4 052 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Efter byte av elmätare slår montör på avstängd huvudbrytare
Hittade på ett annat forum en tråd http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1140772 en fråga som jag vet har varit uppe här. Jag ville länka hit men kan inte hitta tråden. Kan någon annan hitta den eller minnas hur det slutade. Om inte länken fungerar gäller frågan
[CITAT]
I höstas så stängdes sommarstugan igen som vanligt! Det betyder att frys och kyl avfrostas och huvudströmen stängs av och propparna skruvas ur!
Men se... När man kommer tillbaka nu på våren har elbolaget varit där och bytt elmätare och slagit på både huvudströmmen och propparna!!!
Det har de gjort i vintras... så en riktigt kraftig elräkning har vi fått och is i köket när man kommer dit nu i maj... [/CITAT]
[CITAT]
I höstas så stängdes sommarstugan igen som vanligt! Det betyder att frys och kyl avfrostas och huvudströmen stängs av och propparna skruvas ur!
Men se... När man kommer tillbaka nu på våren har elbolaget varit där och bytt elmätare och slagit på både huvudströmmen och propparna!!!
Det har de gjort i vintras... så en riktigt kraftig elräkning har vi fått och is i köket när man kommer dit nu i maj... [/CITAT]
Fy fan vad trist!
Kolla me juridiken, kanske dom har ett vettigt svar om detta, jag tror du måste saksöka dem för att få nån ordning om detta men det kan nog bli svårt!
Syrran min fick ett sönderfruset värmesystem för att rörkillen inte satte glykol i radiatorkretsen den tid i vintras som han lovade, så närtempen sjönk så skvätt och sönderfruset! Men hon gnällde aldrig om det åt han, var bara betala ca 5 500:- TILL SAMMA KILLE!!
Kolla me juridiken, kanske dom har ett vettigt svar om detta, jag tror du måste saksöka dem för att få nån ordning om detta men det kan nog bli svårt!
Syrran min fick ett sönderfruset värmesystem för att rörkillen inte satte glykol i radiatorkretsen den tid i vintras som han lovade, så närtempen sjönk så skvätt och sönderfruset! Men hon gnällde aldrig om det åt han, var bara betala ca 5 500:- TILL SAMMA KILLE!!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
Hände en liknande sak hemma hos mina föräldrar vid badrumsrusten. Rörmokaren kom och skulle montera in toalett, skåp och dyl. och råkade borra i ett vatten rör. Han fick såga upp ett stort hål på andra sidan av väggen och laga röret.mr.Ola skrev:Fy fan vad trist!
Sa att det var vårt fel att vi inte hade ritningar på hur rören gick, och snäll som pappa är så betalade han de där 15-20 000 kr det kostade för jobbet i badrummet utan ifrågasättning.
Jag tycker att rörmokaren/firman borde tagit på sig att fixa röret och väggen på sin bekostnad.
//Patrik
Patrik>Lite magstarkt att samma firma som orsakat felet åtgärdar det och debiterar det *mutter*
Sen skall väl samma regler gälla för honom som för mig, dva man kollar själv innan om det finns ritningar om man är det minsta tveksam. Finns det inte så kör man skriftligt på det och borrar.
Så på sätt och vis, om där inte finns ritningar, man inte kan ana det så borrar man. Regelsökare säger liksom inte allt men om man är tveksam kan det vara rätt bra att konsultera den med.
Trist i vilket fall när det händer.
/Kent
Sen skall väl samma regler gälla för honom som för mig, dva man kollar själv innan om det finns ritningar om man är det minsta tveksam. Finns det inte så kör man skriftligt på det och borrar.
Så på sätt och vis, om där inte finns ritningar, man inte kan ana det så borrar man. Regelsökare säger liksom inte allt men om man är tveksam kan det vara rätt bra att konsultera den med.
Trist i vilket fall när det händer.
/Kent
Mätaren ska ju kontrolleras så att den funkar men det är ju bara att inte lägga in utgående vid funktionstest, ordentlig miss av montören. Vet att vi råkade ut för en del klantar, fel fasföljd osv, ska inte hända i en perfekt värld.
Bäst var nog krav på kemtvätt av en hallmatta för att hunden blev rädd och sket på mattan när strömmen bröts.
Bäst var nog krav på kemtvätt av en hallmatta för att hunden blev rädd och sket på mattan när strömmen bröts.
Är det denna tråden du syftar på: http://www.byggahus.se/forum/juridik/106271-tvist-om-elfoerbrukning.html
Jobbar för övrigt som "elmätartekniker" och har väl bytt ett antal tusen mätare totalt vid det här laget och våra rutiner har varit glasklara. Vi får inte spänningssätta kundens anläggningen utan att det är ok. Testa mätaren kan man göra utan att koppla in utgående kablar från mätaren så det är ju inga problem.
Jobbar för övrigt som "elmätartekniker" och har väl bytt ett antal tusen mätare totalt vid det här laget och våra rutiner har varit glasklara. Vi får inte spänningssätta kundens anläggningen utan att det är ok. Testa mätaren kan man göra utan att koppla in utgående kablar från mätaren så det är ju inga problem.
tpsoft skrev:Är det denna tråden du syftar på: [länk]
"elmätartekniker"
Finns många yrken och benämningar...
och jag kan titulera mig som "ljusbågstekniker" fast det egentliga namnet är bonnsmé (svetsare på stockholmska)
Skulle prata med elbolaget som beställt mätarbytet, dom vet ju exakt vilken förbrukning som gjort från att du stängt av tills dom slog på och till de du upptäckte det. Ställ krav! Du får nog rätt. Detta är nog inte så ovanligt heller tror jag..
Om elbolaget inte ser det som att de gjort något fel och inte betalar bör det vara någon form av olyckshändelse och gå på hemförsäkringen. Ett annat alternativ är att elbolaget betalar självrisken.
Liknande trådar
-
Metallsmak efter byte av vattenmätare, kommunalt vatten
Vatten & Avlopp -
Tryckslag från tvättmaskin efter byte av vattenmätare
Vatten & Avlopp -
Dåligt vattentryck efter stambyte
Vatten & Avlopp -
Bromsarna ligger på släpkärran efter byte av bromsvire
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Trasigt ljusrelä efter byte av elmätare?
El