2 144 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Ekofiber + mineralull
Håller på att bygga hus, på övrevåningen blir det 220mm ekofiber isolering (våtsprutad) + "diffusionsöppen" vinpapper, sen är det tänkt att innerpanelen (eller gipsskiva) kommer direkt på den.
Men det är svårt att dra elen mellan pappret och panelen.
Så jag tänkte om man skulle skåla på 50mm på insidan av pappret och då kunna dra elen där, dit skulle jag också sätta 50mm mineralull.
Väggen från utsidan:
- ytteranel
- Luftspalt
- Vindskyddsskiva (träfiber)
- 223mm reglar + Ekovilla träfiberisolering
- Vindpapper (Ekopapper X-5)
- 48mm reglar + mineralull
- innerpanel
Jag kan inte se att det skulle vara något problem att sätt 50mm extra mineralull på insidan.
Vad säger ni?
Men det är svårt att dra elen mellan pappret och panelen.
Så jag tänkte om man skulle skåla på 50mm på insidan av pappret och då kunna dra elen där, dit skulle jag också sätta 50mm mineralull.
Väggen från utsidan:
- ytteranel
- Luftspalt
- Vindskyddsskiva (träfiber)
- 223mm reglar + Ekovilla träfiberisolering
- Vindpapper (Ekopapper X-5)
- 48mm reglar + mineralull
- innerpanel
Jag kan inte se att det skulle vara något problem att sätt 50mm extra mineralull på insidan.
Vad säger ni?
Det är antagligen ingen fara, det är ju vanligt i andra hus att man har en skiva utanpå plasten. Och gör det ingen skada där så kommer det inte att göra det i ditt hus heller. Däremot förstår jag inte riktigt varför du lägger ner dyra pengar på att spruta cellulosa och sen klämma dit mineral. Det finns ju skivor av cellulosa också. Dyrare än mineral såklart, men känns mer konsekvent.
Cellulosasprutningen ingår i huspaketet vi köpt, nedrevåningen är lamellstock (202mm ingen isolering) och andra (1,5plans) är lösvirke.
Jo, jag vet det finns cellulosaskivor också, men det är beställningsvara + att dom är betydligt dyrare.
Normalt när man bygger hus med mineralisolering så måste man ju ha en ångspärr = plast, men kan inte se något problem med mineralullen på varma sidan fast man inte har en tät ångspärr.
Mellanväggsisoleringen är mineralull, så det blir i alla fall inte ett mineralullsfritt hus.
Jo, jag vet det finns cellulosaskivor också, men det är beställningsvara + att dom är betydligt dyrare.
Normalt när man bygger hus med mineralisolering så måste man ju ha en ångspärr = plast, men kan inte se något problem med mineralullen på varma sidan fast man inte har en tät ångspärr.
Mellanväggsisoleringen är mineralull, så det blir i alla fall inte ett mineralullsfritt hus.