Hej!

Vårt nyinköpta hus har drabbats av en omfattande vattenskada innan vi har hunnit flytta in.

Bl.a. är badrummet på NV helt stomrent för närvarande. Det var elektrisk golvvärme installerad och det är vad försäkringsbolaget ersätter för.

Frågan är om det är lönt att uppgradera till vattenburen golvärme nu när möjlighet finns? Jag har inte fått någon prisuppgift ännu på merkostnaden.

Frågan är hur mycket dyrare ett elgolv är jämfört med vatten i drift?

Huset värms med fjärrvärme och i Västerås är den rätt billig.

Det är ett rätt litet badrum, ca 7 m2.

Vad säger ni?

Givetvis vattenburen

Givetvis vattenburen men fundera också om ni vill ha ett varmt golv på sommaren då behövs en egen shuntgrupp eller så lägger man både vatten OCH en direktverkande elgolvvärme som används på sommaren.

Lycka till

Protte

Du kan sätta en egen shuntgrupp med inbyggt elpatron för sommardriften ex push12.
Jag misstänker att det blir ganska mycket dyrare med vattenburen värme istället för eldriven. Jag betvivlar att du kan räkna hem den billigare driftkostnaden.

Hej!

Tack förs svaren!

Jag väntar in uppgift från byggentreprenören som återställer huset om vad extrakostanden blir.

Tilläggas kan att det inte finns något element i badrummet utan golvvärmen står för all uppvärmning. Inte helt lyckat kanske med elvärme, dock är det ett litet utrymme, faktiskt inte mer än 3,5-4m2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.