Jag håller med att renovera köket och drog nya el kabler till köket från el centrallen och sen till kopplingsdosa och sen tillvita varor.
En vän var hos mig och sa att el kablerna måste går direkt till vitavaror och får inte gå genom kopplingdosor(eller blir kopplat med wago)

Jag undrar om jag gjorde rätt eller måste jag göra om ellen? Om det är så hur kan jag fixa den?

Ursäkta för min dåligt svenska, jag bodde här för bara 3 år.

Tack
Joseoh Elledningar monterade längs en rå betongvägg med kopplingsdosor, i ett köksrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar monterade längs en rå betongvägg med kopplingsdosor, i ett köksrenoveringsprojekt.
Skapa konto
Elkablar på vägg i renoverat kök med kopplingsdosa och uttag för vitvaror.
Skapa konto
Elledningar monterade längs en rå betongvägg med kopplingsdosor, i ett köksrenoveringsprojekt.
Skapa konto
Elkablar på vägg i renoverat kök med kopplingsdosa och uttag för vitvaror.
Skapa konto
Elledningar dragna ovanför en elcentral mot en grå vägg, troligtvis i ett renoveringsprojekt för kök.
Skapa konto

tommib
Välkommen till forumet!

Till att börja med så har du begått ett brott i och med att du har installerat el. Det är olagligt att göra så utan att vara elektriker med egen auktorisation eller som anställd i ett elinstallationsföretag. Kvaliteten på din installation visar tydligt att du inte är någotdera.

Det korta svaret är att din vän har fel såtillvida att det inte finns någon speciell lag eller regel som förbjuder installation på det sättet. Däremot är det norm att göra på det sättet och det finns få anledningar att frångå det i en nyinstallation.

Om du ska installera el själv, vilket är olagligt, så bör du öva upp din förmåga och läsa på mer om hur det ska göras så att frågan om vem som installerat aldrig uppkommer.

• Gilla
ToBr
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Till att börja med så har du begått ett brott i och med att du har installerat el. Det är olagligt att göra så utan att vara elektriker med egen auktorisation eller som anställd i ett elinstallationsföretag. Kvaliteten på din installation visar tydligt att du r.
Av ren nyfikenhet från en el-analfabet: vilka uppenbara kvalitetsbrister ser du i installationen?

• Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Att ledningar inte är klamrade med tillräckligt många klammers. Det finns såklart en standard:

SS 424 14 38, utgåva 2A

5.3 Öppen förläggning på vägg, i tak och på golv

Kabelväg väljs så att kabeln i möjligaste mån är skyddad mot mekanisk åverkan. Då kabeln inte genom sitt läge är skyddad mot mekanisk åverkan skall speciellt skydd monteras som förhindrar t ex kross- och klämskador. Beträffande optokabel och koaxialkabel, se avsnitt 5.17 och 5.18.

Kabel förläggs så att den är lätt skönjbar och om möjligt kan utbytas utan att några byggnadsdelar behöver demonteras.

Kabel förläggs så att kylningen inte försvåras, vilket innebär att hinder för fri luftcirkulation intill kabeln undviks.

Om kablar förläggs parallellt tätt intill varandra reduceras belastningsförmågan, se SS 424 14 24. Förläggning av kabel i stoftansamlande miljö, t ex snickerifabriker, sågverk och massafabriker, bör utföras så att kablarna kan rengöras utan stora svårigheter. Se vidare avsnitt 5.13. Varma ytor eller omgivningar bör undvikas.

Kabel på vägg eller i tak skall vara fästad vid underlaget på betryggande sätt. Följande riktvärden på avståndet mellan fästpunkterna kan tillämpas:

− 25 cm för kabel med ledararea ≤ 2,5 mm2
− 35 cm för kabel med ledararea 4 − 10 mm2
− 50 cm för kabel med ledararea 16 − 50 mm2.

För grövre areor kan avståndet mellan fästpunkterna vara större än 50 cm.

Personligen tycker jag 25cm är lite för mkt på 1,5mm2.

