3 527 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
EKKJ 3x6+6 till 5G6
Jag har en EKKJ 3x6+6 från stolpen till ett uthus där det sitter en central. Från centralen går det en nyare 5G6 till en central i krypgrunden. Från centralen i krypgrunden går det en gammal kabel (EKKJ 3x6+6) till centralen i huset.
Jag ska nu förbereda och planera för att koppla in ytterligare en central i huset.
Får jag använda den en gammal överbliven EKKJ-kabeln till den nya centralen om jag hämtar matningen från:
1) krypgrundens central?
2) centralen i huset?
Mvh
Jag ska nu förbereda och planera för att koppla in ytterligare en central i huset.
Får jag använda den en gammal överbliven EKKJ-kabeln till den nya centralen om jag hämtar matningen från:
1) krypgrundens central?
2) centralen i huset?
Mvh
Skulle möjligen va ok om du säkrar ner innan?
Annars är väl 6mm2 på faser och nolla samt 10mm2 på PE, alt. PEN standard idag. Skulle jag dra kablar till centraler som ju ska sitta där ett tag skulle jag ta ny kabel och minst ovanstående dimension.
Annars är väl 6mm2 på faser och nolla samt 10mm2 på PE, alt. PEN standard idag. Skulle jag dra kablar till centraler som ju ska sitta där ett tag skulle jag ta ny kabel och minst ovanstående dimension.
Nej ska du vara regelrätt och det tycker jag du ska kan du inte använda den kabeln mellan centralerna. Vill du av någon anledning ha fyrledare där ska PEN vara minst 10 mm2 så med kabel då 4G10, 3x10+10 osv.
Och om du drar med lösa trådar får du välja enstaka PEN 10 mm2 även med klenare faser om man vill göra så. Finns ingen anledning att inte dra femledare av något slag mellan centraler i det här fallet. Nu är det ju bra till grunden så jag skulle bytt till nästa också om det inte är långt eller besvärligt i samband med utökningen.
Och om du drar med lösa trådar får du välja enstaka PEN 10 mm2 även med klenare faser om man vill göra så. Finns ingen anledning att inte dra femledare av något slag mellan centraler i det här fallet. Nu är det ju bra till grunden så jag skulle bytt till nästa också om det inte är långt eller besvärligt i samband med utökningen.
Nej då gör du som elmont skriver drar fem och då samma area på alla lämpligtvis 6 mm2 men inget hindrar att välja annan också med lägst tillåtna 1.5 mm2.D Derbyboy skrev:
Lika bra att dra 6mm2
Men ni tycker alltså att jag även ska dra om matningen (3x6+6 EKKJ) till centralen i huset om jag hämtar strömmingen därifrån till min nya central. Jag kommer dra RK 6mm2 till den nya centralen.
Men ni tycker alltså att jag även ska dra om matningen (3x6+6 EKKJ) till centralen i huset om jag hämtar strömmingen därifrån till min nya central. Jag kommer dra RK 6mm2 till den nya centralen.
Ja är det inte långt och/eller besvärligt vore det vettigt, främst pga du redan har femledare in till grunden. Principen bör vara att när det gått över till och är möjligt med femledare fortsätter man så. Det är krav om man verkligen kopplat ev femledare rätt sk TN-S och inte använder den som en fyra.
I ditt fall verkar det vettigt med gamla matningen till uthuset i original men sen där det är bytt till femledare utnyttja det och byt ut ev delar fyrledare på vägen om det går på rimligt sätt.
I ditt fall verkar det vettigt med gamla matningen till uthuset i original men sen där det är bytt till femledare utnyttja det och byt ut ev delar fyrledare på vägen om det går på rimligt sätt.
Perfekt - jag kommer vidare.
Det blir 10 m kabel som måste bytas och det får väl anses görligt.
vad förordar ni:
Dra två rör från centralen i grunden, en till den gamla (utbytet) och en till den nya eller först gå till den gamla och därefter gå tillbaka ner i krypgrunden och sen vidare till den nya.
ett ytterligare alternativ är kanske att sätta en kopplingsdosa i grunden där kabeln går upp till den gamla och därifrån vidare till den nya. Då skulle jag troligtvis slippa plocka ner väggen där den gamla centralen sitter.
Det blir 10 m kabel som måste bytas och det får väl anses görligt.
vad förordar ni:
Dra två rör från centralen i grunden, en till den gamla (utbytet) och en till den nya eller först gå till den gamla och därefter gå tillbaka ner i krypgrunden och sen vidare till den nya.
ett ytterligare alternativ är kanske att sätta en kopplingsdosa i grunden där kabeln går upp till den gamla och därifrån vidare till den nya. Då skulle jag troligtvis slippa plocka ner väggen där den gamla centralen sitter.
Liknande trådar
-
Går det att dra ny jordkabel till elbilsladdare i befintligt rör? EKKJ till N1XV
El -
Skarva EKKJ 1KV 4x4mm2 till RKK 5G4,0 300/500V, tillåtet/OK?
El -
Är detta rätt? EKKJ rätt in i proppskåpet, 1.5mm2 säkrad till 16A??
El -
Vilken EKKJ till belysning på trädäck
El -
Byta ut EKKJ till EKK från värmelampa i kallgarage?
El