Jag funderar på vad det kan tänkas kosta att dra ut el till ett uthus. Jag tänker mig en rätt enkel installation med några vägguttag och ett par lamputtag i taket, men strömmen måste ju dessvärre komma någonstans ifrån också... Det är ca 30 meter till huset (och elcentralen).

Vad kan man göra själv? Kan man gräva ner kabel och låta elektrikern kolla att den är ok innan man skyfflar igen eller vill han göra rubbet? Hur djupt behöver man gräva ner den? (Inte till frostfritt hoppas jag.)

Nåt övrigt jag borde ta med i beräkningen...är det t.ex. krav på jordfelsbrytare eller så? Vad blir merkostnaden för att dra trefas? (Jag har ingen nytta av det nu, men det kan ju hända att jag vill göra om uthuset till snickarverkstad om tjugo år.

(Uthuset i fråga finns än så länge bara i min fantasi, jag håller på och räknar på vad det skulle kosta att bygga.)

Vanligtvis drar man nog en 5-ledare till uthuset och sätter en liten central där. Annars blir det svårt att utöka i framtiden.
Glöm inte att lägga ner lite telekabel eller åtminstone ett tomt rör när du ändå gräver.

Det du definitivt kan göra själv är att gräva ned två slangar mellan husen. Den ena för tele och den andra för elen. Det är smidigast om du skaffar 50 mm kabelskyddsslang med draglina i. Då är det bara att gräva ned den och sen när ni ska dra i kabeln så knyter man den i draglinan och halar in från andra sidan.

Jag håller med om att det är bäst med en liten central i nybygget men vill man skipa det så bör den här installationen vara så liten att man bara kan sätta en kopplingsdosa i nybygget och säkra av alltihopa i centralen inomhus

Det finns väl nån form av rekommenderat djup också?
I gatorna verkar de lägga ner ledningarna ungefär en halvmeter under markytan.

Några plankor och/eller färgad plastremsa ovanför slangen som skydd/markering kanske inte skadar heller om man vill vara väldigt duktig.

Om vi ska prata om vad som är lagligt så är det inte lagligt idag i Sverige att ens lägga ner rör för el. Dock så kan man gräva och senare åtefylla schackten men faktum är att rörläggning och återfyllning runt röret är ett behörighetskrävande arbete.

Central och telekabel låter ju vettigt. (Man kan ju passa på att lägga en ethernetkabel också, det borde väl gå att dra i samma rör som tele?.) Men är det nån som har ett hum om kostnaden? Jag glömde nämna att jag behöver en elradiator också.

Vad menas med att det "egentligen" krävs behörighet att skyffla igen diket? Att det gäller att hitta en elektriker som tycker det är ok att jag gör det själv eller? Och så var det det där med grävdjupet...nån som har en känsla för det?

Det brukar att gå att diskutera den frågan med elektrikern.

Det finns igentligen inget benfas krav men 50 cm är bra och ca 10 cm sand ovanpå rören. Vill man göra det hela riktigt snyggt så lägger man nu ett varningsband också, men varken sand eller band är krav men förståndigt. Springer man på sand eller varningsband när man gräver så vet man ju att här finns det ledningar.

Ethernet och tele går alldeles utmärkt i samma rör. Allternativet är dubbla ethernet och sen kör man tele över den ena bara

Har sett en del som lägger plankor ovanpå kabeln eller röret som extra skydd mot avgrävning.

Din elektriker är egentligen den person som bäst kan svara på allt du behöver veta om vad du får/kan göra i förväg och hur du ska göra det för att det ska bli bra. Då blir det ju dessutom gjort på det sätt som din elektriker tycker är bäst.

Japp men det skulle jag undvika i en trädgård då dött trä i backen gärna blir en myrstack och det kansk inte riktigt var vad man hadde tänkt sig såpass nära ett hus

• Gilla
Aser
  • Laddar…
Bigfoot skrev:
Vad menas med att det "egentligen" krävs behörighet att skyffla igen diket? Att det gäller att hitta en elektriker som tycker det är ok att jag gör det själv eller? Och så var det det där med grävdjupet...nån som har en känsla för det?
För att följa svens lag så kan man för enkelhetens skull följa svensk standard SS 424 1437 Kabelförläggning i mark.

Djup
I mark med eller utan permanent ytbeläggning, dock ej körbana eller vägren inom område för allmän väg 0,45 m med kabelskydd och 0,65 m utan kabelskydd.
O,45 är du det djup som kabeln skall ligga på.

Fyllning
Skyddsfyllning med maximal kornstorlek 8 mm och fri från skarpa stenar skall helt omge kabeln så att skador förebyggs.
Tillägssfyllning skall närmast skyddsfyllning eller kabelskydd eller kabelskyddsrör ej innehålla skarpa stenar för att kabelskada på grund av jordkomprimering, tjällossning, trafikbelastning etc skall undvikas.

Markering
Kabelmarkering skall användas för all kabel förlagd i mark. Särskild kabelmarkering erfordras dock inte när genomfärgade kabelskydd används. Kabelmarkering bör ligga 10 cm över kabeln.

Observera att den korrugerade gula slangen som säljs i bygghandeln inte är att betrakta som skyddsrör utan då krävs kabelmarkering dessutom. Dock så tror jag inte att så många gör så utan man använder den gula plastslangen och sedan äör det bra med det. Dock så använder man gula släta (på insidan) skyddsrör så är det relativt enkelt att byta en trasig kabel i framtiden. Min erfarenhet 10 års kabeldraging inom elverkssvängen säger detta.

Enligt min åsikt och som jag tycker även myndigheternas åsikt är att kabelförläggning är behörighetskrävande likaså rörförläggning och skyddsfyllning runt kabel och kabelskyddets förläggning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.