jag har köpt ett hus byggt 1924 och mängder av ombyggnader. Elsystemet är minst sagt kaotiskt. Olika färger på kablarna, ibland gul/grön ibland röd och ibland vit för jord. Ett problem kanske är att det finns bara tre kablar in och jord/neutral är samma, dvs ståltrådarna runt om de övriga tre. I centralen är det bara en kabel mellan jordskenan och neutralskenan. Jag blir lite orolig då i vissa vägguttag strömstyrkan mellan jord och neutral är 120 volt. när jag tar ut proppen så är det 24 volt mellan neutral och live.
Inga problem med gemensam fläta eller att skenorna är sammanbundna med en RK utan högst normalt. Du kan dra åt skruvarna lite och känna så det sitter med elen avstängd.
Det andra du skriver låter inte rätt. Vad mäter du med? Har dina uttag fejkjord?
Det andra du skriver låter inte rätt. Vad mäter du med? Har dina uttag fejkjord?
Vad är fejkjord, en del av vägguttagen har ingen jord. Men om både neutral och jord kommer från flätan, då borde det väl inte vara 120 volt mellan dem. Jag mäter med en vanlig elmätare,dvs visar en skala från 0 till 400 volt. vilka ledningar kan det vara 120 volt mellan. Mäter jag mellan live och neutral visar det 240 volt, mellan jord och live 120 volt, mellan jord och neutral 120 volt. med proppen uttagen visar det 24 volt mellan live och neutral och fortfarande 120 volt mellan neutral och jord
Aha. Samma på alla uttag? Tidigare ägare installerade dessa strax före försäljning?Vikingkk skrev:Vad är fejkjord, en del av vägguttagen har ingen jord. Men om både neutral och jord kommer från flätan, då borde det väl inte vara 120 volt mellan dem. Jag mäter med en vanlig elmätare,dvs visar en skala från 0 till 400 volt. vilka ledningar kan det vara 120 volt mellan. Mäter jag mellan live och neutral visar det 240 volt, mellan jord och live 120 volt, mellan jord och neutral 120 volt. med proppen uttagen visar det 24 volt mellan live och neutral och fortfarande 120 volt mellan neutral och jord
Inte på alla uttag. Samma familj har haft huset 1924 -2018, ombyggt av olika generationer. senast troligen 70-talet. finns inget system eller ritningar. För att testa vilken propp som går till vad är det enda att kortsluta och se vilken propp som går. Ny el kommer om någon månad, Ellevio har lagt ner nya ledningar i vägen och nytt elskåp är monterat på väggen, men det gama och nuvarande sitter på stolpe 15 meter från huset. Det är inte gjort av en elektriker, elcentralen är utökad minst tre gånger med nya grupper av proppar.
Det finns bättre metoder, köp en riktig spänningsprovare med akustisk signal och stoppa i uttaget. Dra säkringarna, när ljudet upphört har du hittat rätt.Vikingkk skrev:Inte på alla uttag. Samma familj har haft huset 1924 -2018, ombyggt av olika generationer. senast troligen 70-talet. finns inget system eller ritningar. För att testa vilken propp som går till vad är det enda att kortsluta och se vilken propp som går. Ny el kommer om någon månad, Ellevio har lagt ner nya ledningar i vägen och nytt elskåp är monterat på väggen, men det gamla och nuvarande sitter på stolpe 15 meter från huset. Det är inte gjort av en elektriker, elcentralen är utökad minst tre gånger med nya grupper av proppar.
Men lustigt nog har din brutala metod fungerat som en slags kontinuitetskontroll. Lyckades du lösa säkringen genom att bygla fas och jordstift har där funnits kontakt en gång i tiden men att din metod sliti ut en dålig anslutning.
Fast tror ändå mest på fejkjord.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Proppbingo! Denna klassiker vid ny bostad.
