Hej

Finns det någon sammantagen bild på hur ekonomin skall beräknas när det gäller priset per kWh, egenanvändning, försäljning av miljöcertifikat mm?

Jag har fått följande offert och har lite svårt att bedöma hur realistisk den är:

Pris egenanvändning el 2.55 kr/kWh. Fördelningen är följande, 200 öre spotpris, 43 öre energiskatt, och 12 öre den rörliga delen av elnätsavgiften.
Pris försäljning solel 2.85 kr/kWh. Fördelningen är följande, 200 öre spotpris, 60 öre skattereduktion och 25 öre elcertifikat och ursprungsgarantier.
Tidigare kostnad beräknas med 2.55 kr/kWh enligt exempel ovan.

Fantasier. Elcertifikat lönar sig inte att sälja idag. Har man inte koll på det så är resten av kalkylen bara duglig för papperskorgen.

K Krypstocken skrev:
Hej

Finns det någon sammantagen bild på hur ekonomin skall beräknas när det gäller priset per kWh, egenanvändning, försäljning av miljöcertifikat mm?

Jag har fått följande offert och har lite svårt att bedöma hur realistisk den är:

Pris egenanvändning el 2.55 kr/kWh. Fördelningen är följande, 200 öre spotpris, 43 öre energiskatt, och 12 öre den rörliga delen av elnätsavgiften.
Pris försäljning solel 2.85 kr/kWh. Fördelningen är följande, 200 öre spotpris, 60 öre skattereduktion och 25 öre elcertifikat och ursprungsgarantier.
Tidigare kostnad beräknas med 2.55 kr/kWh enligt exempel ovan.
Vad spotpriset kommer vara framöver är ju svårt att gissa. Men några 25 öre får du inte för ursprungsgarantier.

För egenanvänd el är varje kwh värd: Elpris (månads, Tim eller fast beroende på vad du har) + energiskatt 36 öre + elöverföringsavgift (varierar mellan nätägare, 19,6 öre i mitt fall) + eventuellt påslag från din elhandlare + moms på hela summan.

För såld el får man som regel timspot + 60 öre + nätnytta (varierar mellan nätägare, 5 öre i mitt fall). Du får ingen moms som privatperson och om du är momsregistrerad ska den ändå betalas vidare till Skatteverket.

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Hej

Kan du utveckla tanken kring att det inte lönar sig, oavsett om man får 1 öre eller 25 så är det ju ett positivt tillskott till kalkylen. Allt utom att man skulle betala för att producera certifikat är ju positivt?

K

K Krypstocken skrev:
Hej

Kan du utveckla tanken kring att det inte lönar sig, oavsett om man får 1 öre eller 25 så är det ju ett positivt tillskott till kalkylen. Allt utom att man skulle betala för att producera certifikat är ju positivt?

K
Energimyndigheten tar en årsavgift på 200kr för att du ska få vara med och värdet är idag ca 8kr/1000kwh så det ska till en stor anläggning för att motivera årskostnaden.

En normalstor anläggning som genererar 10000kwh/år ger alltså 80kr/år i elcertifikat men du får betala 200kr för det.

Hej

Det verkar var "praxis" att anta att man konsumerar 30% och levererar in 70% på nätet.
Spontant känns det rimligt då man producerar mer el på sommaren och i mitt fall konsumeras det under 20 kWh / dygn från juni till augusti ett normalår.
Någon som har gjort en efterkalkyl?

Båda mina offerter har en beräkning för producerad effekt och verkar ha använt sig av samma mjukvara( grafen är identisk). Någon som vet hur stor osäkerheten är i den beräkningen?

Ja det är någon slags tumregel med 30% egenförbrukat. I mitt fall beräknades en produktion på 10 000 kWh och fram till och med september har jag sålt 80% av det som producerats, c:a 9700 kWh. Dessutom kommer jag att komma upp i beräknade 10 000 kWh med lite råge om inte solen lyser med sin frånvaro resten av året.

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Jag tog deras modell och matade in i ett excelark för att kunna skruva på värdena, spotpris, skatt, faktor för solinstrålning mm
Man kan bygga en oändligt komplicerad modell och jämföra med historiska värden mm men spontant känns det sunt om man har en förenklad kalkyl som visar på 10-15 års återbetalning.
Excelark med kalkyl för solpanelers effekt, kostnad och ROI jämfört mellan olika offerter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.