Hej!

Några snabba frågor,

har spårat ut och lagt in Flexirör i väggen och dragit el kabel (förberett med jord, dock saknas det i kopplingsdosan) och tänkte sätta utanpåliggande eluttag. Ser ut enl nedan, är det ok?

Vidare så har jag en elkabel som sticker ut under fönstret som jag vill ta bort (kom fram till det efter renoveringsgipet sattes på plats tyvärr). Hur gör jag det på bästa sätt. Kan jag kapa den, isolera den på något sätt och peta in den i väggen igen? Kommer inte kunna dra ut den tyvärr. Den kommer då ligga i väggen med el på. Vilket inte känns helt optimalt...

• Eldragning med flexirör och el-kablar utstickande från vägg, redo för utanpåliggande uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utstickande elkabel med borttagna yttre skyddshöljen nära en vit vägg och trägolv, redo för installation av eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Felde skrev:
har spårat ut och lagt in Flexirör i väggen och dragit el kabel (förberett med jord, dock saknas det i kopplingsdosan) och tänkte sätta utanpåliggande eluttag. Ser ut enl nedan, är det ok?
Nej det ser inte bra ut. Exakt vad är en "el kabel"?? Jag antar du menar enkelisolerade ledare i flexslang som skulle kunna vara det vi ser på bilden. Jag ser dock ingen flexslang. Enkelisolerade ledare bör inte komma i kontakt med byggnadsdelar, så flexslangen bör gå igenom gipsen och in i det uttag som är tänkt att monteras där.

Och det där med skyddsjord, har du full koll på hur den ska hanteras?

F Felde skrev:
Vidare så har jag en elkabel som sticker ut under fönstret som jag vill ta bort (kom fram till det efter renoveringsgipet sattes på plats tyvärr).
För och främst, koppla bort kabeln i matande ände. Sedan kan den ligga kvar i väggen om du vill.

Allt arbete du beskriver är behörighetskrävande bara så du vet.

Röret alternativt slang måste väl sticka ut en bit ur väggen nu ser det ut som att det bara är kablar direkt ut ur gipsskivan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.