Hej tänkte kolla om jag kan få lite hjälp här inne. Håller på att renovera en lägenhet och har kört fast i köket vad gäller el. Innan någon får hjärtsnörp vill jag bara säga att tänker inte röra elen själv vill bara få lite mer kött på benen om förstå vad som är problemet.

I lägenheten är det en enfasmatning upp till elskåpet. I köket finns för tillfället eluttag för kyl/ frys som går på egen säkring. Sedan finns det ett uttag till köksapparater samt ett spisutag (6kvadrats kabel). I elskåöet finns plats för att sätta in 2 säkringar till och alltså dra in ytterligare 2 faser. Problemet är hur vi ska dela upp vitvarorna på faserna för bästa möjliga resultat.

Kylskåp
https://www.ikea.com/se/sv/p/tinad-integrerat-kyl-frysskap-a-vit-70366053/

Micro
https://www.ikea.com/se/sv/p/mattradition-mikrovagsugn-svart-10411770/

Ung
https://www.ikea.com/se/sv/p/smaksak-varmluftsugn-med-pyrolytisk-funkt-svart-30413122/

Häll
https://www.ikea.com/se/sv/p/hoegklassig-induktionshaell-med-flex-vaermezoner-svart-60303933/

Fläkt
https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-10393974/

Diskmaskin
https://www.ikea.com/se/sv/p/hygienisk-integrerad-diskmaskin-30331937/

Vi har också Ikeas köksbelysning och vi vill ha 4 eluttag för köksapparater. Vad gäller dessa är vi kanske inte de mest hardcore, men elvisp, blendern och kaffemaskin är sånt som man vill kunna använda. Hur fasen gör man?

Säkerställ vad du har för matning till lägenheten. Är det en fas eller tre?
Du skriver att det är "en enfasmatning till elskåpet" Att det finns plats för två gruppsäkringar i säkringsskåpet betyder inte att du får trefasmatning i lägenheten.

Några bilder på dina grejor kan vara till hjälp.

En kompis som är elektriker som kikade på det sa att det va enfas så det tar jag förgivet att det stämmer.

Har bild på gruppfördelningarna men inte på elskåpet. Kan ta en när jag är där senare idag. Vad mer för bilder kan hjälpa?

Ett gruppfordelningschema för el med handskrivna etiketter för olika kretsar, visat i liggande orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan ju inte dra in ytterligare två faser om du har en fas matning! Du skriver även att det är 6mm2 till spisen men det står 4 mm2 på grupplistan! Ta dit en elektriker....

Jag kanske slänger mig konstigt med ord.. Vad jag mena med att dra in två nya faser var att det är tomt i elskåpet så man kan sätta in 2 stycken nya säkringar och dra sladd från dem till köket helt enkelt.

Det var en elektriker som sa att det var 6 kvadratskabel till spisen. Den kabeln råkade vi nämligen bila av så finns inga kablar alls där nu då vi fick ta dit elektriker som drog ur allt så vi kommer dra nya kablar till spisen från elskåpet också.

5
leby leby skrev:
Du kan ju inte dra in ytterligare två faser om du har en fas matning! Du skriver även att det är 6mm2 till spisen men det står 4 mm2 på grupplistan! Ta dit en elektriker....
TS skrev att hen skulle göra det, hen ville bara ha lite input härifrån
I övrigt håller jag med dig (y):)

Krokben
S Snofzy skrev:
Jag kanske slänger mig konstigt med ord.. Vad jag mena med att dra in två nya faser var att det är tomt i elskåpet så man kan sätta in 2 stycken nya säkringar och dra sladd från dem till köket helt enkelt.

Det var en elektriker som sa att det var 6 kvadratskabel till spisen. Den kabeln råkade vi nämligen bila av så finns inga kablar alls där nu då vi fick ta dit elektriker som drog ur allt så vi kommer dra nya kablar till spisen från elskåpet också.
Att greja fler grupper är inget problem, finns det inte plats i proppskåpet så kan man alltid montera dvärgbrytare bredvid utan problem.

Det man kanske kan behöva tänka på att man har möjlighet att belasta huvudsäkringen mer med t ex 6 st 10A grupper än 4. Fast oddsen att man krämar på överallt i en lägenhet är ju bra liten i vilket fall. Och skulle man det så går ju bara huvudsäkringen.

Enligt gruppförteckningen är det enfas till lägenheten. Mätarsäkringen brukar i detta fall vara på 25 A. Totalt finns alltså 25 A = 5750 W tillgängligt för hela lägenheten. Att dra fler gruppledningar hjälper inte för att kunna använda fler apparater, utan tvärtom ökar det risken för att man bränner mätarsäkringen i källaren, och om den är placerad i ett låst utrymme blir det ju lite besvärligt.

Så det man brukar göra är att låta häll och ugn gå på spisgruppen (20 A) och sedan någon enstaka gruppledning, högst två, till resterande uttag i köket.

Vad ni behöver göra är att peka på var ni vill ha uttagen.

tommib
När du säger att det är tomt i elskåpet, vad menar du exakt då?