Vi har gjort så att vi kopplat lampor i alla uttag och tänt alla fasta armaturer. Sen har vi ryckt en säkring i taget och kollat vad som slocknade. Eller ja, nu är allt omdraget så nu vet jag exakt hur allt går och det finns en gruppförteckning, men så var det inte när vi flyttade in.
För övrigt undrar jag hur du tänker kring din egen anläggning. Bara för att nätägaren drar nytt i gatan blir det inte bättre hos dig. Det låter som att elanläggningen i ditt hus skulle behöva en ordentlig genomgång. En potentialskillnad mellan nolla och jord indikerar att det finns ett avbrott någonstans.
Vi har gjort så att vi kopplat lampor i alla uttag och tänt alla fasta armaturer. Sen har vi ryckt en säkring i taget och kollat vad som slocknade. Eller ja, nu är allt omdraget så nu vet jag exakt hur allt går och det finns en gruppförteckning, men så var det inte när vi flyttade in.
För övrigt undrar jag hur du tänker kring din egen anläggning. Bara för att nätägaren drar nytt i gatan blir det inte bättre hos dig. Det låter som att elanläggningen i ditt hus skulle behöva en ordentlig genomgång. En potentialskillnad mellan nolla och jord indikerar att det finns ett avbrott någonstans.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Vet inte om jag riktigt uppfattar tråden rätt.
Men jag tolkar att TS har mätt spänning i ett vanligt uttag. Och då fått mätvärden:
230V fas - nolla
120V fas till jord
25V fas till jord, när fasen är bruten (säkringen ur?).
Enklaste och mest troliga förklaringen är att jord i uttaget inte är inkopplad alls. Det finns antingen ingen tråd kopplad till jord i uttaget, eller så finns där en jordtråd, men den är inte inkopplad i centralen till jord. Jag lutar mer mot att tråden finns men är inte inkopplad.
Det som händer är att en helt lös tråd, som inte är inkopplad på någonting i någon ände. Den fungerar lite som en antenn. Om en sådan tråd går en längre sträcka bredvid en spänninghsförande tråd (fastråden till uttaget), då sker en kapacitiv koppling igenom isoleringen. Det går inte en ström i vanlig bemärkelse. Utan man kan säga att elektronerna i den lösa ledningen "känner" laddningen från elektronerna i den spänningsförande ledningen och flyttar sig lite.
När du mäter med ett modernt mätinstrument, så belastar det inte trådarna du mäter på, det förbrukar någon enstama mikroAmpere från tråden du mäter på. Den här kapacitiva kopplingen orkar driva några mikroampere, men det räcker för att instrumentet skall kunna mäta upp det och ge en "falsk" infikation.
I ditt fall plockar den (troligen) lösa jordtråden upp fältet från fasledaren som går i samma elrör. Då mäter du 120V på den lösa tråden. När spänningen på fasledaren är bruten, så plockar din lösa tråd ändå upp ett elektriskt fält, ungefär som din TV antenn, alltså från alla möjliga ledningar även på lång håll.
Fenomenet kapacitans används i elektronik, komponenten som kallas kondensator är tillverkad för att ha en hög kapacitiv koppling, den har som viktigast egenskap att den leder växelström, bättre ju högre frekvens det är. Men den leder inte likström alls. En kondensator är typiskt tillverkad med två lager av extremt tunn metallfolie, på var sin sida av en extremt tunn plastfolie. Det kan vara flera kvadratmeter folie inpackad i en liten kondensator. Det blir då en mycket bättre och mer väldefinierad yta, än du får mellan två trådar som går bredvid varandra.
Men jag tolkar att TS har mätt spänning i ett vanligt uttag. Och då fått mätvärden:
230V fas - nolla
120V fas till jord
Enklaste och mest troliga förklaringen är att jord i uttaget inte är inkopplad alls. Det finns antingen ingen tråd kopplad till jord i uttaget, eller så finns där en jordtråd, men den är inte inkopplad i centralen till jord. Jag lutar mer mot att tråden finns men är inte inkopplad.