Sen kan man säga såhär, att döma av hur installationen ser ut:

- Hur är anslutningar gjorda? Dåliga anslutningar kan leda till brand.
- Provning! Har personen kompetens att utföra provning? Har personen rätt mätutrustning. Det räcker liksom inte att uttagen fungerar.
- finns jordfelsbrytare? Då all el rivs och görs om blir det ett krav.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Till att börja med så har du begått ett brott i och med att du har installerat el. Det är olagligt att göra så utan att vara elektriker med egen auktorisation eller som anställd i ett elinstallationsföretag. Kvaliteten på din installation visar tydligt att du inte är någotdera.

Det korta svaret är att din vän har fel såtillvida att det inte finns någon speciell lag eller regel som förbjuder installation på det sättet. Däremot är det norm att göra på det sättet och det finns få anledningar att frångå det i en nyinstallation.

Om du ska installera el själv, vilket är olagligt, så bör du öva upp din förmåga och läsa på mer om hur det ska göras så att frågan om vem som installerat aldrig uppkommer.
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Hej Tommi,

Tack för svaret.
Den en el företag som har byttat el centrallen till 3 fas kanske det borde jag säga och kopplade säkringar till köket. Min vänn är el ingenjör och sa till mig att kablerna måste komma direkt från el centrallen utan att gå genim kopplingdosa. Så det ingenting som jag gjorde själv. Jag bara undrar om min vän har rättbeller inte.

J Johan456 skrev:
Att ledningar inte är klamrade med tillräckligt många klammers. Det finns såklart en standard:

SS 424 14 38, utgåva 2A

5.3 Öppen förläggning på vägg, i tak och på golv

Kabelväg väljs så att kabeln i möjligaste mån är skyddad mot mekanisk åverkan. Då kabeln inte genom sitt läge är skyddad mot mekanisk åverkan skall speciellt skydd monteras som förhindrar t ex kross- och klämskador. Beträffande optokabel och koaxialkabel, se avsnitt 5.17 och 5.18.

Kabel förläggs så att den är lätt skönjbar och om möjligt kan utbytas utan att några byggnadsdelar behöver demonteras.

Kabel förläggs så att kylningen inte försvåras, vilket innebär att hinder för fri luftcirkulation intill kabeln undviks.

Om kablar förläggs parallellt tätt intill varandra reduceras belastningsförmågan, se SS 424 14 24. Förläggning av kabel i stoftansamlande miljö, t ex snickerifabriker, sågverk och massafabriker, bör utföras så att kablarna kan rengöras utan stora svårigheter. Se vidare avsnitt 5.13. Varma ytor eller omgivningar bör undvikas.

Kabel på vägg eller i tak skall vara fästad vid underlaget på betryggande sätt. Följande riktvärden på avståndet mellan fästpunkterna kan tillämpas:

− 25 cm för kabel med ledararea ≤ 2,5 mm2
− 35 cm för kabel med ledararea 4 − 10 mm2
− 50 cm för kabel med ledararea 16 − 50 mm2.

För grövre areor kan avståndet mellan fästpunkterna vara större än 50 cm.

Personligen tycker jag 25cm är lite för mkt på 1,5mm2.

Sen kan man säga såhär, att döma av hur installationen ser ut:

- Hur är anslutningar gjorda? Dåliga anslutningar kan leda till brand.
- Provning! Har personen kompetens att utföra provning? Har personen rätt mätutrustning. Det räcker liksom inte att uttagen fungerar.
- finns jordfelsbrytare? Då all el rivs och görs om blir det ett krav.
Hej, jag har frågat om jordfelsbrytare och de sa att det finns och de gjorde den så här så att det är möjligt att dra ut kablerna från flexiröret(om det heter så) och byta de ifall det behövs.

Vad är planen? Hur ska väggen se ut när det är färdigt? Kablarna går ju lite snett.
Vad ska det vara för ytskikt? Skåp?

Bytt till 3-fas elcentral skriver du. Var det enfas innan? Kan vi inte få se en bild på hela centralen?

blackarrow blackarrow skrev:
Vad är planen? Hur ska väggen se ut när det är färdigt? Kablarna går ju lite snett.

