22 026 läst · 62 svar
22k läst
62 svar
EKLK 5G2.5 kabel för 100kr+moms. Dyrt?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skillnaden på kablar är bland annat; formstabilitet, hur den är att skala, om den är jämnt rund och jämt tjock HELA längen, UV-stabilitet, blyfri icke blyfri, hårdhet på ledare(glödning), tillåtna lägsta temperatur för förläggning, tillåten böjningsradie mm.
Detta är exempel på skillnader som finns hos EN kabeltyp EKK samma skillnader samt vissa specifika finns hos vaje kabeltyp.
Prisskillnaden för mig i inköp är netto c:a 40% mellan den billigaste och den dyraste EKKn
Och utan att veta hela sanningen: Jag tycker att 100+moms är i svettigaste laget men skulle jag få det så inte tackar jag nej.
Ps och stora skillnader är det på allt matr. och nästan alltid är det dyrare så pass mycket mera lättarbetat och hållbart att det motiverar skillnaden.
Dom flesta tar lika mycket betalt för ett Presto uttag som ett Eljo/Elko även om förtjänsten på uttaget kanske blir hälften så föredrar dom flesta att arbeta med högre kvalitet
Detta är exempel på skillnader som finns hos EN kabeltyp EKK samma skillnader samt vissa specifika finns hos vaje kabeltyp.
Prisskillnaden för mig i inköp är netto c:a 40% mellan den billigaste och den dyraste EKKn
Och utan att veta hela sanningen: Jag tycker att 100+moms är i svettigaste laget men skulle jag få det så inte tackar jag nej.
Ps och stora skillnader är det på allt matr. och nästan alltid är det dyrare så pass mycket mera lättarbetat och hållbart att det motiverar skillnaden.
Dom flesta tar lika mycket betalt för ett Presto uttag som ett Eljo/Elko även om förtjänsten på uttaget kanske blir hälften så föredrar dom flesta att arbeta med högre kvalitet
Detta är dina egna ord, du skriver ju rakt ut att det ok att lura skiten av Svensson genom att manipulera med timpriset och försöka lägga det på materielen om jobbet inte är offererat eller det tas löpande. Men du kanske skrev så här men menade något annat vad vet jag men så läser jag det.gnistjagare skrev:Jag kan delvis hålla med om att det ser illa ut när man får en specad faktura, och det står 100 kr/m. Men svensson tror att det inte kostar något att bedriva en verksamhet. Jobbet börjar alltid när installatör lämnar firman tills han kommit tillbaka, redovisning av tiden och material är något kunden också måste betala. Detta plus bensin, resa, avgift för servicebil m.m. När sedan timpriset idag är så pressat som det är så finns det ingen marginal att ta hem någon vinst där. Ingen kan ju tjäna pengar på att bara sälja tid när priset ligger mellan 300-400:-.
Det firmorna tar ut sina vinster på är materialförsäljning. Detta är kanske fel sätt att gå tillväga, men försök att ta 50:- mer i timmen och svensson lär skälla som en bäver!!
Sedan kan man väl se detta som oseriöst, jag ser det mer som att kunden inte har begärt in någon offert eller att jobbet är gjort löpande.
Det grundläggande problemet är ju att timpriset för många är för lågt medan för andra räcker det till tydligen då dom får det hela att gå runt utan att salta materielpriset för att kompensera.
Varför är det så??? Jo konkurrens naturligtvis, det är ju inte Svenssons fel att timpriset är som det är utan det är ju inom branschen prispressen sker. Dom som inte klarar konkurrensen slås ju ut och så är det ju i alla branscher.
Att då för att få det hela att gå runt saltar man materielpriserna med upp ibland 500-600% efter vad man läst här bl.a, detta är ju bara konstgjord andning egentligen för förr eller senare har man ju inga kunder kvar då varje kund man misshandlar på detta viset kommer ju aldrig tillbaka det säger ju sig själv.
Vad kan man göra då?? Som någon här skrev i en tidigare tråd så måste man ju då se över sina kostnader, man måste inte ha den senaste årsmodellen på bilen, man måste inte ha senaste modellen på skruvdragaren, man måste inte ha dyra mobilabonnemang osv osv. Man måste ju rätta munnen efter matsäcken så enkelt är det, att skylla på att kunden inte vill betala 50:- mer i timpris och därigenom ger sig själv rätten att salta materielpriset är fel sätt att tackla problemet.
Detta är ett branschproblem och inte ett problem som kunden skapat, han är ju glad ju lägre timpris han får naturligtvis, tål man inte konkurrens och prispress så får man ju söka sig en annan bana och inte låta kunder få oskäliga fakturor på materiel för att timpriset är alldeles för lågt satt.