Om det är möjligt att dra fram ytterligare faser från mätarplatsen (eller fördelningsrummet om du har mätaren i lägenheten) så har du andra möjligheter, annars gäller det som skrivits ovan.

Ta foto på din elcentral och ev mätare i lägenheten.

Tror du verkli
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Enligt gruppförteckningen är det enfas till lägenheten. Mätarsäkringen brukar i detta fall vara på 25 A. Totalt finns alltså 25 A = 5750 W tillgängligt för hela lägenheten. Att dra fler gruppledningar hjälper inte för att kunna använda fler apparater, utan tvärtom ökar det risken för att man bränner mätarsäkringen i källaren, och om den är placerad i ett låst utrymme blir det ju lite besvärligt.

Så det man brukar göra är att låta häll och ugn gå på spisgruppen (20 A) och sedan någon enstaka gruppledning, högst två, till resterande uttag i köket.

Vad ni behöver göra är att peka på var ni vill ha uttagen.
Tror du verkligen det går att ha denna häll och ugn på samma? Där är väl där vår stora tanke är... Står att de behövs 2*16a säkring alternativt 1*32a säkring.
Ugn o häll är ju något som man faktiskt använder samtidigt tänker jag?
Elektriska specifikationer för en häll med effektbehov och kabelstorlek, samt en illustration av dess delar som kontrollpanel och vred.
Skapa konto
Skärmdump från IKEA:s webbsida som visar specifikationer för en induktionshäll.
Skapa konto

I övrig drar väl Micro ganska mycket när den är igång? Så Micro o fläkt på en säkring och diskmaskin tillsammns med belysning?
Eluttag finns ju på en redan befintlig säkring, 2an eller 3an.. De är två stycken och de borde ju inte va något problem att sätta dit två till.

På bilderna är köket, det blå är ett vanligt eluttag som går på säkring 2 eller 3. Det gröna är spisuttaget, dock blockplockat nu som sagt. Det röda är eluttag för kyl/frys.
Elcentral med säkringar och kablar, blått och rött uttag markerat, öppet spisuttag.
Skapa konto
Renoveringsarbete i kök med markerade eluttag; blått för vanligt uttag, grönt för spis, rött för kyl/frys.
Skapa konto
Kök under renovering med markerade eluttag för spis, vanligt bruk och kyl/frys.
Skapa konto

tommib tommib skrev:
När du säger att det är tomt i elskåpet, vad menar du exakt då?

Om det är möjligt att dra fram ytterligare faser från mätarplatsen (eller fördelningsrummet om du har mätaren i lägenheten) så har du andra möjligheter, annars gäller det som skrivits ovan.

Ta foto på din elcentral och ev mätare i lägenheten.
Jag menar att det inte sitter någon säkring på plats 6 och 7. Vet inte hur jag ska förklara men syns kanske på bilden?

Hur vet man om det går att dra fler faser?

Vår tanke va att ha säkringarna fördelade
1. Spis 32a
2. Eluttag + ugn 16a
3. Entré sovrum kök 10a (rörs ej)
4. Wc, hall, vardagsrum 10a (rörs ej)
5. Tvättmaskin 10a (rörs ej)
6. Diskmaskin + bänkbelysning 10a
7. Micro + fläkt 10a

Är det ens möjligt?

För att öht kunna göra ett förslag behövs uppgifter om din mätarsäkring. Men om vi antar att den är 25 A enfas så är mitt förslag följande:

1. Häll, ugn 20 A
2. Uttag kök, micro (eller diskmaskin).
3-5 befintliga grupper som inte rörs men där tvättmaskinen är ett problem.
6. Fler uttag i kök, diskmaskin (eller micro).

Som jag skrev behöver du troligen skydda din mätarsäkring i källaren. Därför är det bra att lägga häl och ugn på samma 20 A grupp. Man klarar normal matlagning med dessa 20 A men skulle ni köra lite extra vid julbaket så är det ju bra om 20 A-säkringen i er egen central löser före mätarsäkringen i källaren.

Samma tänk med övriga större förbrukare. Man är starkt begränsad till vad man kan köra samtidigt i en gammal enfaslägenhet. I praktiken kommer det att fungera ganska bra då samtliga vitvaror kan ses som intermittenta belastningar, de drar inte sin märkeffekt kontinuerligt, så med lite tur så går det. Men som sagt, man ska inte riskera att bränna några säkringar så lite koll ska man ha.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Tittar man på uppgiven effekt på gamla och nya spisar så brukar den vara i stort sett samma. Omkring 11 kW för häll och ugn tillsammans. I din enfaslägenhet kan du under längre perioder maximalt förbruka 5750 W innan huvudsäkringen går. Av detta kan vi dra två slutsatser. Den ena är att om du inte brukade lösa säkringen till spisen med den gamla spisen så kommer du inte att göra det med den nya heller. Det hänger på matlagningsvanorna. Det andra är att skruvar du på alla plattor och ugnen på max så kommer säkringen att gå garanterat. I en enfaslägenhet måste man i större grad tänka på vad man kör samtidigt.

Så läs vad Bo Siltberg rekommenderar. Och tänk sedan på att inte köra tvättmaskin, diskmaskin och ugn samtidigt eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.