Har en bit EKLK över och tänkte använda denna för att lägga till ett uttag i källaren.
I kopplingsdosan från där jag skall ta min matning har jag EKK. Nu till frågan, måste jag ansluta biledaren i min nya EKLK till skyddsjord eller får jag låsta den vara oansluten?

Har läst något om att detta endast behövs om det anses vara risk för mekanisk åverkan. När anses det vara en sådan risk?

Finns biledare skall den alltid anslutas minst i matande ände, helst i bägge. Risk för mekanisk påverkan är inget villkor.

Vidare, om du nu ändå har EKLK finns väl ingen anledning att hoppa över biledaren? Den ger dig ju extra skydd.
För övrigt, såg att det var ditt första inlägg så jag får passa på att hälsa dig välkommen till forumet.

Tack! o naturligtvis tänker jag ansluta biledaren. Det var snarare så att jag blev lite fundersam kring reglerna då jag läste något om mekaniskt villkor.
I teorin kan ju manteln bli strömförande om biledaren inte ansluts så det vore ju konstigt om detta inte krävdes.

Eftersom du är ny på forat vill jag bara varna dig lite, det är lite för många som "vet" så var lite skeptisk när du läser ev svar. Det gäller naturligtvis inte dom svar du fått nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.