100kr/m + moms är oskäligt dyrt. Det är grossistprislista (GNP) + 20%. Jag skulle tro att installatören har ca 70% rabatt på gnp. Utan att göra reklam för sig själv så kan jag säga att när vi gör installationer där vi får tillhandahålla elmaterialet så säljer vi EKLK 5G2.5 för 24.25kr/m + moms.
Detta tycker jag som installatör.
Detta tycker jag som installatör.
Jag kan bara tala för där jag huserar ( V-götaland, Skåne, Värmland. Då i storstadsregionerna)robban44 skrev:
Självklart är detta ett problem för branschen. Detta är ett problem som togs upp på ett seminarium under den senaste elfackmässan. En teori som då kom fram var detta. Som läget ser ut idag så är elbranschen överösta med jobb (jag vet, I-lands problem). Och vi får inte tag på folk etc.
Detta resulterar i att när "Stina stearin" ringer och vill ha elen i sin stuga omdragen så är detta inte ett prioriterat jobb för en medelstor, större firma. får man det så får man. Inget större arbete läggs ned för att ta hem detta. Alltså får många privata konsumenter idag betala överpris för att firmorna har tillräckligt med jobb på de stora industrierna, byggfirmorna etc. Rätt eller fel???....Ja jag tycker inte det är rätt mot de små kunderna, men när verkligheten är sådan så får man spela efter reglerna. Åh andra sidan så kan ju inte vi gnälla när branschen vänder och vi vill ha svensson som kund igen. Men du Robban44 "moralens väktare" kanske tycker jag manipulerar eller lurar skiten av konsumenten. tough shit!!
Det är en fri marknad, passar det inte så kan man ta in offert från flera. Det finns faktiskt en konsumentlag som reglerar detta.
Detta från konsumentverket: Prissättningen är fri, affären får sätta de priser de vill. Som konsument måste man jämföra priser innan man genomför köpet. Affären har inte heller någon skyldighet att låta dig lämna tillbaka varan. Öppet köp är ett frivilligt åtagande från affärens sida, och det måste avtalas före köpet.
Sedan får folk kalla mig kapitalist, ockrare eller vad ni vill, Jag lever min verklighet och hittils har det gått bra.
God jul och gutår.
Moralens väktare, Janne Josefssonkopia ja superlativen bara öses, tack.gnistjagare skrev:Jag kan bara tala för där jag huserar ( V-götaland, Skåne, Värmland. Då i storstadsregionerna)
Självklart är detta ett problem för branschen. Detta är ett problem som togs upp på ett seminarium under den senaste elfackmässan. En teori som då kom fram var detta. Som läget ser ut idag så är elbranschen överösta med jobb (jag vet, I-lands problem). Och vi får inte tag på folk etc.
Detta resulterar i att när "Stina stearin" ringer och vill ha elen i sin stuga omdragen så är detta inte ett prioriterat jobb för en medelstor, större firma. får man det så får man. Inget större arbete läggs ned för att ta hem detta. Alltså får många privata konsumenter idag betala överpris för att firmorna har tillräckligt med jobb på de stora industrierna, byggfirmorna etc. Rätt eller fel???....Ja jag tycker inte det är rätt mot de små kunderna, men när verkligheten är sådan så får man spela efter reglerna. Åh andra sidan så kan ju inte vi gnälla när branschen vänder och vi vill ha svensson som kund igen. Men du Robban44 "moralens väktare" kanske tycker jag manipulerar eller lurar skiten av konsumenten. tough shit!!
Det är en fri marknad, passar det inte så kan man ta in offert från flera. Det finns faktiskt en konsumentlag som reglerar detta.
Detta från konsumentverket: Prissättningen är fri, affären får sätta de priser de vill. Som konsument måste man jämföra priser innan man genomför köpet. Affären har inte heller någon skyldighet att låta dig lämna tillbaka varan. Öppet köp är ett frivilligt åtagande från affärens sida, och det måste avtalas före köpet.
Sedan får folk kalla mig kapitalist, ockrare eller vad ni vill, Jag lever min verklighet och hittils har det gått bra.
God jul och gutår.
När man läser dina inlägg blir man förundrad, förskräckt och jä.....t förbannad.
Det sista du skriver är ju rent skrämmande.
Du rättfärdigar med konsumentlagen i ryggen att "Stina Stearin" kanske en fattig 80 årig fattigpensionär utan vetskap om hur det skall gå till skall råka ut för en yrkesman som utan skrupler girigt överdebiterar henne för ett småjobb??? Tough shit som du utrycker det. Spelreglerna är sådana skriver du, vilka spelregler??, Att man får räkna med att bli skinnad av nådiga elektrikern om han känner för att köra dit?
Vill inte skriva vad jag anser om detta.
