Jag har två ekbord som har en tendens att slå sig. På de bilder som jag tog nu ser man att ett av borden i princip är plant, men i höstas var det som en banan. Eftersom det nu är plant så tänkte jag se om jag kan stabilisera med något slags järn. Jag behöver därför några kloka tips på hur man ska ta sig an problemet.
Direkt svar på frågan.
Ja. Det går att sätta ett järn under som hindrar skivan att böja sig. Ett vinkeljärn typ 50-60mm högt borde duga. Se bara till att din ekskiva kan svälla och krympa utan att klippa av skruven du fäster vinkeln med. Görs genom att borra typ 10-15mm hål i ändarna av järnet för infästningen och skruva genom en karosseribricka. Nära mitten av järnet går det bra att skruva direkt.
Tillägg.
Ser ut på bilderna som om din skiva är obehandlad på undersida. Om så har fukt lättare att vandra in i skivan den vägen. Behandla undersidan också så kan problemet minska.
mvh Findus
Ja. Det går att sätta ett järn under som hindrar skivan att böja sig. Ett vinkeljärn typ 50-60mm högt borde duga. Se bara till att din ekskiva kan svälla och krympa utan att klippa av skruven du fäster vinkeln med. Görs genom att borra typ 10-15mm hål i ändarna av järnet för infästningen och skruva genom en karosseribricka. Nära mitten av järnet går det bra att skruva direkt.
Tillägg.
Ser ut på bilderna som om din skiva är obehandlad på undersida. Om så har fukt lättare att vandra in i skivan den vägen. Behandla undersidan också så kan problemet minska.
mvh Findus
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Stort tack för svar!findus42 skrev:Direkt svar på frågan.
Tillägg.
mvh Findus
Kan det räcka med 2 vinkeljärn eller ska man även ha en i mitten?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Du ska inte underskatta kraften hos en ekskiva som bara är behandlad på ena sidan.
Mycket bättre med samma behandling på undersidan som ovansidan och skippa tunga vinkeljärn som riskerar att skivan spricker då den rör sig.
Protte
Mycket bättre med samma behandling på undersidan som ovansidan och skippa tunga vinkeljärn som riskerar att skivan spricker då den rör sig.
Protte
prototypen skrev:
Jag förstår. Då kanske jag ska börja med att behandla den även på undersidan så får jag se hur mycket den rör sig närmaste året.prototypen skrev:
Det går att undvika.prototypen skrev:
Mvh Findusfindus42 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Slår sig virke med hål ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Högtryckslaminat "slår sig" innan jag lagt det. Vad är felet?
Golv -
Gångjärn garderobsdörr slår sig
Möbelsnickeri -
Skjutluckor i typ masonit som slår sig i 40talsskåp?
Färg, Måla & Tapetsera -
Panasonic Lvp värmer inte som den ska, slår av sig snabbt.
Värmepumpar