12 076 läst · 21 svar
12k läst
21 svar
Ekplank , kvalitet Balinek, Golvabia, Tarkett mm
Sida 1 av 2
Vi ska lägga nya golv och tänkte ha samma golv överallt. Vi letar efter mattlackade ekplank. Vi vill ha både i kök och hall. Vi har två skolbarn och har en inglasad ytterentre så vi kommer nog inte att behöva ha klinkers, men vi får se efter denna vinter som är vår första i huset.
Jag har sökt här på forumet och sett många som gillar Barlinek, ett par som ogillar Golvabias Residence, ett par som gillar Kährs och ett par som ogillar Tarkett. De flesta sökresutlat är några år gamla så det hade varit bra att höra lite nytt.
Jag har sökt här på forumet och sett många som gillar Barlinek, ett par som ogillar Golvabias Residence, ett par som gillar Kährs och ett par som ogillar Tarkett. De flesta sökresutlat är några år gamla så det hade varit bra att höra lite nytt.
Kährs har jag väl bra erfarenhet av,
Tarkett tycker jag är jobbig att lägga,
Barlinek var det länge sedan jag lade, men vill minnas att det var ok,
Golvabia tar jag inte emot om jag så fick det gratis..
Skulle jag köpa åt mig själv så lutar det nog åt Barlinek, då jag antar att det är billigare, men för den skull behöver det inte vara sämre..
Tarkett tycker jag är jobbig att lägga,
Barlinek var det länge sedan jag lade, men vill minnas att det var ok,
Golvabia tar jag inte emot om jag så fick det gratis..
Skulle jag köpa åt mig själv så lutar det nog åt Barlinek, då jag antar att det är billigare, men för den skull behöver det inte vara sämre..
Bestäm först hur du vill att det skall se ut och välj golv som motsvarar din förväntan, dvs, vill du ha en livligt, neutralt, mörkt eller ljust ekplank.
Bestäm också golvtyp, lamellgolv eller fanérgolv eller om båda är ett alternativ.
Golvabia har t,ex inga perkettgolv alls så har du tittat på ekplank där så är det fanérgolv.
Khärs, Forbo och Tarkett säljer jag ungefär likvärdigt och kvalitetsmässigt ligger de ganska jämt, Tarkett har något vassare lack. Foglösningen skiljer på dem och kräver rätt verktyg, Tarkett för ett rackarns väsen när man lägger och de behöver bredare och stummare kloss.
Bland övriga märken i lägre prisklasser finns liknande utbud och ganska goda kvalitéer. Dock skiljer sig antalet reklamationer åt mellan de tre ovanstående och de lägre prissatta golven.
En sak med matta golv, feta smutser syns tydligare och kan vara lite besvärliga att få bort. Fotsalva är ett exempel.
Jag brukar rekomendera borstade golv och en bra gummerad entrématta i filt när man tänker lägga parkett fram till dörren. En borstad yta ger mer liv och döljer småhack och mindre revor.
Jag har själv borstad ekplank från Tarkett i hallen.
Bestäm också golvtyp, lamellgolv eller fanérgolv eller om båda är ett alternativ.
Golvabia har t,ex inga perkettgolv alls så har du tittat på ekplank där så är det fanérgolv.
Khärs, Forbo och Tarkett säljer jag ungefär likvärdigt och kvalitetsmässigt ligger de ganska jämt, Tarkett har något vassare lack. Foglösningen skiljer på dem och kräver rätt verktyg, Tarkett för ett rackarns väsen när man lägger och de behöver bredare och stummare kloss.
Bland övriga märken i lägre prisklasser finns liknande utbud och ganska goda kvalitéer. Dock skiljer sig antalet reklamationer åt mellan de tre ovanstående och de lägre prissatta golven.
En sak med matta golv, feta smutser syns tydligare och kan vara lite besvärliga att få bort. Fotsalva är ett exempel.
Jag brukar rekomendera borstade golv och en bra gummerad entrématta i filt när man tänker lägga parkett fram till dörren. En borstad yta ger mer liv och döljer småhack och mindre revor.
Jag har själv borstad ekplank från Tarkett i hallen.
Bauhaus har ett mycket snyggt "omärkt" borstat ekplank för 399:-. En annan person här på forumet hade luskat ut att bauhaus säljer andrasorterat Berg&Berg - jag skulle tro att så var fallet här. I så fall får du ett mycket bra ekplank billigt.
För nåt år sedan lade jag ett Barlinek golv (från Byggmax) och passformen mellan not & spånt var riktigt usel.
