4 638 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
El i duschen
Sida 1 av 2
???
Sitter i ett helt nybyggt hus som vi får spänning i duschen 1,7- 5 volt .Mer volt när mer energislukande maskiner är i gång och det flimmrar för ögonen när man duschar och har huvudet nära . huset är felsökt rakt i genom = inga fel . nätet är fel sökt = inga fel . men problemet återstår .. huset är eb kopia på lb hus jordugglan = platta på mark +golvvärme nibe fighter 1215-5 grund är ej jordad . har även provat med att koppla från hela huset och bara köra pumpen till brunnen fick spänning då med ...
någon som har ide vi e helt ide lösa !!!!! uhhhh
Sitter i ett helt nybyggt hus som vi får spänning i duschen 1,7- 5 volt .Mer volt när mer energislukande maskiner är i gång och det flimmrar för ögonen när man duschar och har huvudet nära . huset är felsökt rakt i genom = inga fel . nätet är fel sökt = inga fel . men problemet återstår .. huset är eb kopia på lb hus jordugglan = platta på mark +golvvärme nibe fighter 1215-5 grund är ej jordad . har även provat med att koppla från hela huset och bara köra pumpen till brunnen fick spänning då med ...
någon som har ide vi e helt ide lösa !!!!! uhhhh
Är inkommande vattenrör jordade?
Har en kompis som fick rejäla stötar från dusch samt från köksbänk.
Det första jag gjorde var att lägga en 2,5kv Fk från Jordskena från central sen skalade jag upp den och snurrade den runt inkommande vattenrör innan pannan.
Då försvann spänningen i dusch samt köksbänk.
Har en kompis som fick rejäla stötar från dusch samt från köksbänk.
Det första jag gjorde var att lägga en 2,5kv Fk från Jordskena från central sen skalade jag upp den och snurrade den runt inkommande vattenrör innan pannan.
Då försvann spänningen i dusch samt köksbänk.
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Du säger att ni får 1,7-5 V i duschen. Men hur mäter du då? Är det från duschmunstycket till något jordat föremål (vilket)?
...låter som "spök-spänningar" på instrumentet !
prova med ett annat å se om det diffar nåt !
Skulle något i badrummet vara spänningsatt skulle jfb lösa ut pga att läckströmmarna skulle överstiga 30mA....
Mätte du mot jordblecket på ett uttag ?
Råkade ut för nåt liknande då en spis skulle installeras å jag provade lite snabbt mot närmaste kran och fick runt 10 volt tror jag.När jag bytte instrument var det inget....kommer dock inte ihåg om jag dessutom mätte mot jordbleck.
Lycka till å meddela gärna hur det går
prova med ett annat å se om det diffar nåt !
Skulle något i badrummet vara spänningsatt skulle jfb lösa ut pga att läckströmmarna skulle överstiga 30mA....
Mätte du mot jordblecket på ett uttag ?
Råkade ut för nåt liknande då en spis skulle installeras å jag provade lite snabbt mot närmaste kran och fick runt 10 volt tror jag.När jag bytte instrument var det inget....kommer dock inte ihåg om jag dessutom mätte mot jordbleck.
Lycka till å meddela gärna hur det går
Upplever spänning mellan golvbrunn och aramatur /duschmunstycke . och det känns att spänning finns . Lite skumt dock är att om man duschar kommer spänningen när pumpen startar och har man mer el krävande art på så ökar spänningen.
elektrikern har mätt spänning mellan golv brunn och jorden i eluttaget .
Kort sagt så uppkommer spänning när el krävade appl är i gång ex torktumlare / torkskåp pump etc ,,,,
elektrikern har mätt spänning mellan golv brunn och jorden i eluttaget .
Kort sagt så uppkommer spänning när el krävade appl är i gång ex torktumlare / torkskåp pump etc ,,,,
Kan inkommande nolla/jord till huset vara dålig?
Då kan strömmen leta sig tillbaka till transformatorn via marken i stället för via nollan när man startar något som drar mycket ström.
Då kan strömmen leta sig tillbaka till transformatorn via marken i stället för via nollan när man startar något som drar mycket ström.
Saxat från elrond's hemsida (www.elrond.se)
Nya krav enligt svensk standard SS 436 40 00.
I varje installation skall det finnas en huvudjordningsskena (potentialutjämningsskena).
Till potentialutjämningsskenan måste enligt standarden (413.1.2.1) följande delar vara anslutna:
*
Skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar
*
Huvudjordningsskena
*
Jordtagsledare (om sådan finns)
*
Rörledningar av metall i byggnaden, t ex gas- och vattenledningar
*
Byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem, om tillämpligt
*
Armeringsjärn i betong, om tillämpligt
Dessutom måste följande beaktas:
*
Ledare för överspänningsskydd
*
Ledare i åskledarsystem
*
Yttre antennmast skall anslutas till åskledarsystem. Skärmen skall potentialutjämnas.
Nya krav enligt svensk standard SS 436 40 00.
I varje installation skall det finnas en huvudjordningsskena (potentialutjämningsskena).
Till potentialutjämningsskenan måste enligt standarden (413.1.2.1) följande delar vara anslutna:
*
Skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar
*
Huvudjordningsskena
*
Jordtagsledare (om sådan finns)
*
Rörledningar av metall i byggnaden, t ex gas- och vattenledningar
*
Byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem, om tillämpligt
*
Armeringsjärn i betong, om tillämpligt
Dessutom måste följande beaktas:
*
Ledare för överspänningsskydd
*
Ledare i åskledarsystem
*
Yttre antennmast skall anslutas till åskledarsystem. Skärmen skall potentialutjämnas.