Hej hej,

Har en fråga som jag hoppas få svar på...

Har en egen stensatt grävd brunn på runt 5 meter djup (till botten), mellan 1 - 1 ½ meter vattenstånd (ja det skiftar lite upp och ner), 32a pem slang in till utrymmet där hydropressen står (60 L). Tycker det har blivit lite dåligt tryck efter vi flyttat hydropressen för c:a 2 år sedan. Kan man på nått sätt öka trycket (utan att sätta in en hydrofor istället)? Typ nån form av tryckstegringspump eller nått?

Hydropressen funkar normalt som den ska, så inga problem där. Ja man kan ju alltid öka sluttrycket på hydropressen - men tänkte om det fanns nån annan lösning?

Tack på förhand,

/Mathias
 
A
Det saknas en del detaljer för att kunna ge ett bra svar.
Först; när du skriver "hydropress" menar du då endast tryckbehållaren med gummiblåsa eller är det pump+hydropress, alltså en pumpautomat, du menar? Du skriver inget om vilken sorts pump du har så gissar att det är det senare, alltså en pump med tillhörande hydropress som står "på land". Eller är det en dränkpump nere i brunnen du har?

Enklast är väl att bara öka trycket om du tycker det är lågt men samtidigt så ska ju t.ex 4 bar alltid vara 4 bar oavsett ev. flytt. Tryckvakten stänger ju alltid av vid samma tryck oavsett. Om pumpen inte skulle orka pumpa upp vatten i tillräcklig takt så skulle trycket initialt vara bra för att sedan gradvis sjunka.
Vilket tryck har ni idag?
Om ni flyttade pumpen längre bort från brunnen så kan den få svårare att pumpa upp vattnet då sugledningen är känslig för extra längd (om det nu är en sugpump). Tryckledningen är i princip nästan okänslig för längd men med sugledningen är det annorlunda.

Vet inte vad för annan lösning du fiskar efter. Hydrofor + tryckstegringspump är en lösning men känns lite överkomplicerat att sätta in en extra pump, normalt ska det inte behövas om det är en vanlig villa och vanliga förhållanden.
Sedan kan det ju alltid vara smutsiga filter (både bottenfilter och andra ev. filter på vägen till kran) som påverkar men det antar jag att du redan har kollat.
 
  • Gilla
mandersson71
  • Laddar…
A ahman skrev:
Det saknas en del detaljer för att kunna ge ett bra svar.
Först; när du skriver "hydropress" menar du då endast tryckbehållaren med gummiblåsa eller är det pump+hydropress, alltså en pumpautomat, du menar? Du skriver inget om vilken sorts pump du har så gissar att det är det senare, alltså en pump med tillhörande hydropress som står "på land". Eller är det en dränkpump nere i brunnen du har?

Enklast är väl att bara öka trycket om du tycker det är lågt men samtidigt så ska ju t.ex 4 bar alltid vara 4 bar oavsett ev. flytt. Tryckvakten stänger ju alltid av vid samma tryck oavsett. Om pumpen inte skulle orka pumpa upp vatten i tillräcklig takt så skulle trycket initialt vara bra för att sedan gradvis sjunka.
Vilket tryck har ni idag?
Om ni flyttade pumpen längre bort från brunnen så kan den få svårare att pumpa upp vattnet då sugledningen är känslig för extra längd (om det nu är en sugpump). Tryckledningen är i princip nästan okänslig för längd men med sugledningen är det annorlunda.

Vet inte vad för annan lösning du fiskar efter. Hydrofor + tryckstegringspump är en lösning men känns lite överkomplicerat att sätta in en extra pump, normalt ska det inte behövas om det är en vanlig villa och vanliga förhållanden.
Sedan kan det ju alltid vara smutsiga filter (både bottenfilter och andra ev. filter på vägen till kran) som påverkar men det antar jag att du redan har kollat.
A ahman skrev:
Det saknas en del detaljer för att kunna ge ett bra svar.
Först; när du skriver "hydropress" menar du då endast tryckbehållaren med gummiblåsa eller är det pump+hydropress, alltså en pumpautomat, du menar? Du skriver inget om vilken sorts pump du har så gissar att det är det senare, alltså en pump med tillhörande hydropress som står "på land". Eller är det en dränkpump nere i brunnen du har?

