Jag kände inte ens till att det fanns speciella luckor för det, jag skulle inte kalla den platsen "direkt i dusch...".
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Vad är problemet med de dubbla tätskikten undrar jag ? Det är en miss i samband med byggnationen som inte har resulterat i någon anmärkning vid besiktningen.
Generellt sett ger dubbla tätskikt en risk att fukt stängs inne mellan skikten. Det finns inget absolut tätt tätskikt. Ett av dem kommer att släppa igenom lite mer vattenånga än det andra, om då det mot badrummet släpper igenom liiite vattenånga, men nästa tätskikt är tätare, så kommer vattenånga att ackumuleras där mellan skikten. Och om då det yttre dessutom är lite kallare (framförallt problem vid ytterväggar), så kommer det att bli kondens, och så kan ytterligare lite vattenånga tränga in osv.

Men nu har du ju en öppning i tätskiktet, mot stammen, där kommer fukten att vädras ut, så det finns ingen risk att fukt blir instängd där.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Tack hempularen för snabbt svar :)
 
Jo det finns, men det är inga billiga grejor, se denna t.ex, dock "ej avsedd för plats för bad/dusch" så det kanske funkar ändå. Denna är gigantisk, men det finns säkert mindre dimeisioner. Jag ser att antligen ta bort luckan och göra om väggen och skarva tätskiktet (om det går) eller ta bort kakel, montera en sådan här variant och skaarva samt kakla på igen. Knöligt...
 
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
Jo det finns, men det är inga billiga grejor, se denna t.ex, dock "ej avsedd för plats för bad/dusch" så det kanske funkar ändå. Denna är gigantisk, men det finns säkert mindre dimeisioner. Jag ser att antligen ta bort luckan och göra om väggen och skarva tätskiktet (om det går) eller ta bort kakel, montera en sådan här variant och skaarva samt kakla på igen. Knöligt...
Är det inte bättre att bara låta det vara. I praktiken finns ju en duschdörr som hindrar vattenbegjutning och luckan är så tydlig där på väggen att ingen rimlig person skulle få för sig att spola på den. På samma sätt som att ingen riktar duschmunstycket mot badrumsdörren.

D v s du eller nästa ägare kommer aldrig att uppleva en fuktskada som beror på luckan.
 
  • Gilla
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
O olof63 skrev:
Jo det finns, men det är inga billiga grejor, se denna t.ex, dock "ej avsedd för plats för bad/dusch" så det kanske funkar ändå. Denna är gigantisk, men det finns säkert mindre dimeisioner. Jag ser att antligen ta bort luckan och göra om väggen och skarva tätskiktet (om det går) eller ta bort kakel, montera en sådan här variant och skaarva samt kakla på igen. Knöligt...
Det är ju ingen vits om du nu lägger ut mer pengar än vad en prissänkning i framtiden kan bli.

Finns det ens tätskikt bakom det yttre kaklet?

Vår inspektionslucka är 40x40 cm så att det går lätt att arbeta innanför luckan med att täta botten, reparera en otät anslutning etc,

Om det läcker i en stam, var kommer vattnet ut då?
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
fast i så fall kanske täppa till och ta bort luckan helt - jag vill bara få bort anmärkninhen i protikollet.
 
S
O olof63 skrev:
fast i så fall kanske täppa till och ta bort luckan helt - jag vill bara få bort anmärkninhen i protikollet.
och då måste du plocka bort en del kakelplattor och låta tätskiktet 'lagas'
 
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
fast i så fall kanske täppa till och ta bort luckan helt - jag vill bara få bort anmärkninhen i protikollet.
Hur ska du då kunna rensa avloppet om det blir stopp?
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Ombyggnationen är ju 5 år gammal i år. Vet du om byggaren är intresserad av att göra något åt detta utan att det kostar en massa?

Mitt förslag är att du låter besiktiga huset innan försäljning och därmed har ett bra argument att all budgivning är gjort med vetskapen om luckan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste skilja på plats för dusch och våtzon 1.

[länk]
Ja, jag inser det nu. Man ska inte svara samtidigt som man äter pannkakor på Erikshjälpen...


Men för att återknyta till ämnet så förstår jag inte riktigt denna iver att få bort alla anmärkningar ett besiktningsprotokoll? Är inte köparna intelligentare än så och värderar eventuella risker istället?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Men för att återknyta till ämnet så förstår jag inte riktigt denna iver att få bort alla anmärkningar ett besiktningsprotokoll? Är inte köparna intelligentare än så och värderar eventuella risker istället?
Nja, nog för att även folk kring 30 är intelligenta men vid första husköpet så är det nog en stor andel som inte vet så mycket om hus utan desperat försöker förstå betydelsen av all information de utsätts för.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, nog för att även folk kring 30 är intelligenta men vid första husköpet så är det nog en stor andel som inte vet så mycket om hus utan desperat försöker förstå betydelsen av all information de utsätts för.
Jovisst är det så...
Hade Anticimex på besök anlitade av Folksam och det blev en "förvirrande" genomgång av huset.
Kontentan av besöket och hans anmärkningar blev just att försöka "sudda ut" de punkter han upptäckt även fast det inte är något problem. Märkliga tider....
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ta det lugnt om jag vore dig. Ställ dig själv frågan om hur mycket det "gamla" lilla badrummet är värt. Vad kan värdeminskning av huset tänkas vara? Vad är risken för att fukt ställer till med följdproblem? Och vad kostar det att avhjälpa?
Jag har personligen sett att mäklare inte värderar bostäder högre pga tex. mängden isolering eller storlek på huset. Det är nästan så att endast läget sätter priset så länge huset ser någorlunda vårdat ut.
Om du ligger i de högre prisklasser finns det inte många köpare som bryr sig om dit badrum. Den ska isf. ändå göras om.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra input här, tack ! När det gäller luckan så var det något som byggaren hittade på för att det satt en renslucka på avloppet i slitsen, men jag lägger hellre igen den och öppnar upp från torpargrunden än låter en icke godkänd konstruktion figurera i protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.