Håller på med renovering och el är ju alltid fult.

1. Hur gör man enklast för att slippa utanpåliggande el.

2. Har sett bilder på kök där elkontakterna som man har vid diskbänken är gömda i ett utdragbart rör i ett överskåp. Var hittar man sådant.

Nolte har satt elen i en utdragslåda i diskbänken men det tar mer plats.

3. Var hittar man snygga dimmers för ledlampor?

1. Man fäller in el

2. Elbutik.se, eldirekt.se och andra webshoppar är ju ganska poppis

3. Dimbar led-konverter. Se ovan

1. Man fräser in rör i väggen, alternativt reglar ut väggen.

2. Brukar kallas "Powerport" ett exempel från elbutik.se

Ett annat, billigare, tips för att få dolda uttag är att sätta uttag inne i ett högskåp bredvid arbetsbänken och dra in sladdarna dit. Detta funkar bra om du har en hel hög med apparater som du vill ha konstant ipluggade.

121536-3.jpg

3. Vad man ska ha för dimmer till LED beror på vad du ska använda för LED-armaturer. Använder du konstantströms Power-LED så finns det converters som du dimmrar med en vanlig återfjädrande tryckknapp. Då kan du mao använda vilken strömbrytare som helst (som det går att sätta en fjäder i)

anpe skrev:
Håller på med renovering och el är ju alltid fult.
?

Släng dig i väggen, en snygg eldragning är vackrare än vad någon kluddade ihop på 1800-talet.

Protte

prototypen skrev:
Släng dig i väggen, en snygg eldragning är vackrare än vad någon kluddade ihop på 1800-talet.

Protte
Amen.

(Det kan faktiskt uppfattas som en förolämning att gå in på ett elforum där det finns elyrkesmän och påstå att el alltid är fult. :p)

//Patrik

Redigerat:
Jättetack för nyttiga förslag. Är redan på god väg.

Hur ser el ut? Om jag ser en kabel med el i kan jag inte skilja den från en kabel utan el i. Det kanske bara är elektriker som kan se el och dessa får gärna tycka att det är snyggt.

Skämt åsido, hur är huset byggt? Hemma hos mig har jag på flera ställen kunnat borra hål i väggen och trä in en flexslang som jag fått upp på vinden. Sedan blir det en del krälande i stoftet på vinden. Det blir en del jobb och man kan stöta på oväntade hinder, men på ett par ställen har jag fått dit nya dosor utan att skada tapeten.

Erik

Avemo skrev:
Hur ser el ut? Om jag ser en kabel med el i kan jag inte skilja den från en kabel utan el i. Det kanske bara är elektriker som kan se el och dessa får gärna tycka att det är snyggt.

För ihop fas och nolla och var beredd. Du har ett mycket kort ögonblick på dig att se hur el kan se ut :cool:

ybu skrev:
För ihop fas och nolla och var beredd. Du har ett mycket kort ögonblick på dig att se hur el kan se ut :cool:
Jag provade ditt tips och måste medge att ganska snyggt var det faktiskt. En fundering från en lekman är dock om det verkligen är säkert att dra elen så att den blir synlig på det viset inomhus. Jag måste ha gjort något fel när jag provade också för säkringen gick.

Erik

Då har du testat att säkringen fungerade också.

Avemo skrev:
Jag provade ditt tips och måste medge att ganska snyggt var det faktiskt. En fundering från en lekman är dock om det verkligen är säkert att dra elen så att den blir synlig på det viset inomhus. Jag måste ha gjort något fel när jag provade också för säkringen gick.

Erik
Dra ut en riktigt lång kabel och slå ihop fas och nolla flera gånger, då kan du se hur el ser ut ett längre tag än ett ögonblick. :cool:

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.