Tänkte kolla lite med er som har bra koll på det mesta.

Har en tomt på 1200 kvadrat som jag håller på och planerar ut själv. Och frågan är vad som är rimligt att sätta för "kostnad" för detta? Detta eftersom jag gör allt själv, och själva planeringen blir ju om jag fattade bankmannen rätt, en del av kontantinsatsen.

Frågan alltså då: Vad skulle det kosta att planera ca 1000 kvadrat skogsmark (ca 30 träd och lika många förbannade stubbar, stenig och ojämn mark). Har kört dit 180 ton fyllning, och ska köra dit lika mycket till. Har hittils haft en bekant med grävare där och ryckt stubbar och stora stenar, kommer ta dit han igen snart.
All planering är gjord med egen maskin, allt material kört egen lastbil och dessutom kom jag över fyllningen gratis :)

Kommer det stämma om jag räknar ihop vad man skulle fått betala om man anlitat till allt detta? Fördelar och nackdelar med att räkna så här? Produktionskostnaden stiger ju lite, medans kontantinsatsen minkar. Eller tänker jag fel?
Försöker få så mycket som möjligt gjort innan man börjar låna massa pengar nämligen :)

Egentligen är kostnaden ointressant. Det intressanta är värdet.

"Kontantinsatsen" blir skillnaden mellan vad det färdigställda huset värderas till och hur mycket du behöver låna. Det är ju bra om det skiljer sig minst 15%.

Att du gör arbete själv kommer förstås att hjälpa med att få ner kostnaderna så att de hamnar under 85% av värdet på det färdigställda huset.

Ja så är det ju... Men jag har fått för mig att dom tittar rätt på mycket på produktionskostnaden när dom värderar...

carlbanan skrev:
Ja så är det ju... Men jag har fått för mig att dom tittar rätt på mycket på produktionskostnaden när dom värderar...
Du får väl se till att få din tomt värderad efter du är klar med den. Säg att du köpte den för 200000:- och du får den värderad till 300000:- efter du varit och fixat på den, då har du en del av kontantinsatsen där. Om nu banken går med på det.

När vi byggde nytt bad vi banken om ett byggkreditiv, som sedan gjordes om till ett hypotekslån när huset var klart. Inledningsvis var de ej intresserade av något värde, utan utgick från priset på tomten och våra inkomster. Tror de räknar med någon schablon för byggkostnaden och att värdet ökar med minst lika mycket. När vi väl konverterade kreditivet till ett hypotekslån fick vi inkomma med en skriftlig värdering av en mäklare. Får man då en bra vädering kan man lägga allt som bottenlån och undvika dyra topplån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.