Hej!
Frugan bestämde nyss att jag inte fick sitta i soffan och skulle istället bygga en platsbyggd bokhylla. :x

Problemet är att där hon bestämt att hyllan ska vara sitter ett el-element 400 V/1000W. Behöver nu flytta det ca 2 meter åt höger.

Frågan är - kan jag från gamla ställetnskarva med ett par meter EKK light 1,5 till nya stället. Eller måste jag släpa mig iväg och köpa kabel med större diameter.

Inkopplingen etc låter jag behörig elektriker göra. Det är själva kabeln jag vill få dit. Det är så enkelt nu när hela väggen är fri. Annars måste jag vänta i soffan 2 veckor till innan elektrikern behagar komma. Och det lär inte frugan godkänna. :surprised:

Erber
 
Den kabeln duger gott.

Tänk dock på att förläggning av kabel kräver behörighet vilket innebär att det kan bli svårt att hitta en elektriker som i efterhand vill koppla in detta, så du bör helst hitta en i förväg som går med på detta. Ingen borde dock kunna klaga ifall de kan se den korta stump du har klamrat.

Man kan dock undra om den kommer att bli inbyggd? Det kanske finns andra alternativ som infälld slang?
 
Om du inte tvekar på att koppla loss och flytta elementet och dra en ny kabel.
Vad är det som får dig att tveka på att koppla in det igen?
Kan inte förstå att det skulle var det svårast momentet.
 
Att dra kabeln med hyllorna på plats är nästan omöjligt. Det lär i alla fall fresta på psyket.

Elementet har redan elektrikern plockat bort. När det skedde var detta inte aktuellt.
 
En Ekrk ( kulo) ger en snyggare förläggning i ett torrt bostadsrum. Ekk är dock en fullt tillåten kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.