Nu måste jag, helt spontant, slå ett slag för det utomordentligt förträffliga isoleringsmaterialet Ekofiber.
När vi byggde kåken gjorde vi vissa förberedelser i samräd med leverantören, som t.ex. sätta upp vindtät duk och glespanel på väggar och tak.
När isoleringsbilen kom dit tog det en och en halv dag, sen var det isolerat och klart. Otroligt smidigt.
Efteråt har jag tokprisat materialet varje gång jag fått det på kroppen när jag jobbat - det är absolut "kli-fritt".

Med tanke på alla andra fördelar:

Välisolerande
Ljuddämpande
Mögelfritt
Rått- och insektsfritt
Branddämpande
Tungmetallfritt
Miljövänligt

så är det märkligt att det inte byggs fler hus med det än det görs.

Ni som bygger själva, eller har stor insyn i hur huset kommer att byggas, borde verkligen ta en ordentlig funderare på om det inte är läge att byta ut mineral- eller glasullen...

Vad är det som gör att ekofibern blir mögelfri?
Vad är det som gör den brandresistent?
För vi talar väl om cellulosaisolering. Tittar man på Ekofibers hemsida verkar mögelresistensen komma från borsalter. Bor förknippar jag med Boracol som används för bekämpning av röta->isoleringen är full av gifter? Rätta mig om jag har fel.

Japp, du har fel! :)

Visst är cellulosan behandlad med borsalt, men bor finns ju i många kemiska varianter.
Borsaltet är ju bundet i isolering och "läcker" inte ut i form av gas eller dylikt.
Giftigheten på isoleringen kan beskrivas så här:
Skulle du få lust att mumsa i dig ca 40 kg isolering, så stryker du kanske med.
Mer info finns faktiskt på Ekofibers hemsida..om man hittar. Nåt rörigare får man leta efter..

Jag tycker också att Ekofiber verkar jättebra. Men finns det inga nackdelar med det? Som att det med tiden kans sjunka ihop lite?

Jag såg nån bild på en skakmaskin där man byggt en vägg av glas som var fylld med ekofiber...det sjönk inte ihop ett dugg. Det har tydligen funnits sen 50-talet och när de husen revs hade det inte sjunkit ihop heller.
Det finns säkert nackdelar, men inga jag vet förutom priset. Å andra sidan får man ju jobbet gjort snabbt och behändigt. Räknar man på vad det kostar att ha gubbar stående med mineral- eller stenull går det på ett ut...det kanske blir billigare till och med.
Gör man det själv kan man kanske spara en slant med ull, men då tar det bergis två veckor...och det kliar i tre.
I stället tar man ledigt från bygget en och en halv dag och sen är det klart ;D
Nej, jag säljer inte ekofiber :)

Intressant NP. Ekofibern möglar inte och omgivande material (träreglar exempelvis) borde inte mögla eftersom borsalterna borde verka på det närmast intilligande materialet också. Däremot kan man tänka sig att fukt som ansamlats i Ekofibern sprids längre bort till material som inte tål fukt. Är det så du menar NP?

Sedan är det ju så att isoleringsförmågan blir betydligt sämre när det finns fukt i isoleringen (gäller både Ekofiber och mineralull). Ett argument FÖR Ekofiber är att man inte har någon diffusionsspärr och att luft därför kan vandra igenom väggen och vädra bort eventuell fukt i isoleringen. Det förutsätter då att luftmängden som går genom väggen är tillräckligt stor för att vädra bort fukten. Mineralull kan också bli fuktig men där gör diffusionsspärren att luftutbytet i isoleringen blir väldigt litet och därmed blir det svårt att bli av med fukten.

Fuktmängden i Ekofibern varierar med inne- och ute-klimatet. Därmed varierar även isoleringsförmågan. Mineralull borde ha mera konstant fuktmängd.

Jag är inte övertygad om vilket som är bäst...

Inga problem med att lösull av mineral kliar?
OK. :-X

Man måste ju alltid utgå från att isoleringen INTE ska bli fuktig - det gäller alla typer av isolering.
Luftväxlingen genom en vägg ar ju knappast en uttorkande ventilation av isoleringen. Däremot så påverkas en isolering som inte är monterad bortanför en ångspärr av plast av både den relativa fuktigheten i luften inomhus och utomhus, och en isolering med ångspärr påverkas följdaktligen bara av den relativa fuktigheten utomhus. Vilken brukar vara torrast?
Jag vet ärligt talat inte, bara att t.ex.en handduk torkar väl snabbare inomhus än utomhus ungefär jämt om inte solen är framme:)

Diskussionen är ju ganska absurd...ekofiber har funnits sen 50-talet och har aldrig möglat. Mineral- och glasull däremot är ju kända för att utgöra gynnsamma miljöer för mögel.

En av orsakerna till at vi valde Ekofiber var följande:
En kompis till mig byggde en ny inglasad veranda och isolerade med gullfiber. Tyvärr slarvade han med takkonstruktionen så det blåste in snö. Snön smälte och......vad började det lukta nästa höst?

I det här fallet får han skylla sig själv eftersom han märkte vad som hänt men var för snål för att byta ut isoleringen. ...

Visst ska man hålla isoleringen så torr som möjligt men det bästa borde väl vara att man utgår från att isoleringen (och övriga delar i huskonstruktionen) KAN bli fuktig men att man har en kostruktion som gör det möjligt för fukten att försvinna. Det finns alltid fukt i ett hus och särskilt i ett nybyggt. Utan diffspärr så blir det lättare för den inbyggda fukten att diffundera ut.

Jag tycker inte diskussionen är absurd. Jag och en del andra är intresserade av att veta VARFÖR det är så bra. Det räcker inte med att tillverkaren säger att Ekofiber har funnits i 50 år och aldrig möglat.

Handduken torkar snabbast om man blåser på den... :)

Vänta lite nu ...tror inte du på på all reklam.....? ;)

Jag lägger härmed ner min argumentation, mina synpunkter står i första inlägget. Som en guldtorsk har jag köpt in både isolering och alla argument. :D
Som jag ser det, finns det ingen anledning till att köra med glas- eller mineralfiber längre. Jag är övertygad om att konceptet funkar, det var därför jag öppnade tråden.
Vi får se om jag har fel om... ja X antal år.

Förresten...handduken. Blåser det för mycket i isoleringen...så blir det kallt. Väldigt kallt. :) Och blåser det fuktig luft så blir den aldrig torr.

Jag menar mest att man ska inte förvänta sig att det blir exakt samma resultat om man rakt av byter ut mineralull/diffspärr mot Ekofiber. Däremot är jag övertygad om att Ekofiber är tillräckligt bra och troligtvis bättre än mineralull.

Jag kastar också in handduken :)

;)

Vad sägs om denna rapport i Råd och Rön som inlägg i debatten?
Själv har jag i min Sverige Stuga naturligtvis fått det sämsta materialet, kutterträ, som dom kallar det!

Helena med den läckande mardrömmen
???
http://www.radron.se/templates/common____3275.asp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.