3 327 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
El och försäkringar
Om det blir fel som kan härröras till installationen så kommer försäkringsbolaget att kräva den som har gjort installationen. En behörig elektriker skall ha en ansvarighetsförsäkring som täcker en skada om han gör fel. Min egen täcker upp till 10miljoner kr. Det är väldigt viktigt att kolla om man anlitar en elektriker att han har tecknat denna försäkring.
Vad händer om inte elfirman finns kvar då?
Har pratat med mitt försäkringsbolag vad man skulle kräva för papper av elfirman för att de skulle bli nöjda och försäkringen gälla. Fick till svar "Ingenting, men en dokumentation är ju alltid bra att ha."
Vad har du för papper på installationer som är gjorda innan du flyttade in i huset? Hur många vet ens vilken firma som dragit elen i sitt begagnade hus, hos mig står det ett firman namn på listan över säkringar, that's it, hur vet jag att det är de som har gjort installationen?
Har pratat med mitt försäkringsbolag vad man skulle kräva för papper av elfirman för att de skulle bli nöjda och försäkringen gälla. Fick till svar "Ingenting, men en dokumentation är ju alltid bra att ha."
Vad har du för papper på installationer som är gjorda innan du flyttade in i huset? Hur många vet ens vilken firma som dragit elen i sitt begagnade hus, hos mig står det ett firman namn på listan över säkringar, that's it, hur vet jag att det är de som har gjort installationen?
Och när det brunnit har garanterat alla papper också brunnit ...Sonander skrev:Vad händer om inte elfirman finns kvar då?
Liknande trådar
-
Takbyte - offert, regelverk, försäkringar och besiktning.
Juridik -
Fått avslag 2 ggr på dolda fel försäkring hos Länsförsäkringar
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
FM Mattson dubbel utkastare - gäller ej försäkringar?
Vatten & Avlopp -
Läckande element - vad betalar försäkringar?
Försäkringar -
Försäkringar för delad entreprenad?
Försäkringar