8 205 läst · 27 svar
8k läst
27 svar
Egen brunn till bevattning, kommer för mycket sand... kan den bli användbar igen?
Hej har flyttat till ett hus med egen brunn som användes förr till tobaksodling. Det är först ett slags skyddsrum man går ner i sen är brunnen där med framdragen el så känns rätt seriös.
Jag köpte en pump för att prova vad som kom från den befintliga slangen som fans där ( den svarta se bild)
Det kommer vatten men dock så blir mitt filter fyllt med sand på 15min. Bra tryck i början... (se video)
Tycker det ser ut som det är mycket sand i brunnen, är såpass mycket att jag kunde stå i den... väger 80kg.
Drog upp slangen och såg det inte sitter filter i slangen. bara borrade småhål i slangen (se bild, ca 5-6 meter ner i brunnen var den istucken.
försökte få ner den igen, men va så mycke sand så fick ner den max 3 meter.
Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att kunna använda brunnen igen? Få bort all sand?
Alla grannar med andra brunnar har sjukt mycket vatten i sina egna brunnar så vatten finns det gott om i onrådet, dock är jag den enda som har en brunn sedan tobaksodlingen.
Jag köpte en pump för att prova vad som kom från den befintliga slangen som fans där ( den svarta se bild)
Det kommer vatten men dock så blir mitt filter fyllt med sand på 15min. Bra tryck i början... (se video)
Tycker det ser ut som det är mycket sand i brunnen, är såpass mycket att jag kunde stå i den... väger 80kg.
Drog upp slangen och såg det inte sitter filter i slangen. bara borrade småhål i slangen (se bild, ca 5-6 meter ner i brunnen var den istucken.
Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att kunna använda brunnen igen? Få bort all sand?
Alla grannar med andra brunnar har sjukt mycket vatten i sina egna brunnar så vatten finns det gott om i onrådet, dock är jag den enda som har en brunn sedan tobaksodlingen.
Shirack skrev:Hej har flyttat till ett hus med egen brunn som användes förr till tobaksodling. Det är först ett slags skyddsrum man går ner i sen är brunnen där med framdragen el så känns rätt seriös.
Jag hade köpt en rammbrunnen från erdbohrer.de med finmaskigt nät å slagit ner. Borde inte vara svårt om det bara är sand i backenShirack skrev:Hej har flyttat till ett hus med egen brunn som användes förr till tobaksodling. Det är först ett slags skyddsrum man går ner i sen är brunnen där med framdragen el så känns rätt seriös.
Det är galvadade stålrör i enmeterslängder. Det första röret man skjuter ner har en spets i botten (spettsbrunn). Med en massa 10mm hål i sig. Å inne i röret sitter ett finmaskigt nät. Rören finns i 1 1/4, 1 1/2 samt två tum.Shirack skrev:
Detta är det enklaste att prova med för en hyfsat billig peng.
Googla på spetsbrunn så finner du lite info om det.P Phasio skrev:
Men det gäller som sagt att du har vattengenomsläpplig mark för att det ska fungera men det verkar ju som att du har det. Lera är uteslutet.
Kan man slå ner det tro en meter i taget, är ju blöt sand och har ju ett hål där en 32mm slang varit så borde gå rätt enkelt.P Phasio skrev:
Du menar det filtrerar bort det mesta av sanden?
Tobak, Det låter som Rinkaby i Skåne?
Kolla med RinkabyRör.
Kolla med RinkabyRör.
Japp du gängar på en meter efter hand hela tiden som du kommer längre ner. Hyr en cobra så hammrar du ner den på nolltid.Shirack skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den sista bilden är en slaghylsa man gängar på röret för att inte skada röret när den slås ner
P Phasio skrev:
Tack, finns det bara att köpa i tyskland? Släpper inte de igenom sand då? Titta på mitt borrade rör, det släpper igenom en del ju.
Är det någon inbyggd backventil?
Men dom hålen är väl typ 3mm minst eller?Shirack skrev:
Har inte provat i masknätet men jag tror inte ens att en enmilliters borr går igenom.
Finns nog men det är väldigt smidigt att beställa en komplett sats därifrån för typ 7 meter med backventil, avstängningskranar mm.
Den går tyvärr inte ner lika långt som slangen va från början, man känner man stöter på sand, men man får ju tänka på att brunnen börjar ett par metet under marken från början. Så man måste kanske inte ner så djupt,P Phasio skrev: