Har lite funderingar.

1. Storlek huvudsäkring.

Har i nuläget 20A säkring vilket inte verkar räcka då vid avläsning så ligger användning på 10 19 28a på L1-L3

Fastighet 160m2 + 40m2 attefall.

I husen så finns.

En torktumlare
Tre tvättmaskiner
Två spisar
En frys
2 kylskåp
En frysbox
Två diskmaskiner
Hushålls+lampor+datorer etc.

Bergvärme 6kw
Elbilsladdare som jag tror drar 10a när den sätter igång.
Elvärmeslinga på ca 30m2

Huset är nyss köpt och jag antog att dåv. Ägare hade uppsäkrat till 35a i onödan

Förstår att det behövs eftersom proppen går endel nu på 20a när jag kört igång elslingan.

Är det nån som kan ge en kvalificerad tanke om det räcker med 25a i det fall att jag inte använder mig av 28m2 golvslinga och låter badrumsslingan vara igång?


2.

Sker det automatisk lastbalansering av huvudfaser och om det inte sker går det att ordna? Och varför visar dom olika huvudsäkringarna så olika?

Eftersom dom tre huvudfaserna som kommer in i central delas ut på fasskenorna så tänker jag mig att dom per automatik borde fördela lasten?
 
2. Nej. Varje fördelare ligger där den ligger och en enfastlast (dvs de flesta, dock inte bergvärmen) belastar bara just en fas. En elektriker kan (beroende på hur kableringen ut i huset ligger) flytta last till annan fas. Då kommer den istället alltid att ligga där. Om ditt lastexempel är representativt finns det ju något att jobba med.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Be en elektriker komma och mätta upp det. Brukar gå att plocka runt lite så det kan bli jämnare. Skicka en bild på centralschemat, ibland är det inte så svårt att klura ut vart det ligger galet.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Be en elektriker komma och mätta upp det. Brukar gå att plocka runt lite så det kan bli jämnare. Skicka en bild på centralschemat, ibland är det inte så svårt att klura ut vart det ligger galet.
Jag förstår! Tack för svar! Elektrikern återkopplade och skulle komma ut redan senare idag, det var lite oväntat!
Det är dåligt uppmärkt, det är ytterligare en punkt som jag ska be om att få gjort!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Jag förstår! Tack för svar! Elektrikern återkopplade och skulle komma ut redan senare idag, det var lite oväntat!
Det är dåligt uppmärkt, det är ytterligare en punkt som jag ska be om att få gjort!
Man kan ju också installera en lastbalanserare till tex laddboxen och/eller annan storförbrukare så den inte drar säkringen om det är mkt annat som går samtidigt.

Det bör din elektriker kunna råda dig om...
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Det är dåligt uppmärkt, det är ytterligare en punkt som jag ska be om att få gjort!
Fast det ör ju onödigt dyrt att låta en elektriker leta upp vad som går på vilken säkring. Slå av en säkring i taget och se vad som slutar fungera. Gå runt med en lampa och koppla in i det olika uttagen, skriv en detaljerad lista.

Sedan finns det mallar för gruppförteckning att ladda ned från nätet.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
B Bjoern skrev:
Det är dåligt uppmärkt, det är ytterligare en punkt som jag ska be om att få gjort!
Det är ju en typisk sak som du kan göra själv i förväg istället för att betala 600:- per timme för att nån slår av en säkring i taget och noterar vad som slocknar.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
A
Man får räkna lite på effekterna och se vilka grejer som är enfas, tvåfas och trefasiga. Sedan får man nog vara realistisk att det kanske inte går att köra alla tre tvättmaskiner och spisar och vad det nu var samtidigt på 20A

Din mätning visar ju en viss snedbelastning men är den representativ för den dagliga användningen är frågan?
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Räknar man lite på de stora laster du har så borde allt kunna gå samtidigt om det är jämnt fördelat. Landar då sammanlagrat på 20A per fas. En tvättmaskin, diskmaskin etc. Drar inte 2-2,3kW konstant.
Kan inte svara på laster utöver det men 25A borde räcka om man fördelar. Det bör göras utifrån de kända laster som finns och inte främst genom att mäta eftersom att t.ex. en tvättmaskin drar mkt när den värmer, mätningen kan därför bli missvisande.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Räknar man lite på de stora laster du har så borde allt kunna gå samtidigt om det är jämnt fördelat. Landar då sammanlagrat på 20A per fas. En tvättmaskin, diskmaskin etc. Drar inte 2-2,3kW konstant.
Kan inte svara på laster utöver det men 25A borde räcka om man fördelar. Det bör göras utifrån de kända laster som finns och inte främst genom att mäta eftersom att t.ex. en tvättmaskin drar mkt när den värmer, mätningen kan därför bli missvisande.
Värmen ligger på ca 18a när den tuggar på för fullt ser de ut som och elslingan tror jag låg på runt 16a och bilen laddade på 10 så med rätt balansering så kan de ju gå. Lutar åt att jag kör en 35a ändå och kör igång lite maskiner, orkar inte hamna i att propparna går men det är ju en besparing på 3k om året o ha 25 så om en halvdag räcker för en elektriker att balansera dom största mot jämnt på resten av elslukarna så betalar det ju sig att köra 25a
 
6kW=8,7A (per fas)
30m2 golvvärme. Beror på hur den lagts, mellan 7-13A (1-fas)
Elbil: du kan ställa den 10A 1-fas blir ungefär 1 mil i timmen.

Elbil och värme bör ha effektvakt. Det gör alltså inte så mycket om värmen inte går på Max just som du kör två tvättmaskiner, en diskmaskin samt lagar mat.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Följdfråga, hur bestäms vad som ligger på vilken fas? Elektrikern förklarade det som att man räknar 1,2,3 från vänster till höger? Jag får inte ihop det hur elen kan ”veta” vilken väg den ska ta?

Extrafråga, en fast trefas anslutning, hur bestäms den vilken riktning en elmotor framförs?
 
Tommty
fasen räknas på hur det är inkopplat, finns ingen sanning att det går L1,L2,L3 utan det måste mätas fram hur fasföljden är.

Likaså en trefas anslutning, går motorn åt fel håll så behöver 2 faser skifta plats så går den rätt sen.

Förr när elen drogs fram till elmätaren så spelade det ingen roll hur faserna kopplades in, så det kan exempelvis vara L3 L1 L2 istället för orningsföljs. Detta justerades sedan efter elmätaren eller i centralen.

här finns det förenklat hur en elcentral är uppbyggd:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Ahh men de där var ju glasklart, tänkte att fasskenan var homogen men de är ju klart att den måste separera faserna sådär och att det är så de bestäms. Tack tack.

Kan man tänka sig att dom olika faserna har olika frekvens typ som en oscillerande sinuskurva och därav elmotorn får olika direktiv?
 
A
Nä de är tidsförskjutna 1/3 av ett generatorvarv med 20 ms mellan varje varv.

Har det gått någon mer säkring sedan sist?
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.