Bytt till 3-fas elcentral skriver du. Var det enfas innan? Kan vi inte få se en bild på hela centralen?
blackarrow blackarrow skrev:

Hej,
Bostadförening har byttat 1 fas till 3 fas. Det är inte någonting som min el företag gjorde.
Jag har inte förstått riktig vad ska de göra mer. Men sden som jag vet ärr att uttgaet till kyl och frys ska vara i skåpet ovan kyl och frys.

tommib
J Jariss93 skrev:
Min vänn är el ingenjör och sa till mig att kablerna måste komma direkt från el centrallen utan att gå genim kopplingdosa.
Be din vän peka på exakt var det står.

Det är en rekommendation att kyl/frys ligger på egna gruppledningar men det är inget krav. Det är mig veterligen inte heller ett krav att ledningen ska vara oskarvad.

Installationen är verkligen inte vacker och jag undrar vad de där löst hängande kablarna på bilden med elcentralen är för något.

tommib tommib skrev:
Be din vän peka på exakt var det står.

Det är en rekommendation att kyl/frys ligger på egna gruppledningar men det är inget krav. Det är mig veterligen inte heller ett krav att ledningen ska vara oskarvad.

Installationen är verkligen inte vacker och jag undrar vad de där löst hängande kablarna på bilden med elcentralen är för något.
Som jag har förstått från el företaget är att varje vitavara ska ha sin egen säkring.

De löst hägande kablarna är internet och tv kabel som ska gå i en kabelkanal till vardagsrummet.

Ska de där två kablarna längst till höger vara synliga? Vad skall dom användas till?

Vad jag förstår ska inget ytskikt sättas på dessa väggar utan elinstallationen ska döljas av kökskåp och kylskåp mm. Korrekt? Och du har tänkt att såga ur skåpen för att göra uttag och kopplingsdosor åtkomliga?

Man gör normalt antingen en utanpåliggande eller infälld installation, inte en blandning om det inte är påkallat. Är det så att flexslangen går in dolt i väggen sista biten till elcentralen kanske?

Jag ser ingen kabel till spis. Nu när du fått trefas är det ju läge att byta denna ledning till en trefasig så att du fritt kan välja spis/häll/ugn.

Även om det blir dolt kan man göra installationen snygg. Det du har på bild ser inte bra ut.

Hur ska du göra med kopplingsdosorna dom kommer väl inte gömmas bakom köksinredning eller annat så det ej går komma åt dessa

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag förstår ska inget ytskikt sättas på dessa väggar utan elinstallationen ska döljas av kökskåp och kylskåp mm. Korrekt? Och du har tänkt att såga ur skåpen för att göra uttag och kopplingsdosor åtkomliga?

Man gör normalt antingen en utanpåliggande eller infälld installation, inte en blandning om det inte är påkallat. Är det så att flexslangen går in dolt i väggen sista biten till elcentralen kanske?

Jag ser ingen kabel till spis. Nu när du fått trefas är det ju läge att byta denna ledning till en trefasig så att du fritt kan välja spis/häll/ugn.

Även om det blir dolt kan man göra installationen snygg. Det du har på bild ser inte bra ut.
El installationen ska döljas av kökskåp, häll ligger på andra sidan och bostadförening har redan fixad en el uttag för den. Alla uttag är utanpålligande.

Hej Jariss93 och välkommen till forum och Sverige.
I Sverige är det komplicerat med el-regler. Som privatperson får man inte installera el enligt lagen. Men ingen har blivit straffat för det ännu.
Det finns många regler i Sverige hur el-dragningen ska vara. Inte enkelt. Vi ska försöka att förklara på enkel Svenska.
Du kan ha kopplingsdosor mellan elcentralen och uttag för vitvaror.
Du måste ha jordfelsbrytare till alla vitvaror.
Man måste välja rätt kabelsort för varje jobb. Den svarta kabeln, vad är det för konstruktion?
Utanpå liggande kabel måste klamras med korta mellanrum. Lämpligt är högst 25 cm. Utanför varje dosa/uttag är det lämpligt att klamra inom 5-8 cm.
Kopplingsdosor och uttag måste vara så att du kan komma åt dom även när köket är färdigt. Man kan såga små luckor i skåpets baksida för det.
I Sverige får kablar vara installerade mycket snett. Jag är från Tyskland och där tycker man att kablar ska vara antingen horisontellt eller vertikalt, inte snett som i din bild.

Va mycket noga med installationen. Om det händer en olycka är du ansvarig för skadestånd mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.