960 läst · 10 svar
960 läst
10 svar
El pris ett mysterium
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 141 inlägg
De har rätt bra prognoser, det finns dessutom kraftverk och konsumenter som har kontrakt på att dra upp/ner produktion/konsumption för att hålla belastningen jämn.
Dessutom är det idag nog fortfarande rätt få som styr sin förbrukning så.
Dessutom är det idag nog fortfarande rätt få som styr sin förbrukning så.
Här kan du se hur elpriset satts i dag. Som synes varierar inte efterfrågan så väldigt mycket beroende på priset.
https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_SE.pdf
https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_SE.pdf
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det är fortfarande ganska svårt att flytta några enorma mängder av sin förbrukning, speciellt om man har elvärme vilket många fortfarande har i Sverige. En bra dag kanske jag lyckas flytta 5-10% av förbrukningen och då får jag anstränga mig.
Får se om jag kommer att orka flytta när min LVVP ska värma eller inte. Det beror på hur volatila (dvs skillnaden mellan max & min) timpriserna blir om ca 1.5 år då mitt fastpris går ut.
Blir de så att även under hösten -24 har svängningar över 50-60 öre /kWh mellan dag och natt är det värt att tänka på inför den vintern, annars bryr jag mig inte.
Blir de så att även under hösten -24 har svängningar över 50-60 öre /kWh mellan dag och natt är det värt att tänka på inför den vintern, annars bryr jag mig inte.
5 öre i spotpris, ja. Sen tillkommer i runda slängar 90 öre/kwh i skatt och avgifter. Förutom kostnaden för abonnemanget alltså, men det är ju en fast kostnad oavsett förbrukning.Logad skrev:
Givetvis tillkommer övriga rörliga kostnader men det tror jag de flesta begriper.G Gabbe1 skrev:
Billigaste timmen den natten 4,55 öre. Tillkommer (decemberpris) 8,53 + 19,6 + 36 + moms = 85,9 öre. Fasta avgifterna räknar jag mycket riktigt inte med då man har dem ändå.
Liknande trådar
-
Vad har ni betalat i jämförelsepris per kWh för eran solanläggning?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Paketpris tiger- och cirkelsåg begagnat??
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt -
Bästa pris på Wago? Eller köpa annat
El -
Elpris chock? Ha! Det är vattnet som kommer knäcka oss
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.