Hej,
Jag har egen borrad brunn sedan 38 år, ejektor nere i brunnen, plastledningar hela vägen till pumpen i källaren och vidare in i fritidshuset. Tanken är en Zilmet liggande hydropress på 25 l. Den är 13 år medan pumpen är betydligt äldre. Sedan jag ökade eller snarare återställde trycket i hydropressen för några veckor sedan (åtminstone sammanföll det väl i tiden) har det kommit en massa rostpartiklar som sätter igen blandarfiltren. Det är i kallvattnet så jag tror inte att varmvattenberedaren är inblandad. Varifrån kan rostpartiklarna komma? Visst har jag mycket järn i vattnet men det kan väl inte plötsligt bilda partiklar? Jag har spolat en hel del i tron att det var någon beläggning som tillfälligtvis lossnat och orsakat problemet men det avtar just inte utan fortsätter komma i perioder med korta mellanrum. Jag trodde först att det var hydropressen men efter litet googlande tror jag inte det längre, där finns väl inget järn i vattenkontakt. Är pumpen den skyldige? Den är som sagt gammal men har fungerat prickfritt.

Har någon förslag på åtgärd?
BerndtH

Samma problem fast pga annat fel. Lossnar tydligen mycket järnslam när systemet blir trycklöst. Men blev bra efter nu 2v

Intressant, jag har också gjort systemet trycklöst vid ett par tillfällen på sistone, det kanske har försämrat läget men det började bli rost före det så det är inte bara det. Men dina 2 veckor får hoppet att växa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.