Hej.

Har sökt men inte funnit.

Är det någon av er som rellativt nyligen borrat/grävt egen brunn??
Hur mycket kostar det och har ni behövt att rena vattnet??
All info av intresse.

Tack på förhand
Said

Vi har inte borrat eller grävt själva, men väl köpt ett hus med eget otjänligt vatten. Vi tog därför in offert på att borra en ny brunn. En 30 m borrad brunn skulle kosta 20 tkr.

Nu blir det inte något nytt hål utan vi köper till filter till befintligt vatten istället (det var salt och radon i vattnet). Filtret gick på 55 tkr, men vi tog in fler offerter och de dyraste låg runt 100 tkr. Det är tydligen salthalten som gör att filtrena blir så dyra. 8)

Vet inte om nån läser denna tråd längre, men vi har just fått in en offert på egen brunn.

5,5 tums borrhål
(min 30 m 15 500:-, därefter 250kr/m)
6 m foderrör
Prisexempel 80-90 m: 33 450:-

pumppaket 11 500:-
installation 2 340:-

Totalt: 47 290 :-

Alla priser med moms inräknat. Uppskattat borrdjup grundar sig på grannarnas borrdjup.

jag vet inte vart du bor men ofta så kan det löna sig att ringa runt i periferin av en storstad, borrarna far ändå runt i hela landet med sina lastbilar.

Bor du i stockholm ring tex gnesta eller nån annan mindre ort.

Klart jag fortfarande följer utvecklingen på tråden eftersom jag inte kommit till skott än. Men snart är det dags att ringa runt och kolla brunnsborrare. Håller just nu på med att ta fram ett par skisser på huset tillsammans med arkitekt.

Said

Fråga till gröna Fingrar

Vilken pump, eller vad ingick i pumppaketet. Var får man tag på en? Verkar billigt!

Halloj,

kommer inte ihåg exakt vilket pumppaket han föreslog, men det var en av många billigare varianter...

Först föreslogs Robota som skulle gå på runt 16.000. Bra rejäla grejer som håller länge, men eftersom vi räknar med att få kommunalt va inom 5-10 år tyckte borrkillen att det skulle funka lika bra med en billigare variant. Största skillnaden är fler plastdetaljer istället för svetsad metall. Vi kommer helt enkelt inte slita vår pump så mycket att det är befogat med den dyrare varianten, annars hade vi valt Robota.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.