Hej!
Jag ska förmodligen låta bygga en tillbyggnad på mitt fritidshus. Jag vill borra efter vatten och installera eget avlopp.

En representant för kommunen har besökt huset och han menade att jag skulle få bygglov för det hela.

Jag har också fått en ritning på tillbyggnaden. Den stora frågan är dock - vad det är för sorts avlopp jag ska ha. Jag kommer mestadels bo där på egen hand. Jag vill veta vad jag ska söka på. Jag har ännu inte skickat in bygglovshandlingarna, eftersom jag först vill veta ungefärlig kostnad för vatten och avlopp.

Jag skulle bli så tacksam om någon kan hjälpa mig här.

Hej
Börja med att titta på SGU:s jordartskarta för att ta reda på vad du har för markförhållanden. Undersök också var i närheten det finns brunnar, fundera på var du kan tänkas ha din egen brunn och undersök även eventuellt ytvatten, typ bäckar och diken i närheten. Har du grannar som nyligen gjort avlopp? Prata med dem och hör vad de har och fråga vilken entreprenör de använde. Prata med en lokal entreprenör som gjort många anläggningar i närheten. Läs också om enskilt avlopp i Naturvårdsverkets broschyr om små avloppsanläggningar.

• Gilla
Ankikatt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Prata också med kommunens avloppshandläggare och fråga dem om de bedömer att din fastighet behöver avlopps rening som klarar de allmänna råden för:

- Normal eller förhöjd skyddsnivå för miljö
- Normal eller förhöjd skyddsnivå för hälsa

Begär att få ett email med informationen så att du har dokumentation på deras bedömning.

Fråga om det rör sig om utsläpp i ett vattenområde.

Är det ett WC-avlopp vi talar om?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej
Börja med att titta på SGU:s jordartskarta för att ta reda på vad du har för markförhållanden. Undersök också var i närheten det finns brunnar, fundera på var du kan tänkas ha din egen brunn och undersök även eventuellt ytvatten, typ bäckar och diken i närheten. Har du grannar som nyligen gjort avlopp? Prata med dem och hör vad de har och fråga vilken entreprenör de använde. Prata med en lokal entreprenör som gjort många anläggningar i närheten. Läs också om enskilt avlopp i Naturvårdsverkets broschyr om små avloppsanläggningar.
Tack! En bra början.

Claes Sörmland
Just det kostnad:

Kanske mellan 100 000 och 200 000 kr för avloppet om en entreprenör bygger det hela och du inte lyfter ett finger. Och det inte är för mycket krångel. En del kan räknas av med ROT.

Är du beredd att bygga avlopp till delar själv går det att spara lite pengar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just det kostnad:

Kanske mellan 100 000 och 200 000 kr för avloppet om en entreprenör bygger det hela och du inte lyfter ett finger. Och det inte är för mycket krångel. En del kan räknas av med ROT.

Är du beredd att bygga avlopp till delar själv går det att spara lite pengar.
Då blir det inte mycket pengar kvar till själva huset. Jag är kvinna och inte stark nog för att gräva nåt. Jag kan måla, tapetsera och snickra en del, men markarbeten, nej tyvärr.

Prata också med kommunens avloppshandläggare och fråga dem om de bedömer att din fastighet behöver avlopps rening som klarar de allmänna råden för:

- Normal eller förhöjd skyddsnivå för miljö
- Normal eller förhöjd skyddsnivå för hälsa

Begär att få ett email med informationen så att du har dokumentation på deras bedömning.

Fråga om det rör sig om utsläpp i ett vattenområde.

Är det ett WC-avlopp vi talar om?
Jag förmodar att det är WC-avlopp jag behöver. Jag kommer att ha WC, kök och tvättstuga. Jag tror det bästa är att kontakta kommunen igen. Kommunen kommer i alla fall inte dra in vatten/avlopp. Huset ligger nära en gammal liten by där alla hushåll har eget vatten och något sorts avloppssystem.

A Ankikatt skrev:
Då blir det inte mycket pengar kvar till själva huset. Jag är kvinna och inte stark nog för att gräva nåt. Jag kan måla, tapetsera och snickra en del, men markarbeten, nej tyvärr.
Vi hade perfekta markförhållanden (djup sandjord, lågt grundvatten, inga brunnar i närheten) och vi fick ge lite över 75 000 för en trekammarbrunn med infiltration, grävd av en lokal entreprenör. Jag var med i två dagar och paddade, jämnade grus, kokade kaffe et cetera. Behöver du en förhöjd markbädd på grund av lerjord, högt grundvatten eller liknande drar det iväg. Och krävs det minireningsverk eller liknande blir det dyrare ändå. Tyvärr får man knappt några kostnader vid avloppsgrävning ROT-reducerade, eftersom det som kostar är grävmaskiner och material.

• Gilla
Ankikatt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi hade perfekta markförhållanden (djup sandjord, lågt grundvatten, inga brunnar i närheten) och vi fick ge lite över 75 000 för en trekammarbrunn med infiltration, grävd av en lokal entreprenör. Jag var med i två dagar och paddade, jämnade grus, kokade kaffe et cetera. Behöver du en förhöjd markbädd på grund av lerjord, högt grundvatten eller liknande drar det iväg. Och krävs det minireningsverk eller liknande blir det dyrare ändå. Tyvärr får man knappt några kostnader vid avloppsgrävning ROT-reducerade, eftersom det som kostar är grävmaskiner och material.
Ok inget utsläpp i vattenområde antar jag eftersom att infiltration var OK. Den billigaste lösningen.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ok inget utsläpp i vattenområde antar jag eftersom att infiltration var OK. Den billigaste lösningen.
Du kan se lite foton från grävningen i projekttråden för sommarstugan (https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-vaestana.412159). Huset ligger uppe på en hög sandnipa mellan två åar.

Det jag ville göra TS medveten om var naturligtvis att även den absolut enklaste och billigaste lösningen närmar sig 100 000-kronorsstrecket.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du kan se lite foton från grävningen i projekttråden för sommarstugan ([länk]). Huset ligger uppe på en hög sandnipa mellan två åar.

Det jag ville göra TS medveten om var naturligtvis att även den absolut enklaste och billigaste lösningen närmar sig 100 000-kronorsstrecket.
Och här är billigast faktiskt bäst.

Tack, för ditt svar. Jag får väl kontakta kommunen först och så ta dit en lokal entreprenör. Kanske kan jag jämna till grus och kanske padda, men jag är dessvärre inte helt ung. Tyvärr har jag ingen aning om vilka markförhållanden som råder på platsen. Allt under 100000:- vore toppen.
Ha en trevlig kväll!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.