I
Hej, har en fråga som jag hoppas få hjälp med.

Har nämligen fats el pris nu som går ut i januari, ni som kan detta är det bra och binda om den nu eller borde jag köra på rörig ett tag?

Kan tillägga att jag bor i Södermanland

Tack för all tips och hjälp

#el
Normalt sett är det billigare i längden med rörligt pris, av den enkla anledningen att elbolagen gör sina bästa prognoser för vad elpriserna kommer att bli och sedan lägger på lite för att ha marginal.
Att satsa på fast pris gör man alltså av en av två anledningar:
1. Man tror sig kunna förutspå elmarknaden bättre än elmarknadsanalytikerna som jobbar med just detta.
2. Man mår bättre av den extra tryggheten som fast pris ger i utbyte mot den (generellt sett) högre kostnaden det innebär.

Det finns alltid chansen/risken att det man väljer blir bättre än väntat/sämre än väntat.
Det här är precis samma förutsättningar som gäller för exempelvis bolån.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Walle85
Röriga abonnemang ska man som regel undvika 😂

Rörligt däremot kan funka bra om man kan (har förbrukare som är lätta att tidsstyra) och orkar flytta sin konsumtion till de billigare timmarna.

• Gilla
Ida2022
  • Laddar…
Rörligt fungerar ju utmärkt även om man inte flyttar eller förändrar någon förbrukning alls.
kan förtydliga att när jag skriver rörligt ovan syftar jag på det som av elhandelsbolag brukar benämnas som rörligt elpris, dvs. det som är ett månadsmedel.
Det finns ju även en till nivå som är timpriser, dvs. man betalar för elen efter vad priset är satt till just den timmen man förbrukar den. Ska man vinna något på den modellen är det en fördel om man kan styra sin förbrukning något. Är man en medelkund går den på ett ut mot rörligt pris.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Walle85
tveksamt tveksamt skrev:
Rörligt fungerar ju utmärkt även om man inte flyttar eller förändrar någon förbrukning alls.
kan förtydliga att när jag skriver rörligt ovan syftar jag på det som av elhandelsbolag brukar benämnas som rörligt elpris, dvs. det som är ett månadsmedel.
Det finns ju även en till nivå som är timpriser, dvs. man betalar för elen efter vad priset är satt till just den timmen man förbrukar den. Ska man vinna något på den modellen är det en fördel om man kan styra sin förbrukning något. Är man en medelkund går den på ett ut mot rörligt pris.
Yes, tänkte på timpris, som i att priset rör sig över dagen.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Ha timpris eller (månads)rörligt till du bestämt dig.
Se till att inte hamna i tillsvidareavtal när avtalet löper ut.

Jag tycker valet av elavtal beror mycket på hur förbrukningsprofilen ser ut.
Det finns fler varianter än "Fastpris", "MånadsRörligt" och "Timpris".

Vintersäkring finns i många varianter med olika dåligt/högt pris och några bra varianer där man tillåts låsa ett antal månader när man själv vill.

Så värmer man sitt hus med el har man andra faktorer att ta hänsyn till i sitt val än om man bara har hushållsel.

• Gilla
Ida2022 och 1 till
  • Laddar…
Har du elbil och möjligheten att ladda på natten skulle jag valt timpris. Även dom flesta diskmaskiner/tvättmaskiner går också bra att ställa in timer och köra på nattetid eller dom billigare timmarna på dygnet.
Vissa tar det till extrema nivåer. Själv tycker jag inte att dom få kronorna jag sparar in en månad på att köra diskmaskinen på natten är värt det.

• Gilla
Ida2022 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.