3 360 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
El till garaget
Hej!
Vi har flyttat in i ett hus som byggts av ett husföretag men garaget har vi byggt själva. Grunden till garaget köpte vi dock och även framdragning av el till detsamma. Vad jag förstår så är det en kabel för trefas med jord, nolla och tre faser (blå, svart, brun och vit ledare).
När jag mäter spänningen på kabeln så får jag dock inte de förväntade värdena:
jord-svart 110V
jord-brun 25V
jord-vit 25V
svart-brun 80V
svart-vit 80V
svart-blå 60V
blå-vit 0V
blå-brun 0 V
Dessa värdena är ungefärliga, mätinstrumentet är inte så exakt.
Rätta mig om jag har fel men en trefas ska väl ge 230V mellan nolla och fas och 400V mellan faser? Så vad är det så för koppling jag har och hur får jag ut 230V?
Tacksam för svar.
Henrik
Vi har flyttat in i ett hus som byggts av ett husföretag men garaget har vi byggt själva. Grunden till garaget köpte vi dock och även framdragning av el till detsamma. Vad jag förstår så är det en kabel för trefas med jord, nolla och tre faser (blå, svart, brun och vit ledare).
När jag mäter spänningen på kabeln så får jag dock inte de förväntade värdena:
jord-svart 110V
jord-brun 25V
jord-vit 25V
svart-brun 80V
svart-vit 80V
svart-blå 60V
blå-vit 0V
blå-brun 0 V
Dessa värdena är ungefärliga, mätinstrumentet är inte så exakt.
Rätta mig om jag har fel men en trefas ska väl ge 230V mellan nolla och fas och 400V mellan faser? Så vad är det så för koppling jag har och hur får jag ut 230V?
Tacksam för svar.
Henrik
Är kabeln över huvud taget spänningssatt? är den inte det kan man på grund av induktion få konstiga värden med känsliga instrument. Du kan ju försiktigt prova och kortsluta ledarna och se vad som händer, antagligen ingenting för du har nog bara spänning och ingen ström
Tack Elmont!
Jag öppnade säkringscentralen och kollade. Svart är inkopplad på säkringen medans blå och jord hänger löst uppmärkta. Med andra ord är det förberett för enfas och 230V till garaget. Vill jag ha trefas så får man väl sätta dit ytterligare två säkringar antar jag? Hur som helst inget jag ger mig på själv. Däremot så kan jag ju koppla in blå och jord så jag får 230 ut till elementet i garaget. Det får dock vänta tills imorgon när jag kan bryta strömmen utan att det blir kolsvart.
Henrik.
Jag öppnade säkringscentralen och kollade. Svart är inkopplad på säkringen medans blå och jord hänger löst uppmärkta. Med andra ord är det förberett för enfas och 230V till garaget. Vill jag ha trefas så får man väl sätta dit ytterligare två säkringar antar jag? Hur som helst inget jag ger mig på själv. Däremot så kan jag ju koppla in blå och jord så jag får 230 ut till elementet i garaget. Det får dock vänta tills imorgon när jag kan bryta strömmen utan att det blir kolsvart.
Henrik.
anbygg skrev:Tack Elmont!
Henrik.
Man upphör aldrig att förvånas...antingen lägger man på allt eller inget!
Liknande trådar
-
Delar till byggställning bakom garaget, någon som vet märke?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Enkelt larm till garaget?
Villalarm & Hemautomation -
Tillfällig el i garaget - byggcentral?
El -
Mätarskåp i garage. Kabel till hus + installation av bil-laddare och mer el i garaget.
El -
Tips på elcentral till garaget
El