Det slutade med att jag blev tvungen att slipa bort någon tiondel på alla plankorna så att det gick att slå ihop skiten.
Jag fick t.o.m tennisarmbåge av att banka ihop golvet.
Det var det sämsta jävla golv jag lagt, aldrig mer Barlinek!
Det finns säkert andra med bättre erfarenhet av Barlinek, men det visar väl att man fortfarande får vad man betalar för, svajig kvalitet, ibland bra, ibland dålig.
Det slutade med att jag blev tvungen att slipa bort någon tiondel på alla plankorna så att det gick att slå ihop skiten.
Jag fick t.o.m tennisarmbåge av att banka ihop golvet.
Det var det sämsta jävla golv jag lagt, aldrig mer Barlinek!
Det finns säkert andra med bättre erfarenhet av Barlinek, men det visar väl att man fortfarande får vad man betalar för, svajig kvalitet, ibland bra, ibland dålig.
Har ni hört talas om golv från Timberwise? Exklusivt kvalitetsgolv från de finländska skogarna. Jag har för tillfället ett parti om 73 kvm obehandlad ek, kan man själv välja om man vill lacka/olja eller vaxa golvet med pigment.
Kan ev. beställa färdigbehandlat också, beroende på hur många kvm ni behöver.
Timberwise golvets hållbarhet grundar sig på den breda tiljans unika korslimmade treskiktsstruktur. Plankorna är verkligt raka och vrids inte.
Timberwise-golvet består av tre olika skikt som alla har samma tjocklek. Tiljans konstruktion är så symmetrisk som möjligt och ytbehandlingen är av synnerligen hög kvalitet. Kanterna är lätt fasade för att accentuera "plankaktigheten".
Hör av dig om du är intresserad
//CJ
Kan ev. beställa färdigbehandlat också, beroende på hur många kvm ni behöver.
Timberwise golvets hållbarhet grundar sig på den breda tiljans unika korslimmade treskiktsstruktur. Plankorna är verkligt raka och vrids inte.
Timberwise-golvet består av tre olika skikt som alla har samma tjocklek. Tiljans konstruktion är så symmetrisk som möjligt och ytbehandlingen är av synnerligen hög kvalitet. Kanterna är lätt fasade för att accentuera "plankaktigheten".
Hör av dig om du är intresserad
//CJ
Jag är också nyfiken på vad det finns för erfarenheter av Barlineks golv (planerar dock att lägga Ask).
Kan jag lägga Barlinek eller motsvarande på ett undergolv av furu (drygt 20 mm, fjädrar något) eller behövs golvspån som grund för stabiliteten?
Kan jag lägga Barlinek eller motsvarande på ett undergolv av furu (drygt 20 mm, fjädrar något) eller behövs golvspån som grund för stabiliteten?
Man behöver ju inte måla fan på väggen, men jag kommer aldrig mer att köpa Barlinek.
Jag hade kanske bara otur, andra verkar ju vara nöjda med Barlinek.
Golvet var iallafall snyggt när det väl var på plats, men det var väldigt jobbigt att lägga det.
Jag hade kanske bara otur, andra verkar ju vara nöjda med Barlinek.
Golvet var iallafall snyggt när det väl var på plats, men det var väldigt jobbigt att lägga det.
Hej,
Vi la ett Barlinek Ek golv i våras och det var inga problem med att lägga. Ytan känns däremot smutsig/dammig. Det känns som om man har något under fötterna när man går på det. Det är bättre nu, det har väl blivit bortnött i gångstråken.
Vi har t.o.m lagt om det nu i höst för vi var tvungna att lägga diffusionsspärr under.
Det här var i sovrummet, vi kommer inte att använda Barlinek igen.
Malin
Vi la ett Barlinek Ek golv i våras och det var inga problem med att lägga. Ytan känns däremot smutsig/dammig. Det känns som om man har något under fötterna när man går på det. Det är bättre nu, det har väl blivit bortnött i gångstråken.
Vi har t.o.m lagt om det nu i höst för vi var tvungna att lägga diffusionsspärr under.
Det här var i sovrummet, vi kommer inte att använda Barlinek igen.
Malin
Kan ju tillägga att efter ett till besök på Bauhaus undersökte jag de ekplank de säljer för 399:- och det råder ingen tvekan om att de är från Berg & Berg - fast de är paketerade i Bauhaus-lådor. Borde vara ett hett tips för den som är ute efter ekplank just nu.