Hur drar man fackmannamässigt ström till ett uttag med brytare? (220V nolla(blå), fas(brun) jord(grön/gul), tändkabel1(svart), tändkabel2(vit)

Kabelfärg samt rutt efterfrågas?

Osäkerheten ligger framför allt i vart man drar tändkabel och när man skall skifta färger på tändkabeln?

Mina egna tankar: (som antagligen behövs rättas)

Central --> Dosa (nolla(blå), fas(brun), jord(gul/grön)

Dosa -> Uttag (fas(brun), jord(gulgrön), tändkabel(svart) i nollans ställe men som går ner direkt till brytaren)

Uttag -> Brytare (tändkabel(svart) fortsätter direkt till brytaren)

Brytaren --> Dosan (Ner till brytare är svart tändkabel från uttaget, upp ifrån brytaren och tillbaka till dosan kopplas annan tändkabelfärg(vit) som kopplas till nollan(blå) i dosan.

Tack på förhand!

mvh
Jonas

Du får ej bryta nollan om du har en 1 polig brytare, jord (gulgrön) och nolla (blå) ska gå direkt till uttaget. Fas (brun) ska till brytaren och därifrån till uttaget kan du dra svart eller vit.

Mellan dosan och uttag/brytare behöver du brun fas, blå nolla, g/g skyddsjord och svart tändtråd.
Men har du en annan färg så välj t.ex orange som tändtråd.
Denna färg fortsätter du med ända fram till lampan.

Bonusfråga:

Är det utanpåliggande eller infälld installation?

Om du installerar en strömbrytare utan något uttag, och drar utanpåliggande kabel, så får blå användas som tändfas. I alla andra fall så ska blå bara användas som nolla (och nolla får aldrig ha annan färg än blå).

(Skyddsjord ska givetvis alltid vara gulgrön, och gulgrön får bara användas till skyddsjord).

Det viktigaste är att framförallt gulgrön men även blå används på rätt sätt. Det är givetvis bra om även andra färger används rätt, men det är inte någon lika stor "dödssynd" att blanda brun/svart/vit och de andra färgerna (orange, lila?).

Är det alltså ett kombinerat uttag och strömbrytare du tänker installera? Vad ska strömbrytaren bryta?

Jag ska vara riktigt tråkig nu och fråga om man kan göra det fackamannamässigt som lekman.

Men jag hoppas att du TS förstår skillanden mellan anläggning gjord av fackman och lekman hur lika dom än är.

Fackmannamässigt kan man göra... Men det blir inte godkänt!

TS, när blir fasen tändtråd?

Efter brytaren...

MVH

Mmm...ska man ta det på ordet så ok men jag bara känner när jag smakar på ordet att om något ska vara fackmannamässigt till 100% så ska det vara utfört av fackman....fackmannen är ju sista pusselbiten typ....

men men...det var ju lite OT

Det handlade om kabel dragen i kabelrör inne i väggen. Det som skall brytas är en lampa med dubbel-brytare alltså i det här fallet två tändkablar.

Jag gjorde som svar ett: (rätta mig gärna om jag gjort fel)

Nollan(blå) samt skyddsjord (g/g) går från väggdosan direkt ut till lampan i taket.
Fas(brun) går från väggdosan ner till brytaren
Tändkabel(orange) samt tändkabel(lila) går från brytaren via väggdosan ut till lampan.

Hoppas det har blivit utfört på samma sätt som om en elektriker skulle gjort det.

• Gilla
Ycke
  • Laddar…
De e rätt!

yxis skrev:
Om du installerar en strömbrytare utan något uttag, och drar utanpåliggande kabel, så får blå användas som tändfas. I alla andra fall så ska blå bara användas som nolla (och nolla får aldrig ha annan färg än blå).
Enligt två elektriker på jobbet så får inte blå längre användas som tändtråd i utanpåliggande (för den delen även lös kabel i vägg) montage.
Det ändrades för något år sedan. Det har precis byggts en tillfällig byggnad (ska stå i 6 mån) med utanpåliggande montage och på dom två enkelströmställarna så används inte blå som tändtråd, den blå tråden är oinkopplad i bägge ändarna.

Intressant, vet du var den regeländringen kommer ifrån? Jag kan väl inte ha missat en ny utgåva av elinstallationsreglerna?

Ingen risk Bo, du vakar bättre än Kerberos själv över reglementet. :)

• Gilla
n0ir och 1 till
  • Laddar…
Jag känner inte heller till någon regeländring, däremot är det givetvis fritt fram att använda en kabel med fler parter och därmed inte behöva använda blå som tändtråd. Men det är nog ingen som gör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.