Enklast är väl att bara öka trycket om du tycker det är lågt men samtidigt så ska ju t.ex 4 bar alltid vara 4 bar oavsett ev. flytt. Tryckvakten stänger ju alltid av vid samma tryck oavsett. Om pumpen inte skulle orka pumpa upp vatten i tillräcklig takt så skulle trycket initialt vara bra för att sedan gradvis sjunka.
Vilket tryck har ni idag?
Om ni flyttade pumpen längre bort från brunnen så kan den få svårare att pumpa upp vattnet då sugledningen är känslig för extra längd (om det nu är en sugpump). Tryckledningen är i princip nästan okänslig för längd men med sugledningen är det annorlunda.

Vet inte vad för annan lösning du fiskar efter. Hydrofor + tryckstegringspump är en lösning men känns lite överkomplicerat att sätta in en extra pump, normalt ska det inte behövas om det är en vanlig villa och vanliga förhållanden.
Sedan kan det ju alltid vara smutsiga filter (både bottenfilter och andra ev. filter på vägen till kran) som påverkar men det antar jag att du redan har kollat.
Hej ahman,
Inser att en del info blev utelämnad. Men som du skriver är det en Pumpautomat på land. Vi hade tidigare problem med den bottenventil som satt nere i brunnen (den var inte korrekt monterad av förra ägaren). Bottenventil + den slang som gick upp från bottenventilen blev bytt förra året. Japp sugledningen har blivit en hel del längre sedan vi flyttade pumpen. Nästan dubbelt så lång, så jag antar att detta påverkar en hel del. Filter och annat på vägen in i huset är rensade och PEM (PRK) kopplingar synade för eventuella läckor (inga läckor upptäckta).
Trycket idag ligger på strax över 4 Bar när pumpen har stannat och ja för att under vattenuttag stilla sjunka tills det att pumpen går igång igen, Pumpen är en DAB Jetinox 102M. Kikar jag på sughöjden från bottenventil upp till pump så ligger det på cirka 4,7m + 0,5 m = 5,2 m (+då en dubbelt så lång sugledning). Så jag antar att den dubblerade sugledningen kan vara en del av förklaringen.

Det som egentligen är min fråga är väl: Finns det något sätt man kan få ett mer jämnt tryck med den lösning vi har idag? Gör det någon skillnad att sätta in en hydrofor istället eller kanske en annan typ av pump till vattnet?

/Mathias
 
Har du ingen hydropress eller hydrofor kopplad till pumpen? Om inte så behöver du en sådan
 
GoC GoC skrev:
Har du ingen hydropress eller hydrofor kopplad till pumpen? Om inte så behöver du en sådan
Hej,

Jo då, en 60 liters Hydropress med en pump ovan på....

Eller nu när jag kikar på den hos Rinkaby rör så är det faktiskt en 50 L> https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-50-pumpautomat/
Samt att vi har bytt pump - då vi (jag och en röris) antog att det var fel på denna vid tidigare problem med vattentillförsel....(dock var det inte pumpen i sig, utan bottenventilen nere i brunnen)...
 
mandersson71 mandersson71 skrev:
Hej,

Jo då, en 60 liters Hydropress med en pump ovan på....

Eller nu när jag kikar på den hos Rinkaby rör så är det faktiskt en 50 L> [länk]
Samt att vi har bytt pump - då vi (jag och en röris) antog att det var fel på denna vid tidigare problem med vattentillförsel....(dock var det inte pumpen i sig, utan bottenventilen nere i brunnen)...
Det är tryckbrytaren du ska titta på och justera start och stopptryck på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.