Planerar att inför hösten sätta in en riktig uppvärming i snickarboden. Har tidigare bara haft en byggfläkt som stått igång dygnet runt, men vill nu få till något mer permanent.

Har läst i andra trådar att man bör ha kapslade element av typen kamrörsradiator. Hittade sådana på Nima, men dom kostar ju 6500 kr per styck för varianten på 800W. Då jag har ca 20m2 snickarbod att värma upp till ca 10 grader misstänker jag att jag behöver två stycken sådana. Dvs ca 13000 plus termostat. Känns lite väl dyrt.

Nu är det så att jag fått över ett antal 800W oljefyllda element då vi byggt om i huset och jag funderar på ifall jag skulle kunna använda dem. De är inte mer än IP20 eller något, men jag gissar att det är termostaten som är den svaga länken. Det är ju där det blixtrar och knäpper när den slår på och av...

Om jag plockar bort termostaten, eller vrider den på max och plastar in den (eller något) borde jag väl klara kapslingskraven??

Jag tänkte köpa en riktig kapillärrörstermostat som ska styra radiatorerna i vilket fall som helst. Frico har en fin som är kapslad till IP55:
http://www.elgrossisten.se/termostat-krt1900-0-40-c-ip55

Vad tror ni? Blir det en brandfara och jag borde punga ut med 13000 spänn istället?
 
Luft / Luft värmepump ?
 
I ditt snickeri kan du använda E8565032 dom kan du handla bla hos Elektroskandia, har du inte kundnummer så tar dom kort, för4125:- st. Något billigare i alla fall och betydligt bättre än att mixtra själv.
 
Hihi, jag tänkte föreslå luft-luft-värmepump men insåg sen att man kan nog inte vara säker på att fläktmotorn är borstlös och/eller att det inte finns några mekaniska reläer (eller säkringar som kan orsaka gnista) i inomhusdelen.

Om man är hempul-händig så kan man kanske "strippa" en luftvärmepumps inomhusdel på allt elektriskt, montera den nere vid golvhöjd (för att få bäst fart på självcirkulation) och ha allt elektriskt i en separat box i ett rum invid (och hoppas att


En radikal variant är väl att ha enklaste sortens elpanna (patron i ett grövre rör tror jag finns) och vattenburna element i verkstaden?


Kolla på husvagnsmarknaden (borde vara samma för husbilar och kanske även båtar), jag tror att det finns färdiga moduler som har anslutning för vattenburen värme (avsett för glykolvatten dessutom) som innehåller både elpatron på t.ex. 2kW och cirkulationspump.


Detta förutsätter givetvis att du har ett separat rum som inte har lika höga krav.
 
Försök jaga rätt på beg kamrörsradiatorer, svårt att hitta något bättre i en snickarbo. Elpatron och element var ett bra förslag, men kräver mer jobb med installation.
 
En variant är väl att ersätta elpatronen med en begagnad el-olje-panna, fixa en acceptabel skorsten och elda allt spillvirke som vet i pannan ;)
 
eller en vanlig vedkamin...
 
Man vill nog inte ha vedkamin i ett rum där man inte vill ha vanliga elelement p.g.a. brandrisk :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.