Hej! Jag köpte en begagnad bandsåg. Det fattas märkplåt på själva sågen men den har Ejca-dekal och diameter på hjulen är 450 mm. Jag har ingen erfarenhet av bandsågar men min kompis som är slöjdlärare tyckte den gick långsamt/trögt. Här är bilder på sågen:

Grön begagnad bandsåg med vinkelväxel i ett trångt arbetsrum, Ejca-dekal synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Begagnad bandsåg med trefas elmotor och vinkelväxel, remmar och Ejca-dekal syns.
Skapa konto

Min såg har en vinkelväxel som ni ser i bilden ovan. Varvtal på trefas elmotor har mätts upp till ca 1400 rpm (stämmer med märkplåt). I näst snabbaste remläget mätte jag upp 1230 rpm på ingående i växeln. Växeln har enligt märkplåt utväxling 22.5 och jag mäter mycket riktigt upp ca 52 rpm på utgående. Jag har även mätt ampere på varje fas till motorn och alla ligger på samma, runt 1.5A.

Allt verkar alltså stämma med märkplåtarna på elmotor och växel. Jag undrar, är min bandsåg till för att såga trä? Brukar det vara så låg fart på bandsågar? Skulle det kunna vara en metallsåg eller liknande? När jag googlade på liknande modeller såg jag inga sågar med vinkelväxel. Någon som har en kommentar?

Mvh Filip

Frosmo Frosmo skrev:
Hej! Jag köpte en begagnad bandsåg. Det fattas märkplåt på själva sågen men den har Ejca-dekal och diameter på hjulen är 450 mm. Jag har ingen erfarenhet av bandsågar men min kompis som är slöjdlärare tyckte den gick långsamt/trögt. Här är bilder på sågen:

[bild]
[bild]

Min såg har en vinkelväxel som ni ser i bilden ovan. Varvtal på trefas elmotor har mätts upp till ca 1400 rpm (stämmer med märkplåt). I näst snabbaste remläget mätte jag upp 1230 rpm på ingående i växeln. Växeln har enligt märkplåt utväxling 22.5 och jag mäter mycket riktigt upp ca 52 rpm på utgående. Jag har även mätt ampere på varje fas till motorn och alla ligger på samma, runt 1.5A.

Allt verkar alltså stämma med märkplåtarna på elmotor och växel. Jag undrar, är min bandsåg till för att såga trä? Brukar det vara så låg fart på bandsågar? Skulle det kunna vara en metallsåg eller liknande? När jag googlade på liknande modeller såg jag inga sågar med vinkelväxel. Någon som har en kommentar?

Mvh Filip
Din bandsåg är för satt såga trä, tror jag, någon har byggt om den. Lite fix och du kan ha den till både och :)

Jag funderar vidare, 450 mm diameter 52 rpm blir ca 70-80 m/min på sågklingan.

Vad jag förstår är detta en typisk metallsåg-hastighet medan träsågning kan ske vid betydligt högre hastigheter (1000 m/min?). Stämmer detta?

Frustrator Frustrator skrev:
Din bandsåg är för satt såga trä, tror jag, någon har byggt om den. Lite fix och du kan ha den till både och :)
Frustrator, har du några konkreta tips på hur jag bygger om den till träsågning?

Vinkelväxeln med dess 22.5:1-utväxling borde ersättas med remdrift från elmotor (som måste vridas 90 grader) direkt till såghjul med 2:1-utväxling. Då får vi 700 rpm på såghjul och 1000 m/min. Låter vettigt? Eller bättre att sälja denna såg och köpa en annan?

Frosmo Frosmo skrev:
Jag funderar vidare, 450 mm diameter 52 rpm blir ca 70-80 m/min på sågklingan.

Vad jag förstår är detta en typisk metallsåg-hastighet medan träsågning kan ske vid betydligt högre hastigheter (1000 m/min?). Stämmer detta?

Frustrator, har du några konkreta tips på hur jag bygger om den till träsågning?

Vinkelväxeln med dess 22.5:1-utväxling borde ersättas med remdrift från elmotor (som måste vridas 90 grader) direkt till såghjul med 2:1-utväxling. Då får vi 700 rpm på såghjul och 1000 m/min. Låter vettigt? Eller bättre att sälja denna såg och köpa en annan?
Du kan köra med en hastighet på ca 300m/min och vara helt nöjd med det.

Hur stora är remskivorna?

Jag hade nog bara bytt ut de, en större vid den nedre och en mindre där uppe så du kommer upp mot 3-500m/min.

Nackdelen med låg hastighet på sågbladet är egentligen bara att det tar längre tid att såga saker. Om det är din första bandsåg kan det tom vara en fördel så man hinner med. Man får mata lite långsammare bara.

Du kan också byta motor till en som går snabbare.

Tänk om jag kunde köpa din bandsåg.

Protte

Tack för alla svar! Här är märkplåten på vinkelväxeln:

Märkplåt på vinkelväxel med tekniska specifikationer, ingående varvtal angivet till 1400 R/M.
Skapa konto

Nominellt varvtal på ingående är 1400 och där ligger vi redan på snabbaste remväxeln. Ser ni någon risk med att "dreva om" och öka detta varvtal? Jag skulle behöva tredubbla varvtalet för att komma upp i 300 m/min.

4200 på ingående...... Då blir nog den växellådan varm.
Det är nog en snäckväxel och den har inte bästa verkningsgraden så varm blir den nog.

Var finns den och vad kostar den.

Protte

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag skulle övervägt en försäljning och köpa en annan.... eller rättare sagt haft den kvar och köpt en till :cool:

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hur ser axeln ut från drivhjulet? Om den är enkel att montera remskivan på så är ju saken biff :)

Jag tror inte den är ombyggd, det är nog en av Ejcas MBS-modeller (de för trä brukar heta BS). Bra och eftersökta maskiner som du märker :) så tycker inte att du borde bygga om den för mycket eller iaf göra det reversibelt.

nanowire nanowire skrev:
Jag tror inte den är ombyggd, det är nog en av Ejcas MBS-modeller (de för trä brukar heta BS). Bra och eftersökta maskiner som du märker :) så tycker inte att du borde bygga om den för mycket eller iaf göra det reversibelt.
Gjorde de mbs med 450 hjul?
Där ser man :)

Isf är det väl bättre att sälja och köpa en träbandsåg. (Lr såga långsamt)

Frustrator Frustrator skrev:
Gjorde de mbs med 450 hjul?
Där ser man :)

Isf är det väl bättre att sälja och köpa en träbandsåg. (Lr såga långsamt)
Det vet jag inte men tycker själva installationen ser väldigt proffesionellt utförd ut. Kan ju vara en liten provserie som inte fick så stor spridning (snäckväxlar är dyra)? Jag har ju en MBS-50 men den saknar snäckväxel. Det som mest talar emot original är reglaget för att lätta remspänningen, det brukar vara i form av fotpedal.

nanowire nanowire skrev:
Det vet jag inte men tycker själva installationen ser väldigt proffesionellt utförd ut. Kan ju vara en liten provserie som inte fick så stor spridning (snäckväxlar är dyra)? Jag har ju en MBS-50 men den saknar snäckväxel. Det som mest talar emot original är reglaget för att lätta remspänningen, det brukar vara i form av fotpedal.
Grön oljebrännare med detaljfokus på justerbar fot för nivellering på betonggolv.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.