Alltså ifall det börjar läcka från avloppet… blir ett till att krypa ned och riva lite i isoleringen
 
Om detta varit en liten etta på söder hade du haft ett dörrhål i den väggen istället för en lucka.
 
  • Gilla
Hjaal
  • Laddar…
Bränn upp det där protokollet. Det finns ingen anledning att sitta och hålla på det. Vem skulle du vilja visa ett sådant (rent) protokoll för. Värdet på huset stiger absolut inte för att du visar ett sådant papper.
Som flera redan nämnt är det inget direkt fel. Tog du dit en ny besiktningsman, hade han kanske inte slagit ner på det. Möjligt att den förre inte förstod att det var utanför zon1.
 
Tror inte det är fel på besiktningsmannen faktiskt, dessutom är det inom Zon 1, mao får inga luckor finnas där, inte ens en vattentät. Det är tydligen skillnad på "plats för dusch/bad" och våtzon 1 - denna kvalar in i det sistnämnda då avståndet från luckan till duschutrymmet < 1 meter...
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Alltså ifall det börjar läcka från avloppet… blir ett till att krypa ned och riva lite i isoleringen
Om du bor i hus skippa luckan. Du kan rensa rör från wc tex.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du bor i hus skippa luckan. Du kan rensa rör från wc tex.
Lite sent nu när badrummet redan är byggt. Får man bygga för rensluckor? Jag menar de utgör väl formellt en läckrisk?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite sent nu när badrummet redan är byggt. Får man bygga för rensluckor? Jag menar de utgör väl formellt en läckrisk?
Avloppsrör är inte att jämföra med skarvar av t.ex. tappvatten och får byggas in, risken att det ska läcka bedöms förmodligen som näst intill obefintlig. Har du sett ett golvbjälklag med renslucka i badrum/tvättstugor?
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avloppsrör är inte att jämföra med skarvar av t.ex. tappvatten och får byggas in, risken att det ska läcka bedöms förmodligen som näst intill obefintlig. Har du sett ett golvbjälklag med renslucka i badrum/tvättstugor?
Ja att avloppsrör får byggas in vet jag. Jag undrar om även rensluckor för avlopp får byggas för. De har ju ett lock som med åren kan gänga upp sig och då börjar det droppa.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja att avloppsrör får byggas in vet jag. Jag undrar om även rensluckor för avlopp får byggas för. De har ju ett lock som med åren kan gänga upp sig och då börjar det droppa.
Har du skruvat på ett sådant lock någon gång? Det ska mycket till att det skruvar upp sig själv...
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du skruvat på ett sådant lock någon gång? Det ska mycket till att det skruvar upp sig själv...
Jodå, det t o m läckte hos mig. Fick dra åt det hårdare.

(Men jag är inte så orolig för läcka egentligen. Hela tråden handlar ju om formalia, inte om risk för skada. Min fråga gäller således formalia. Att lösa ett formaliaproblem och skapa ett annat känns verkligen onödigt.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, det t o m läckte hos mig. Fick dra åt det hårdare.
För att helgardera borde TS ta bort rensluckan om det går och bara få en skarv, case closed!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Matti_75 Matti_75 skrev:
Här är en länk till luckor för våtrum. Bara beställa hos en bygghandel.
[länk]
Det finns ingen beskrivning hur dessa anslutes till tätskikt. Så är den lucka som TS redan har inte typ samma sak?
 
BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bra tips, den där LK ser vettig ut men alldeles för stor, jag är nog inne på att kakla igen min ej godkända lucka hellre än att skriva en avvikelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.