I övrigt så är dina inlägg i frågan både förvirrande och motsägelsefulla.
I ditt första inlägg gråter du ut din frustration över att timdebiteringen inte täcker dom oerhörda kostnader ni har och om ni skulle höja densamma med 50:- skulle Svensson skälla som en Bäver. Istället rättfärdigar du att materielprispåslaget får kompensera detta med hutlösa priser ut till kund. I ditt sista inlägg nämner du inte detta med ett ord utan påtalar bara hur mycket jobb ni har och ni därigenom kan välja och vraka och kan ta lite småjobb ibland där ni roffar åt er ordentligt allt med konsumentlagen som stöd.
Det motsägelsefulla i det hela är ju att om ni nu har något så oerhört med jobb att ni bara tar småjobben för att tjäna en extra hacka så är ju inte timpriset för lågt satt, om så vore så skulle ni ju passa på att att höja det när det går så bra, att någon reagerar på detta och gnäller kan ni ju skita i då, som du säger "tough shit" många andra står ju i kö och är säkert beredda att betala bara för att få jobbet gjort.
Det som också förundrar är den inställningen om att ta ett mindre jobb, vi vanliga skall alltså vara glada om nådiga elektrikern vill vara så barmhärtig och komma hem till oss och åtgärda ett problem vi inte själv kan eller får göra något åt ?? Det du glömmer då är att ni jobbar i ett serviceyrke, med den inställningen får man ju hoppas att ingen ringer till er när tiderna blir sämre vilket dom blir förr eller senaret.
Detta seminarium du nämner kanske skulle ha en punkt på dagordningen nästa gång som handlar om att återställa förtroendet för en yrkeskår som genom vissa element svärtas ner med den attityd och brist på moral och etik som genomsyrar ditt resonemang.
Det finns massor av duktiga och dugliga elektriker inget tu tal om det men det är ju vissa som utmärker sig och har den inställningen som du har som gör att vi vanliga dödliga som ibland är tvungna att anlita er yrkeskår gör det med förskräckelse.
kläder ? hur många procent tjänar H&M LINDEX, dom dubblar sina inköps priser
bilverkstad?
Sotare ?
Bensinbolagen?
Killen som bakar din PIZZA? (och han betalar inte ens skatt i sverige)
elektrikern? ja han tjänar också pengar. tror ni att dom gör det för skojs skull?
telia? hutlösa tim priser
brandkåren ? en falskt larm 12.000 kr
vägverket? vägskatt, vägarna i ryssland e bättre än i sverige.
SJ? kommer inte i tid...
resturang/krog 100 kr för 6cl sprit (70 cl kostar 200 kr på systembolaget)
JA ja det spåra ur...
BEGÄR PRIS PÅ MATERIEL OCH ARBETE INNAN DU ANLITAR HANTVERKARE.
Då blir det inget gnäll..... när ska folk lära sig det?
bilverkstad?
Sotare ?
Bensinbolagen?
Killen som bakar din PIZZA? (och han betalar inte ens skatt i sverige)
elektrikern? ja han tjänar också pengar. tror ni att dom gör det för skojs skull?
telia? hutlösa tim priser
brandkåren ? en falskt larm 12.000 kr
vägverket? vägskatt, vägarna i ryssland e bättre än i sverige.
SJ? kommer inte i tid...
resturang/krog 100 kr för 6cl sprit (70 cl kostar 200 kr på systembolaget)
JA ja det spåra ur...
BEGÄR PRIS PÅ MATERIEL OCH ARBETE INNAN DU ANLITAR HANTVERKARE.
Då blir det inget gnäll..... när ska folk lära sig det?
Vill bara tillägga att vissa lågpriskablar inte är så bra om man börjar kolla lite noggranare. Har varit med om att utfyllnaden i i ekk har börjat rinna ut ur kabelen som om det vore sirap vid ett tillfälle.
Har även sett att den grundisolerade ledaren inte varit centrerad i kabelen och leget emot yttermantelen direkt.
Vidare kan jag upplysa om att elfirmor som startar upp i liten skala ofta har så dåliga rabatter hos elgrosisterna att dom kan köpa en del av mateialet billigare ute i bygghandelen.
Tycker dock att exemplet i denna tråds början var väl dyrt.
Har även sett att den grundisolerade ledaren inte varit centrerad i kabelen och leget emot yttermantelen direkt.
Vidare kan jag upplysa om att elfirmor som startar upp i liten skala ofta har så dåliga rabatter hos elgrosisterna att dom kan köpa en del av mateialet billigare ute i bygghandelen.
Tycker dock att exemplet i denna tråds början var väl dyrt.
