Hej! Jag och min sambo har köpt en lägenhet som tyvärr är utsatt för trafikbuller. Lägenheten ligger i en korsning av två 30-vägar. Lägenhetens alla fönster vetter mot den ena eller den andra gatan. Vi har också en uteplats där trafiken passerar. Det är inte jättetät trafik, men avsevärt värre än förväntat =/
Nu till saken: de båda sovrummens fönstwr samt vardagsrummets fönster vetter mot uteplatsen, som i sin tur ligger intill vägen. Jag har bytt fönster i sovrummet och tänker byta ventilation till marknadens bästa friskluftsventiler när det kommer till buller dämpning:
https://www.leifarvidsson.se/ventiler/vaggventiler/vaggventil-nonsonus-flv-65-bullerdampande
Utöver fönster och ventilbyte överväger jag att bygga ett bullerplank eller täta det befintliga planket som omger uteplatsen. Man skulle kunna trycka in något isolernade material och täta med plank. Vilket material skulle man kunna använda då, det måste ju tåla väta?
Fönstret på vilden är vårt sovrumsfönster. Ta ksam för tips.
Nu till saken: de båda sovrummens fönstwr samt vardagsrummets fönster vetter mot uteplatsen, som i sin tur ligger intill vägen. Jag har bytt fönster i sovrummet och tänker byta ventilation till marknadens bästa friskluftsventiler när det kommer till buller dämpning:
https://www.leifarvidsson.se/ventiler/vaggventiler/vaggventil-nonsonus-flv-65-bullerdampande
Utöver fönster och ventilbyte överväger jag att bygga ett bullerplank eller täta det befintliga planket som omger uteplatsen. Man skulle kunna trycka in något isolernade material och täta med plank. Vilket material skulle man kunna använda då, det måste ju tåla väta?
Fönstret på vilden är vårt sovrumsfönster. Ta ksam för tips.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Träullsskivor (träullit) brukar sitta på bullerplank längs vägarna. https://traullit.se/en/
Okej! Hittade ingen prisuppgift på sidan, är det dyrt? Kan detta vara ett alternativ, och tål det att vara utomhus:https://www.byggmax.se/träbetong-basic-natur-fibrotech-p611918#1225=51977imported_Benno skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Börja med att göra ett tätt plank ända ner i gräset annars så läcker det in under uteplatsen.
Isolering av något slag hjälper inte så mycket mot genomträngande ljud, men ute på gatan så får man mindre studs på ljudet, men det hjälper inte TS.
Protte
Isolering av något slag hjälper inte så mycket mot genomträngande ljud, men ute på gatan så får man mindre studs på ljudet, men det hjälper inte TS.
Protte
Tack för infon! Frågan är bara hur man går tillväga nu. Blir det praktiskt och snyggt att bygga på det befintliga, eller gör man bäst i att köpa nya högre brädor. Gör man det sistnämnda flyttas ju planket fram en aning. Jag antar att föreningen måste godkänna. I värsta fann kanske bygglov krävs?prototypen skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 953 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 953 inlägg
Det krävs bygglov. Först måste du få styrelsens tillstånd och du måste söka bygglov för åtgärden. Troligen får du startbesked i samband med lovet. Kolla att marken är prickad i detaljplanen för då kan det blir problem att få bygglov och dina planer får om intet.B Bullerdrabbadkille skrev:
Vad är det som kräver bygglov, är det att täta mellan brädorna i sig? Spelar det roll om man gör det från insidan, tätar man mellan brädorna på insidan ser det ju inte annorlunda ut utifrån.. jag tänkte ju inte ändra höjden på planket.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 953 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 953 inlägg
Det är Plan och byggförordningen (PBF) som ställer krav på bygglov för åtgärder kring plank och murar, t ex att uppföra dem eller ändra på deras utseende.B Bullerdrabbadkille skrev:
Du ansöker således med ritningar som beskriver hur du planket ska se ut efter att du har gjort dina åtgärder. Det finns i lagens mening ingen in- eller utsida utan du redovisar plankets utseende på alla sidor i handlingarna.
Den du ahr är redan tät, så kan inte tänka mig att du behöver bygglov. Hade den varit tex 50% öppen, så den klassats om spaljé så hade det varit annorlunda. Så tolkar jag det. Du har redan ett plank, som du "renoverar".B Bullerdrabbadkille skrev:
Är du det minsta osäker ring och prata med kommunens bygnadsavdelning.