Står inför en försäljning.
Hur funkar det egentligen aldrig sålt ett hus tidigare.

Räknar grovt nu för enligheten.
Byggde ut huset för 1 miljon.
Rev alla väggar i gamla delen själv,
Installera ftx system själv.
Utnyttja kompisar till badrum och målning mm.
Byggde en altan på 40kvd själv.
La om taket på huset själv.
Renovera hela källaren i alla konstens regler själv.
Köpte kök via dåvarande jobb för pinsamt lite pengar..

Jag har vart dum och inte sparat små kvitton när jag ändå gjort sakerna själv.
Jag har garanterat gjort arbete för en miljon till själv.

kvitton finns på tillbyggnaden på miljonen.

Kan man bara dra av för renoveringen som det finns kvitton på?
Eller kan man kan räkna ungefär vad en firma skulle ta för allt arbete och räkna med detta?

Mvh
 
  • Gilla
Markus Berg
  • Laddar…
Du får bara avdrag för sådant som du faktiskt har betalat för. Alltså absolut inte egen tid, eller tid som kompisar bjudit på.

I princip skall du kunna verifiera med kvitton att du faktiskt har haft kostnaden. Men skatteverket brukar acceptera att man tappat bort kvitton osv.

Då bör man skriva under allmäna upplysningar att för ex. 30 000 av den yrkade avdragssumman saknas kvitton. Om skattemyndigheten begär in kvitton (mycket ovanligt) och du inte har deklarerat att kvitton saknas, är risken stor att du dels får avdraget underkänt, men även ett skattetillägg (straffskatt) på 40%.

Så länge du kör med öppna kort skall du inte behöva riskera skattetillägg, förutsatt att det är en kostnad som du faktiskt har haft. Drar du av för något du inte betalat, så är det risk för åtal.
 
  • Gilla
L8ttas och 5 till
  • Laddar…
Nej, du behöver sällan visa några kvitton. Vem som har gjort jobbet frågar de inte om heller. Jag har varit med och sålt tre hus inom de senaste åren. Vi har bara fyllt i vilka åtgärder som har utförts. Sen har vi skrivit en rimlig kostnad för arbetena. Det har aldrig ifrågasatts, eller ens ställts en fråga efteråt.
Sen är det naturligtvis en fråga om hur slaviskt man vill följa det som står skrivet hos Skattemyndigheten.
Men det ska faktiskt sägas, att vid första husförsäljningen ringde vi och frågade Skattemyndigheten. De sa då ungefär att man fick uppskatta priset där kvitton saknades och där arbeten gjorts själv. Sen vet ju inte de, vem som gjort arbetet.
 
Som sagt, det är väldigt ovanligt att de begär in kvitton (har det sagts mig), såvida du inte har "onormala" avdrag. Om du ex säljer huset med nominell vinst på 2 milj, och hävdar att du renoverat kök o badrum för 2 milj. Så kan jag tänka mig att risken för att de vill se kvitton ökar avsevärt.

Men OM de begär in kvitton, och de saknas, och du har inte skrivit något om att de saknas, så riskerar du skattetillägg.
 
C
H hempularen skrev:
Men OM de begär in kvitton, och de saknas, och du har inte skrivit något om att de saknas, så riskerar du skattetillägg.
Om det vore så enkelt borde man ju alltid trycka dit en generalfriskrivning under övriga upplysningar som ett frikort mot skattetillägg 🙂

Nä, ett underlag för ett avdragsyrkande måste alltid finnas om det efterfrågas. Men det finns inget krav på att det skall vara ett kassakvitto eller att man i förväg måste flagga ev. bristande kvalitet på underlaget.

Skatteverket själva räknar t.ex. upp foton och ritningar, kontoutdrag eller lånehandlingar, bygglovshandlingar, fastighetsdeklaration och prisstatistik som acceptabla alternativ. Men här råder fri bevisföring. Om inte bevisen bedöms hållbara leder det normalt inte till något annat än att avdraget underkänns.

Skattetillägg utgår först om någon uppgift är felaktig, varvid bevisbördan ligger hos Skatteverket. T.ex. att man yrkat avdrag (kvitto eller inte) för något som inte är avdragsgillt, att beloppet är felaktigt eller att kostnaden är påhittad.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Som andra påpeka. Skriv ner allt som utförts med RIMLIGA siffror.

Det som inte fanns förut är förbättringsåtgärder och går dra av för så länge du ägt huset men osäkerhet för åldersavdrag.

Det som är att anse som renovering och underhåll är 5 år på om de inte ändrat.

Detta är anledningen till att jag alltid råder någon som skaffar hus att föra bok över vad man gör och vad det kostar osv osv.

Den dagen man säljer så blir det en väldig massa avdrag och men kan undkomma massor av reavinstskatt på detta vis.

De flesta husaffärer utanför städer där man bott någon längre tid är förlustaffärer om man skall räkna ut alltihop och då är det ju bara dumt att betala skatt på förlusterna.
 
  • Gilla
jonaslatt
  • Laddar…
Dokumentera det du gjort med ett kort och beräkna ett pris. Det borde räcka ifall Skatteverket undrar. Men det måste ju vara rimligt.
Lycka till 😀
 
  • Gilla
jonaslatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.