbare) osv..
Men jag har inte riktigt den "tids pressen". (arbetet är för litet)
Några alternativ .:
- a) Flexslang med kabel dragen (färgval blir begränsat).
- a1) Flexslang med kabel dragen (som a) - men tvistad - ger mindre magnet fält.
- b) Flexslang med separata kablar (enklare att välja önskat antal och färger-måste dras)
- c) Plaströr med separata kablar(enklare att välja önskat antal och färger måste dras)
- d) Det finns en kabel (har inte beteckningen) som också får dras (t.ex. bakom golvlister)
Går det att komplettera med ytterligare en kabel i flexslang med färdigdragen kabel?
Har tittat lite på prisskillnaderna och färdigdragen kabel är ca 4kr/meter dyrare.
Finns någon kunskap i detta ämne?
1) FQ om allt är nytt. Annars spelar det enligt min åsikt ingen roll. FK/FQ har 7 kardeler och ska ha det. Alternativet är EK/EQ men dras sällan i rör. Mer finkardeligt ska man inte använda förutom i centralen där RK6 förekommer.
2) Enfasgrupp: brun fas och vanligen svart tändtråd. Oavsett vilken fas de kopplas till.
Själv vill jag inte använda svart, vit eller röd tändtråd då äldre delar har vit fas, svart nolla och röd skyddsjord så jag kör orange och grå som tändtråd.
3) Vad som är fas och nolla i ett uttag spelar ingen roll.
Har inte jobbat med flexslang så det får andra svara på.
2) Enfasgrupp: brun fas och vanligen svart tändtråd. Oavsett vilken fas de kopplas till.
Själv vill jag inte använda svart, vit eller röd tändtråd då äldre delar har vit fas, svart nolla och röd skyddsjord så jag kör orange och grå som tändtråd.
Tack! (känns kul att någon "bryr sig"Logad skrev:1) FQ om allt är nytt. Annars spelar det enligt min åsikt ingen roll. FK/FQ har 7 kardeler och ska ha det. Alternativet är EK/EQ men dras sällan i rör. Mer finkardeligt ska man inte använda förutom i centralen där RK6 förekommer.
vilken kabel / metod brukar du använda?
Är det rör eller annan kabel?
Jag förstår. (förmodligen blir det då bara brun eller svart i "hela dragningen"? (förutom blå och gröngul)E elmont skrev:
On Ni "funderar" aldrig om det ska vara "tvinnad kabel" eller ej? (för att minska magnetfältet?
Går det att komplettera med extra trådar i en "fördragen slang"? (om det skulle behövas)
Det finns färdigtvinnade men det använder man bara om kunden av någon konstig anledning vill ha det, det finns även "skärmade" rör och dosor. Men då kunden förstår att det kostar en slant brukar behovet försvinna. Och ja det går att komplettera även fördragen slang men det är sällan det behövs, det brukar inte vara nått problem bara slangen är fäst enligt normen och att man inte har gjort för tvära böjar.
MEN innan man över huvud taget börjar dra måste man i detalj ha klart för sig hur allt ska kopplas, har man inte det brukar det leda till problem som ibland kan vara lite svårlösta.
MEN innan man över huvud taget börjar dra måste man i detalj ha klart för sig hur allt ska kopplas, har man inte det brukar det leda till problem som ibland kan vara lite svårlösta.
Jag har rör i våningsplanet och utanpåliggande i källaren. Finns ett par flexrör genom bjälklaget mellan kök och källare men har inte haft anledning att röra dem.A Albireo skrev:
Använder dragfjäder av plast när jag drar nya trådar. Finns bara som äldst 53 år gamla FK i rör hos mig och de som inte stelnat i en kopplingsdosa får vara.