1 662 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
EKK i kopplingsdosa och vidare med EKLK
Har en bit EKLK över och tänkte använda denna för att lägga till ett uttag i källaren.
I kopplingsdosan från där jag skall ta min matning har jag EKK. Nu till frågan, måste jag ansluta biledaren i min nya EKLK till skyddsjord eller får jag låsta den vara oansluten?
Har läst något om att detta endast behövs om det anses vara risk för mekanisk åverkan. När anses det vara en sådan risk?
I kopplingsdosan från där jag skall ta min matning har jag EKK. Nu till frågan, måste jag ansluta biledaren i min nya EKLK till skyddsjord eller får jag låsta den vara oansluten?
Har läst något om att detta endast behövs om det anses vara risk för mekanisk åverkan. När anses det vara en sådan risk?
Vidare, om du nu ändå har EKLK finns väl ingen anledning att hoppa över biledaren? Den ger dig ju extra skydd.
För övrigt, såg att det var ditt första inlägg så jag får passa på att hälsa dig välkommen till forumet.
För övrigt, såg att det var ditt första inlägg så jag får passa på att hälsa dig välkommen till forumet.
Tack! o naturligtvis tänker jag ansluta biledaren. Det var snarare så att jag blev lite fundersam kring reglerna då jag läste något om mekaniskt villkor.
I teorin kan ju manteln bli strömförande om biledaren inte ansluts så det vore ju konstigt om detta inte krävdes.
I teorin kan ju manteln bli strömförande om biledaren inte ansluts så det vore ju konstigt om detta inte krävdes.
Liknande trådar
-
Bensaltensid i demidekk infinity? samt vilken produkt var?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kopplingsdosa med 3 faser. Hur drar jag vidare från den till 1-fas uttag?
El -
2,5Mm2 till kopplingsdosa och 1,5Mm2 vidare till ytterbelysning ok?
El -
EKK och vidare med EKRK
El -
EKK och vidare med EKLK
Frågor och svar om el och teknik