Hej!

Jag behövde få två rum bredspacklade och pratade med en hantverkare om detta. Vi kom fram till att det borde ta 5 dagar och kosta runt 10000 kr, men efter ett par dagars jobb så sa han att det kommer ta 3 dagar till och kosta runt 16000, vilket jag gick med på. Efter dessa 8 dagar så anser nu hantverkaren det vara färdigt och har skickat fakturan på jobbet, själv tycker jag att arbetet är undermåligt och att det behövs fixas till. Svaret jag får är att det kommer kosta extra då. Nu har det gått ett tag och sprickor har visat sig (vilket också tyder på dåligt jobb) Jag vet tyvärr inte vad jag ska göra nu, så alla tips är uppskattade!
 
Det beror väl på på vilket sätt det är undermåligt. Detta att det spricker låter som du har något mer än bredspackling som behövs. Om underlaget rör sig så spricer en spackling oavsett hur väl den är utförd. Man kan minska risken genom att ex. sätta remosr av lämpligt material över sprickorna, men det finns gränser för hur stora krafter remsan tål.

Du nämner 10 000 för 5 dagar. Det ger alltså ca. 250 kr/h. Om detta inte är efter ROT så är det en extremt låg kostnad, du kan nog inte räkna med ett fackmannamässigt utförande till den kostnaden.

Å andra sidan så tar det inte 5 dagar för en fackman att spackla 2 rum. Gäller det bara bredspackling skulle jag snarare säga 1 dag per rum, eller mindre.
 
B
hempularen skrev:
Det beror väl på på vilket sätt det är undermåligt. Detta att det spricker låter som du har något mer än bredspackling som behövs. Om underlaget rör sig så spricer en spackling oavsett hur väl den är utförd. Man kan minska risken genom att ex. sätta remosr av lämpligt material över sprickorna, men det finns gränser för hur stora krafter remsan tål.

Du nämner 10 000 för 5 dagar. Det ger alltså ca. 250 kr/h. Om detta inte är efter ROT så är det en extremt låg kostnad, du kan nog inte räkna med ett fackmannamässigt utförande till den kostnaden.

Å andra sidan så tar det inte 5 dagar för en fackman att spackla 2 rum. Gäller det bara bredspackling skulle jag snarare säga 1 dag per rum, eller mindre.
Lär vara med spackel och torktid.
 
Tack! Undermåligt i detta fallet är många tydliga stora märken i spacklet (både dragmärken och ojämnheter i form av "kullar" och "dalar") och spacklat fast en av "hakarna" till ett element + spillt spackel på delar av golvet
 
Ujuj, inte kul. Har ägaren av firman eller hantverkaren som utförde jobbet varit där och tittat efteråt? Ta dit dom och ställ den personen mot väggen så kanske dom kan rätta till felen om de vill behålla sitt rykte :(
 
Jag tog dit en besiktningsman som också ansåg att det inte var ett bra jobb, firmaägaren anklagade då honom för att vara mutad. De vill inte komma hit och titta utan säker helt enkelt att det kommer kosta mer om jag vill få det bättre gjort, vilket jag inte vill gå med på.
 
Ok, moment 22. Ge idioten en flaska whiskey om han kommer tillbaka, betala aldrig fullt pris eller ta dit någon du litar på och bit i den sura kotten :(
 
Tack för svaren! En liten fråga till:
Fick ett svar där firman anser att detta alltid har varit "löpande med begränsad budget", finns det ens något som heter så?
 
En vanligare benämning på det jag tror att du (eller kanske firman) är ute efter är "löpande med takpris". Det är ett sätt för beställaren att både ha kakan och äta den, på sätt att kunden betalar vad det kostar med den begränsningen att priset aldrig får gå över en viss nivå. Det är i så fall ingenting firman kan använda för att hävda att de ska ha mer betalt.

När det gäller pris är det viktigt att komma ihåg att det är den som påstår att fast pris har avtalats som har bevisbördan för att visa att så är fallet. Firman kan ju också hävda att de endast har givit en "prisindikation" som i så fall får överstigas med en viss procentsats.

Har du betalat den faktura som firman ställde ut?
 
De försöker använda det som att de jobbar på löpande tills budgeten löper ut och sen är de nöjda. Har inte betalt någon faktura än.
 
I så fall är mitt förslag att du försöker göra en så noggrann beräkning du kan av vad det skulle kosta att låta en annan firma färdigställa arbetet. Den summan drar du av från fakturan men betalar resten (dels för att du inte har rätt att innehålla betalning för mer än så, dels för att det visar lite god vilja från din sida).

Sen förklarar du i skrift (brev, mejl eller sms) för firman hur du har resonerat när du gjort avdraget och vad du önskar att firman gör för att få slutbetalt. Skriv ett datum för när du senast önskar svar. Skriv att om inte firman hör av sig inom detta datum så kommer du att gå vidare med att beställa färdigställande av arbetet med tredje part.
 
Svensson35 skrev:
De försöker använda det som att de jobbar på löpande tills budgeten löper ut och sen är de nöjda. Har inte betalt någon faktura än.
Med andra ord försöker de säga att du har beställt ett resursuppdrag (betala för X antal timmar) när det är betydligt mer troligt att du har beställt ett resultatuppdrag (ett visst resultat ska vara uppnått). Jag skulle ta väldigt lätt på den typen av invändning, men du kan ju alltid be dem ta fram underlag som stödjer deras syn.
 
Tack så mycket, det låter som ett utmärkt förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.