Hej igen på er!

Det är så att jag har enskilt VA och med detta så kommer ju då egen brunn (djupborrad) och en hydropress som ska tillgodose mig med vatten i kranarna. Detta fungerar väl skapligt men hur mycket jag än fyller på min hydropress med luft, då tömd med en kran öppen precis bredvid och pumpen avstängd, så har jag väldigt lågt lägsta tryck. Hydropressen är satt till 0,9*tillslag vilket blir 2,7bar om jag har tittat rätt. När jag väl har tryck så är det tillfredsställande men sedan när det sjunker så sjunker det vääääldigt lågt innan det kommer något nytt tryck.
Jag undrar då vad detta kan bero på och vad jag ska göra åt detta?
Tog några bilder på tryckvakten som jag är lite osäker på hur man ska ställa in så det fungerar vettigt.

Ursäktar som vanligt mina extremt ruttna kamerakunskaper. :rofl:
Tryckvakt vid hydropress med skala för inställning av tryck, korroderade komponenter och manometer i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en tryckvakt och inställningsmekanism för en hydropress med synligt märkta trycknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en tryckvakt och inställningsskala för en hydropress i en heminstallation av enskilt VA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en tryckvakt för vattensystem med synlig skala och justerskruvar, omgiven av slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Det är två staplar för inställningen på trycket , förtryck av kärl utan vatten ca 2,0 , tillslag ska vara ca 2,5 - 2,7 och frånslag
ca 4- 4,5 sen om ditt kärl är litet så kommer trycket att fluktera lite . Hur ser det ut på manometern när du tappar, går den snabbt ner och snabbt upp vid pumpning
 
Jag tror tyvärr inte att nanometer fungerar ordentligt. Kärlet kanske är på 50 liter eller något. Men en justering av trycket kanske är i sin ordning så jag ska testa det först och se. Nu verkar det vara 3 i tillslag och 4 i frånslag om jag förstår staplarna rätt?
 
H
Du märker när den startar/stoppar,om det blir bra flöde eller inte, dom inställningarna är inte exakta och kan variera lite mellan cyklarna. Det som är viktigt är förtrycket i kärlet för en bra funktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.