D
Har ganska många meter EKKJ 3x6+6 liggandes. Går den kabel att använda i någon installation idag, tex till utebelysning eller liknande?

Har för mig att färgerna var svart vit röd och jotdfläta.

Jag frågar för den tar en del plats och jag vet inte vad den skulle kunna användas till i framtiden.

E
Till en motor 3 faser och jord.

Lite regelvidrigt som 1/2-fas ledning där en fas förvandlas till nolla. Fel på grund av fel. Färg.

D
Blir ju elektrikern som får koppla in så jag tror inte jag ska sikta på att spara kabeln för att göra något regelvidrigt.

....men MOTOR är intressant. Är lite sugen på en vinsch eller linbana ner till havet.

E
D Derbyboy skrev:
Blir ju elektrikern som får koppla in så jag tror inte jag ska sikta på att spara kabeln för att göra något regelvidrigt.

....men MOTOR är intressant. Är lite sugen på en vinsch eller linbana ner till havet.
Du verkar ju ha mycket fritid, så skala den så får du mer när du säljer den.

D
Mer än vadå?

Går väl att använda till vad som, färgerna är väl inget lagkrav?

E
R reez skrev:
Går väl att använda till vad som, färgerna är väl inget lagkrav?
Står det i standard så är det lagkrav såvida du inte kan bevisa annat.

E
H hans.p skrev:
Man anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis om man håller sig till svensk standard men det är inget lagkrav

Elsäk-FS 2008:1

2 kap. God elsäkerhetsteknisk praxis

1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el. Med god elsäkerhetsteknisk praxis avses tillämpning av dessa föreskrifter samt av den praxis i övrigt som har etablerats på elsäkerhetsområdet genom kompletterande standarder eller andra bedömningsgrunder.

Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas. Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras.
Så är ett alternativ. Men knappast aktuellt i @Derbyboys fall.

Borde gå fint att använda till klenspänning. T.ex. solcell, fritidsbatteri, ledbelysning m.m.

• Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.