Hej!
Har 2rörssytem samt alla ventiler öppna i huset och sköter värmen från pannan. I ett rum så är elementet kallt nertill och ventilen fjädrar inte tillbaka även efter lite knackningar, även med piggen intryckt så kommer det igenom värme. Skulle vilja byta den ventilen då jag misstänker att med den öppen inte släpper igenom tillräckligt för att få cirkulation.
Har aga koppel med en Danfoss RA/VL termostat, ventilen ser ut som bifogad bild.
Vilken ventil kan jag byta ut denna mot?
Har 2rörssytem samt alla ventiler öppna i huset och sköter värmen från pannan. I ett rum så är elementet kallt nertill och ventilen fjädrar inte tillbaka även efter lite knackningar, även med piggen intryckt så kommer det igenom värme. Skulle vilja byta den ventilen då jag misstänker att med den öppen inte släpper igenom tillräckligt för att få cirkulation.
Har aga koppel med en Danfoss RA/VL termostat, ventilen ser ut som bifogad bild.
Vilken ventil kan jag byta ut denna mot?
Piggen inne, ingen värme, piggen ute ska ge värme. Det är nog käglan i ventilen som kärvat till sig, den ska utåt. Knackat ? , är det på sidan, prova med rakt i ventilens riktning, nedanför ventilen, inga dunslag, det ska ruska om ordentligt i delarna, det håller.
Hej! Ursäkta, såg inte att någon skrivit.J jonaserik skrev:
Jag har provat att knacka tidigare, undertill samt på ventilen i dess riktning. Men efter det du skrev så tog jag en gummiklubba och vågade ta i lite mer och nu började piggen fjädra tillbaka. Cirkulationen blev även mycket bättre, tack så mycket för ditt tips!! 😀
För att andra ska få vetskap, inte gummiklubba, hammare ska det vara och ruska om ordentligt i ventilen, gärna då att knacka i riktning som termostaten sitter. Själva käglan i ventilen ska utåt när det kärvat fast. Det är hållbara grejer där, metallrör på gammla element, lite klenare på nya/ moderna och där ska det tas lite mer varligt.J Joakim90 skrev:Hej! Ursäkta, såg inte att någon skrivit.
Jag har provat att knacka tidigare, undertill samt på ventilen i dess riktning. Men efter det du skrev så tog jag en gummiklubba och vågade ta i lite mer och nu började piggen fjädra tillbaka. Cirkulationen blev även mycket bättre, tack så mycket för ditt tips!! 😀
Redigerat: