4 083 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
El-band/tråd liggande på marken mot mördarsnigel - fungerar det tro?
Hej, någon el-kunnig som vet om det rent teoretiskt skulle fungera att lägga typ ett sådant el-band eller el-tråd man använder till hästhagar på marken mot mördarsnigel?
Nyinflyttad granne lade ut jord med sniglar i så min tanke var att snabbt få upp en barriär innan de etablerar sig på min tomt. Går väl inte att stoppa helt men borde gå att begränsa skadorna om man är snabb nu.
Det får inte bli som när fåglar sitter på en eltråd = inget händer.
Nyinflyttad granne lade ut jord med sniglar i så min tanke var att snabbt få upp en barriär innan de etablerar sig på min tomt. Går väl inte att stoppa helt men borde gå att begränsa skadorna om man är snabb nu.
Det får inte bli som när fåglar sitter på en eltråd = inget händer.
Eltråden får inte nudda marken för då blir det kontakt och strömförbrukningen hög.
Du får lägga markduk, grus och en decimeterhög planka där du monterar strömtråden/trådarna på när snigeln kryper över tråden kortsluts det och snigeln grillas. (eller trådarna, vet inte om det kan behövas två så att snigeln kortsluten mellan dem. Tror att det räcker med 24v istället för högspänning). Det måste hållas fritt från smuts och växtlighet så att slingan inte kortsluts av annat än sniglar.
Edit, missat ord
Du får lägga markduk, grus och en decimeterhög planka där du monterar strömtråden/trådarna på när snigeln kryper över tråden kortsluts det och snigeln grillas. (eller trådarna, vet inte om det kan behövas två så att snigeln kortsluten mellan dem. Tror att det räcker med 24v istället för högspänning). Det måste hållas fritt från smuts och växtlighet så att slingan inte kortsluts av annat än sniglar.
Edit, missat ord
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Sök på byggahus, fast inte i el-forumet. Tror det fanns en aktiv tråd förra sommaren med bilder på utförandet, inkl avrättade sniglar. Där spändes någon slags stråltråd på en bräda.
Inte svar på trådens fråga men jag läste någonstans om en annan, enklare, metod. Dock blir det nog rätt dyrt om man ska hägna in en hel tomt men om det gäller en begränsad areal verkar det smidigt. Tanken är att man ordnar ett överhäng genom att lägga en horisontal planka på en vertikal. På undersidan av överhänget fäster man en remsa av typ astroturf. Ska tydligen vara omöjligt för sniglarna att krypa på så de faller ned och får börja om.
Tack alla! Påbörjade ett staket enligt Paxmans förslag i helgen med ett fotbleck till tak som överhäng. Vi kom dock fram till efter mycket slit att det nog blir ett omöjligt företag att göra runt hela tomten och inte blev det snyggt eller billigt heller. Det får nog blir inhägning av själva rabatterna istället med "el-stängsel", har funnit lite instruktioner på nätet. Men det där med astroturf var lite intressant, har jag aldrig sett någonstans förut, kanske fungerar vertikalt också för att de inte ska kunna klättra på den, jag ska Googla kring det och än en gån tack för Era svar!
Berätta gärna hur du väljer att göra och resultatet av det sen! Än så länge har vi varit förskonade från mördarsniglar (bortsett från tre stycken som jag dekapiterat) men det är nog stor risk att det ändrar sig. Jag ska också ordna högbäddar till sambon vilket säkert kommer locka till sig slemproducenterna.
Jag provade detta för några år sedan med klenspänning. Minns inte exakt om jag hade enkelledare mot jord eller dubbelledare och inte heller om jag körde 12 ellet 30 volt. Men det fungerade inte. Snigeln kröp tämligen obehindrat över och fick möjligen lite tens massage på köpet.
Skulle vilja hitta tråden med motsatt erfarenhet. Körde han häststängsel?
pen
Skulle vilja hitta tråden med motsatt erfarenhet. Körde han häststängsel?
pen