1 848 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
EKK och vidare med EKRK
Det är helt upp till dig och vad du vill uppnå. Vill du skärma mot "fält" ska du ansluta den till jord i EN ände, vill du skydda manteln mot el ska du ansluta den i bägge ändar. bryr du dig inte om nått av föregående behöver du inte ansluta biledaren över huvud taget. Alla dom varianterna är OK.
Har du jord tillgängligt tycker jag du gott och med fördel kan ansluta biledaren, är det lätt att utföra i båda ändarna blir det inte sämre snarare tvärtom ur elsäkerhetssynpunkt. Och vill du skärma elfält, varför du nu skulle det i ett sånt här fall, så anslut för bästa verkan i båda ändarna.
Ja framförallt får man en typ jordloop. En inducerad ström bildas (ej ansluten i ena änden = ström kan ej flyta) som sen genererar ett nytt magnetfält på andra sidan av skärmen.elmont skrev:
Inte för att vara sån men observera distinktionen elfält ovan, då får man bäst verkan om man ansluter ev skärm i så många punkter som möjligt. Sen kan man även roa sig med att skatta bidrag till magnetfält pga av strömdelning PE och biledare och i nästa steg biledare - skärm, jag garanterar att de är försumbara i all normal hemmiljö, annat kan det vara i besvärlig industri men där är vi inte nu. Ev vagabonderande ström som skulle gå i denna krets är mycket liten i de fall vi rimligtvis tar upp här, i princip ska endast felström flyta vid fel. Därav att jag skrev av elsäkerhetsskäl, det är ofta bättre att se till att ev utsatta delar blir förbundna så rejält och mångfaldigt som möjligt, jfr den numera införda och diskuterade skyddsutjämningen.
Jag är väl medveten om att det tumregelmässigt brukar skrivas just som elmont gör och det är en vanlig uppfattning bland många i elbranschen, men i regel är det inte möjligt att säga något allmängiltigt. Skrev mest för att se om några synpunkter skulle komma och det gjorde det ju.
I bostäder kan man tycker jag av båda skälen ansluta ev biledare i alla punkter om det går att göra bra och säkert annars är det givetvis förfelat.
Jag är väl medveten om att det tumregelmässigt brukar skrivas just som elmont gör och det är en vanlig uppfattning bland många i elbranschen, men i regel är det inte möjligt att säga något allmängiltigt. Skrev mest för att se om några synpunkter skulle komma och det gjorde det ju.
I bostäder kan man tycker jag av båda skälen ansluta ev biledare i alla punkter om det går att göra bra och säkert annars är det givetvis förfelat.