Jag har två ekbord som har en tendens att slå sig. På de bilder som jag tog nu ser man att ett av borden i princip är plant, men i höstas var det som en banan. Eftersom det nu är plant så tänkte jag se om jag kan stabilisera med något slags järn. Jag behöver därför några kloka tips på hur man ska ta sig an problemet.

• Mörkbrunt träbord i ett ljust rum med två stolar, nära fönster mot trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfågelholk monterad på mörkt trästolpe, under takkant, suddig bakgrund med möbler och fönster.
    Skapa konto
  • Närbild på ett mörkt träbord med fokuserad kant och suddig bakgrund inomhus.
    Skapa konto
Direkt svar på frågan.

Ja. Det går att sätta ett järn under som hindrar skivan att böja sig. Ett vinkeljärn typ 50-60mm högt borde duga. Se bara till att din ekskiva kan svälla och krympa utan att klippa av skruven du fäster vinkeln med. Görs genom att borra typ 10-15mm hål i ändarna av järnet för infästningen och skruva genom en karosseribricka. Nära mitten av järnet går det bra att skruva direkt.

Tillägg.
Ser ut på bilderna som om din skiva är obehandlad på undersida. Om så har fukt lättare att vandra in i skivan den vägen. Behandla undersidan också så kan problemet minska.

mvh Findus

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Ja att den bara är behandlad på ena sidan är nog en stor bidragande faktor till problemet

• Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Direkt svar på frågan.

Ja. Det går att sätta ett järn under som hindrar skivan att böja sig. Ett vinkeljärn typ 50-60mm högt borde duga. Se bara till att din ekskiva kan svälla och krympa utan att klippa av skruven du fäster vinkeln med. Görs genom att borra typ 10-15mm hål i ändarna av järnet för infästningen och skruva genom en karosseribricka. Nära mitten av järnet går det bra att skruva direkt.

Tillägg.
Ser ut på bilderna som om din skiva är obehandlad på undersida. Om så har fukt lättare att vandra in i skivan den vägen. Behandla undersidan också så kan problemet minska.

mvh Findus
Stort tack för svar!
Kan det räcka med 2 vinkeljärn eller ska man även ha en i mitten?

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Du ska inte underskatta kraften hos en ekskiva som bara är behandlad på ena sidan.
Mycket bättre med samma behandling på undersidan som ovansidan och skippa tunga vinkeljärn som riskerar att skivan spricker då den rör sig.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Du ska inte underskatta kraften hos en ekskiva som bara är behandlad på ena sidan.
Mycket bättre med samma behandling på undersidan som ovansidan och skippa tunga vinkeljärn som riskerar att skivan spricker då den rör sig.
Protte
Protte
Jag förstår. Då kanske jag ska börja med att behandla den även på undersidan så får jag se hur mycket den rör sig närmaste året.

tunga vinkeljärn som riskerar att skivan spricker då den rör sig
Det går att undvika.
findus42 findus42 skrev:
Se bara till att din ekskiva kan svälla och krympa utan att klippa av skruven du fäster vinkeln med. Görs genom att borra typ 10-15mm hål i ändarna av järnet för infästningen och skruva genom en karosseribricka.
Mvh Findus

• Gilla
sweden
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.