Relaxen tar så sakteliga form, åtminstone ett ramverk och glespanel på plats, med andra ord dax för lite tankar för eldragning.

Vad är robotslang och var köper man den?
Till bastun tänkte jag mata VP fram till en dosa och därefter dragavlastad gummikabel till agg. Men som el-richard anger i den här tråden, hade det ju varit smutt med en metalldosa ip67. Men vad är en robotslang med metrisk gänga och var får man tag i den (för då skulle man väl kunna komma in med tråd till dosan och gummikabel därefter)?
https://www.byggahus.se/forum/el/49778-elkablar-i-bastu-2.html

JFB och aggregat?
Enligt Harvas manual ska den inte kopplas via JFB (krypströmmar i värmeelementen antar jag). Men samtidigt är det väl just i situationen naken, blöt och el som JFB känns som väldigt viktig. Vad är brukligt?

Våtrumsfläkt
Vad för lösning brukar man göra för rördragning/utsläpp för inkoppling av badrumsfläkt, typ pax passad eller Fresh? Endast rörutsläpp, eller apparatdosa + dragavlastad/IP44 typ nedan. Den kommer sitta med marginal över 2250 mm (typ 2800 mm).

138921-4-1437735_OTUgCN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

LED-boxar i glespanel
Har köpt sådana här LED-boxar som jag trodde bara skulle snäppas fast mellan glesen cc300. Men det skiljer ca 10 mm från att boxarna ska sitta fast av sig själva? Har jag köpt något skräp nu, hur ska de monteras? http://www.elbutik.se/product.html/downlightbox-led?category_id=1024
 
Svar på det jag kan svara på:

2. Självklart JFB. Står det verkligen "ska" i bruxet? Bastuaggregat behöver inte skyddas av en JFB enligt reglerna, men denna regel finns enbart därför att Finnarna motsatte sig ett krav på JFB utan att ha skäl till det. Precis som du är inne på så vill man gärna att just ett bastuagg ska vara skyddat av en JFB. Läckströmmar vill man inte ha i en apparat som man kastar vatten på.

Man behöver bara motionera bastuaggregatet då o då eftersom det annars kan suga åt sig fukt och faktiskt lösa en JFB.

3. PAX-fläktar brukar ha en ingång för rör ut från väggen.
 
Tack för svar. Det står faktiskt så i bruxet.

Skärmavbild 2015-05-06 kl. 21.27.36.png

Finnarna har kanske lite andra tankar om el och säkerhet. Det stod också att Om anslutnings- eller nätkablarna placeras på mer än 1 000 mm:s höjd på eller i bastuväggarna, skall de under belastning tåla minst 170 oC (t.ex. SSJ). Elutrustning som placeras högre än 1 000 mm ovanför bastugolvet skall vara god- känd för användning i 125 oC (märkning T125).

Säger inte de svenska reglerna 500 mm höjd för temperaturklassat material (område 3)?
 
Jag vill slå ett slag för intellivents fläktar, pax har nästan blivit synonym med badrumsfläkt men jag tycker intelliventen är bättre på alla vis, har fler funktioner, kostar mindre osv.
 
Bastuaggregat verkar ensamma om detta "fuktproblem".. Kanske dags för an gallup på BH, vilka har en bastu, skyddad av JFB, och har problem med det?
 
Någon som vet om "robotslang" eller fastsättning av LED-boxarna?
 
Robotslang är bara en lite flexiblare slang av bättre plast än de typiska VP-flexrören, brukar användas som skydd vid maskininstallationer därav namnet. Finns anslutningsdetaljer tex med gänga för flänsar, dosor osv till den. Men strikt är den inte avsedd för installation likt FK i rör vid normalinstallationer så ska vi vara riktigt noga är den inte ok att använda här.

Du kan titta tex här på typiska utföranden och tillbehör: OEM
 
Nu är jag inte mest kunnig på bastu men har sett en del i nybyggt att man bara släpper ut vanlig vp-slang precis under aggregatet och drar den i aggregatets dragavlastning.
 
pnilz1 skrev:
Nu är jag inte mest kunnig på bastu men har sett en del i nybyggt att man bara släpper ut vanlig vp-slang precis under aggregatet och drar den i aggregatets dragavlastning.
Det låter ju enkelt och fungerar säkert rätt bra om anslutningspunkten i praktiken aldrig blir varm (inte alls osannolikt). Men om man ska titta på installationsanvisningarna så får inte PVC-isolerad kabel användas och då har jag svårt att tänka mig att VP-rör (typiskt PVC eller Polypropylen) innehållande PVC-isolerade ledare då egentligen är ok?

Så det vi kanske i praktiken gör nu är att gå med VP-rör bakanslutet till en vanlig U56 kopplingsdosa placerat lågt, (kanske dolt under en snedlav för att slippa se den). Från dosan får det bli H07RN-F till aggregatet, dragavlastat i kopplingsdosan.

Om ingen annan har någon idé om LED-boxarna får det helt enkelt bli skruvar i boxens ytterkanter invändigt. Vi pratar 12V LED-installation, så det kan knappast vara något elsäkerhetsproblem med detta (säg emot om jag är ute och cyklar)?
 
Angående LED-boxarna kan du göra som du tänkt med skruvar i hörnen. Har gjort likadant själv med samma boxar för det går ju inte att fixera dom på något annat sätt.
 
norrbottenstorpet skrev:
Det låter ju enkelt och fungerar säkert rätt bra om anslutningspunkten i praktiken aldrig blir varm (inte alls osannolikt). Men om man ska titta på installationsanvisningarna så får inte PVC-isolerad kabel användas och då har jag svårt att tänka mig att VP-rör (typiskt PVC eller Polypropylen) innehållande PVC-isolerade ledare då egentligen är ok?

Så det vi kanske i praktiken gör nu är att gå med VP-rör bakanslutet till en vanlig U56 kopplingsdosa placerat lågt, (kanske dolt under en snedlav för att slippa se den). Från dosan får det bli H07RN-F till aggregatet, dragavlastat i kopplingsdosan.

Om ingen annan har någon idé om LED-boxarna får det helt enkelt bli skruvar i boxens ytterkanter invändigt. Vi pratar 12V LED-installation, så det kan knappast vara något elsäkerhetsproblem med detta (säg emot om jag är ute och cyklar)?
PM Flex hispeed slangen är då gjord i PP, vad gäller temp vet jag inte, däremot så räknas ju utrymme direkt under aggregatet som kall zon.
 
Jag har bastu via JFB och aldrig haft problem. Jag har värmepumpen med under en vanlig JFB så jag kanske har tur. Allt är från förra ägaren dock :).

Jag vill med rekomendera Fresh intellivent.

Och ja det är bara att skruva upp led-boxen :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.