Det flesta "lågpris" mtr. som jag har sett har inte svenskt ursprung utan i dag företrädesvis kinesiskt och i viss mån "öststats" länder samt lite italienskt (armaturer).
Och eftersom jag provat många olika sorter kan jag med bestämdhet säga att det kan vara stor skillnad mellan olika fabrikat.
Och eftersom jag provat många olika sorter kan jag med bestämdhet säga att det kan vara stor skillnad mellan olika fabrikat.
Jag blev glatt överraskad av att det fortfarande finns svensk kabeltillverkning kvar. Men jag undrar bara: Går det att idag se var en kabel är tillverkad inom EU. Det finns företag , som flyttar viss tillverkning till öststaterna inom EU, andra köper i Fjärran Östern och "förädlar" sedan (tekniskt minimalt men betydligt mera prismässigt- och vinstmässigt maximalt) inom EU för att få EU-ursprung. Och eftersom jag sett fabriker i Fjärran Östern, så skulle jag inte påstå att dessa är "sämre och omoderna". Tvärtom, världens modernaste fabriker finns faktiskt där, och säkert tillverkas en stor del av dagens försäljning, såväl för "fina butiken" som "lågprisbutiken" utifrån i stort sett identiskt material. Jag misstänker att kvarvarande svensk kabeltillverkning sker i ganska gamla fabriker? (så var det i alla fall när jag sysslade med detta, men det var några år sedan, så säker är jag inte).
Men allt detta är detaljer. All kabeltillverkning sker mot specifikationer och normer, och skillnaderna är marginella oavsett var de tillverkats, dvs maxpris kontra minpris för våra vanligaste standardelkablar i produktionsledet avviker kanske 10-20%. "Fina butiken" och "lågprisbutiken" köper ofta identiskt lika produkter så när som på märket(="branding", som kunden anses vara beredd att betala extra för). Visst kan hårdheten i kopparen variera något mellan fabriker, beroende på hur tråden dragits, men elektriskt sett är det helt likvärdiga produkter. (Mjukare koppartråd blir någon procent dyrare att tillverka har jag förstått)
Därför köper jag allt (osynligt, och standard) elmaterial på www.byggmax.se/, och det som inte finns där på www.expressel.se/. På marginalen har Byggmax något sämre produkter (t ex flexrör och dosor, dock inte elkabel) men prismässigt billigare än flertalet andra leverantörer, inkl flertalet lågprisföretag. "Fina butiken" har jag aldrig någonsin handlat i sedan jag slutade handla där å yrkets vägnar. Sådant har jag inte råd med som privatperson.
Priserna på ovan länkar och kanske 20-30% uppåt ligger således inom en rimlig prisnivå för STANDARD elkabel. Vad därutöver är, utgör "branding"-priser, som elbranschen givetvis med olika medel försöker försvara. Det gäller ju den egna plånboken, och som en elektriker så avslöjande skrev här tidigare (=min tolkning av ett långt inlägg): Jag struntar i kunderna! Är kunderna dumma och låter sig luras så är det deras eget fel.
Jag vill tro att denna uppfattning bara delas av en minoritet av elektrikerna.
Men allt detta är detaljer. All kabeltillverkning sker mot specifikationer och normer, och skillnaderna är marginella oavsett var de tillverkats, dvs maxpris kontra minpris för våra vanligaste standardelkablar i produktionsledet avviker kanske 10-20%. "Fina butiken" och "lågprisbutiken" köper ofta identiskt lika produkter så när som på märket(="branding", som kunden anses vara beredd att betala extra för). Visst kan hårdheten i kopparen variera något mellan fabriker, beroende på hur tråden dragits, men elektriskt sett är det helt likvärdiga produkter. (Mjukare koppartråd blir någon procent dyrare att tillverka har jag förstått)
Därför köper jag allt (osynligt, och standard) elmaterial på www.byggmax.se/, och det som inte finns där på www.expressel.se/. På marginalen har Byggmax något sämre produkter (t ex flexrör och dosor, dock inte elkabel) men prismässigt billigare än flertalet andra leverantörer, inkl flertalet lågprisföretag. "Fina butiken" har jag aldrig någonsin handlat i sedan jag slutade handla där å yrkets vägnar. Sådant har jag inte råd med som privatperson.
Priserna på ovan länkar och kanske 20-30% uppåt ligger således inom en rimlig prisnivå för STANDARD elkabel. Vad därutöver är, utgör "branding"-priser, som elbranschen givetvis med olika medel försöker försvara. Det gäller ju den egna plånboken, och som en elektriker så avslöjande skrev här tidigare (=min tolkning av ett långt inlägg): Jag struntar i kunderna! Är kunderna dumma och låter sig luras så är det deras eget fel.
Jag vill tro att denna uppfattning bara delas av en minoritet av elektrikerna.