P
Om man nu har börjat kakla väggen innanför. Hur har man anslutit tätskiktet på denna yttre vägg mot den bakre? På kaklet? Eller rev man bort plattor , byggde nischen djupare och sen klistrade på nytt tätskikt? Det hade jag varit mer orolig för istället för luckan.
Eller är det en vägg som står utanpå allt? I trä eller?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
O olof63 skrev:
Bra tips, den där LK ser vettig ut men alldeles för stor, jag är nog inne på att kakla igen min ej godkända lucka hellre än att skriva en avvikelse.
Det räcker ju inte att bara kakla igen utan allt underarbete med tätskiktet måste ju vara korrekt utfört. Är det tätskikt på den synliga väggen eller finns det bara tätskikt på den bakre väggen?
 
Bara på den bakre tror jag, den främre väggen gjordes i efterhand pga ett konstruktionsfel.
 
Materialet i den yttre väggen är någon blå cellplast kanske 30 mm liknar en tjock skiva.
 
Hm, ska inte en tät lucka sitta i den inre väggen isf?:thinking:
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Bara på den bakre tror jag, den främre väggen gjordes i efterhand pga ett konstruktionsfel.
Då är det ju i den bakre som du ska kakla igen med korrekt utfört tätskikt. Sen kan ju inspektionsluckan sitta kvar antar jag eftersom den inte sitter i en "riktig" vägg. Kommer dock att te sig lite märkligt, men kanske ett bra ställe att gömma värdesaker eller nåt...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
aha, bra synpunkt där, det har jag inte tänkt på - det blir ju ett större projekt då eftersom den frömre måste rivas först och byggas upp på nytt.
 
Tog lite mera bilder här, för att forska lite mera;

i) den yttre väggen är någon form av cellplatsskiva som kaklats direkt på i efterhand, för när badrummet var klart så hade de mätt fel på slitsens djup det saknades 10 cm så det blev bakläxa på det. Kan inte se att det är anslutet till det gamla tätskiktet, den är bara mjukfog på vägganslutning och ingen kapning i kaklet mot sidoväggen eller klinkern. Kan inte se om det är något gummi under kakelplattorna.

ii) den inre väggen är någon byggskiva i trä som det sedan satts någon skiva på och fix + kakel

OBS Kompletterade nyss med den sista bilden som visar den yttre väggen inifrån, det ser ut som någon formbar skiva med meshnät och isolering. Det finns ingen anslutning till själva badrummets tätskikt.

Blev ju litet detektivarbete här men intressant för mig som är helt okunnig på området. Nu är jag nog mer förvirrad än tidigare - skall jag kontakta byggaren och be dem lägga igen bägge luckorna då, för det är ju
en otillåten konstruktion som det står idag.
 
  • Här är en inblick i ett delvis utsatt rörsystem bakom en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med slitage och smuts, synlig isolering, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg med kakel, synlig rörledning och ventilationsdelar, konstruktion, ofullständig reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelgenomföring i vägg med vita kakelplattor, obehandlat trägolv, metallram och PVC-rör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg och dörrkarm med avskalad färg och synligt slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Om nu den synliga yttre väggen är fuktokänslig skärmvägg som helt står innanför tätskiktet medan den gömda inre väggen är den som bär tätskiktet befinner sig då den inre väggens fortfarande i våtzon 1? Den skyddas ju då av en skärmvägg...
 
Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om nu den synliga yttre väggen är fuktokänslig skärmvägg som helst står innanför tätskiktet medan den gömda inre väggen är den som bär tätskiktet befinner sig då den inre väggens fortfarande i våtzon 1? Den skyddas ju då då av en skärmvägg...
Bra analys käre Watson! Denna variant finns troligtvis inte med i BKR eller liknande:)
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra analys käre Watson! Denna variant finns troligtvis inte med i BKR eller liknande:)
Haha, jodå. Det som TS har kallas för skärmvägg som ska plattsättas.

Hålet (det utan en lucka) är således i våtzon 2 enligt BKR som gällde när detta byggdes:

Svensk text om indelning av våtzoner i badrum, med information om väggytor och plattsättning.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Sätt in en lucka till och ring besiktningsmannen så han får lära sig från eliten på BH ;)
 
  • Gilla
  • Haha
kulle och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt in en lucka till och ring besiktningsmannen så han får lära sig från eliten på BH ;)
Men är det mindre krav på luckor i våtzon 2 än i våtzon 1?
 
Riktigt arkeologiövning, tack! Men jag förstår inte innebörden, är inte bägge inom våtzon 1 ?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det mindre krav på luckor i våtzon 2 än i våtzon 1?
Helgardering
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.