Det som händer är att en helt lös tråd, som inte är inkopplad på någonting i någon ände. Den fungerar lite som en antenn. Om en sådan tråd går en längre sträcka bredvid en spänninghsförande tråd (fastråden till uttaget), då sker en kapacitiv koppling igenom isoleringen. Det går inte en ström i vanlig bemärkelse. Utan man kan säga att elektronerna i den lösa ledningen "känner" laddningen från elektronerna i den spänningsförande ledningen och flyttar sig lite.
När du mäter med ett modernt mätinstrument, så belastar det inte trådarna du mäter på, det förbrukar någon enstama mikroAmpere från tråden du mäter på. Den här kapacitiva kopplingen orkar driva några mikroampere, men det räcker för att instrumentet skall kunna mäta upp det och ge en "falsk" infikation.
I ditt fall plockar den (troligen) lösa jordtråden upp fältet från fasledaren som går i samma elrör. Då mäter du 120V på den lösa tråden. När spänningen på fasledaren är bruten, så plockar din lösa tråd ändå upp ett elektriskt fält, ungefär som din TV antenn, alltså från alla möjliga ledningar även på lång håll.
Fenomenet kapacitans används i elektronik, komponenten som kallas kondensator är tillverkad för att ha en hög kapacitiv koppling, den har som viktigast egenskap att den leder växelström, bättre ju högre frekvens det är. Men den leder inte likström alls. En kondensator är typiskt tillverkad med två lager av extremt tunn metallfolie, på var sin sida av en extremt tunn plastfolie. Det kan vara flera kvadratmeter folie inpackad i en liten kondensator. Det blir då en mycket bättre och mer väldefinierad yta, än du får mellan två trådar som går bredvid varandra.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Observera att kabeln mellan neutralskenan och jordskenan i centralen är den viktigaste trådstumpen i ditt hus. Den får du under inga omständigheter koppla ur på något sätt. OM den bryts så får du 400V i en del vägguttag. Det ger dramatiska fel, och i många fall brinner huset ned.
Hur går det med problemen? Lite bilder kan underlätta för forumet. Är väldigt viktigt du har klart för dig vad som är fas, jord, nolla, tändtrådar och så vidare, inte alltid självklart. Vid behov kan du göra kontinuitetsmätning.Vikingkk skrev:jag har köpt ett hus byggt 1924 och mängder av ombyggnader. Elsystemet är minst sagt kaotiskt. Olika färger på kablarna, ibland gul/grön ibland röd och ibland vit för jord. Ett problem kanske är att det finns bara tre kablar in och jord/neutral är samma, dvs ståltrådarna runt om de övriga tre. I centralen är det bara en kabel mellan jordskenan och neutralskenan. Jag blir lite orolig då i vissa vägguttag strömstyrkan mellan jord och neutral är 120 volt. när jag tar ut proppen så är det 24 volt mellan neutral och live.
H hempularen skrev:Vet inte om jag riktigt uppfattar tråden rätt.
230V fas - nolla
120V fas till jord
Fenomenet kapacitans används i elektronik, komponenten som kallas kondensator är tillverkad för att ha en hög kapacitiv koppling, den har som viktigast egenskap att den leder växelström, bättre ju högre frekvens det är. Men den leder inte likström alls. En kondensator är typiskt tillverkad med två lager av extremt tunn metallfolie, på var sin sida av en extremt tunn plastfolie. Det kan vara flera kvadratmeter folie inpackad i en liten kondensator. Det blir då en mycket bättre och mer väldefinierad yta, än du får mellan två trådar som går bredvid varandra.[/QUO
Problemet var att gul/grön hade använts som live, vilket gjorde att jag fick 400 volt på uttaget. Den gamla elcentralen, har nu satt upp en ny på väggen vid sidan, men att hitta rätt kablar är nästintill omöjligt. Om någon vecka kommer det ny elanslutning till huset med tre faser, en jord och en neutral ledning. [bild] [bild]