Jag har köpt ett hus och kommer behöva byta isolering. På vinden ligger det just nu en massa gammal spånisolering som jag behöver ta bort.

Jag tänkte göra jobbet själv och rensa ut allt spån men skulle behöva lite råd innan jag drar igång.

Vad är enklaste sättet att tömma vinden på? Funderar på att köpa någon spånsugare och försöka lyfta upp den på vinden och sedan fylla säckar eftersom. Jag räknar med att hålla på några veckor med detta så att det tar tid är ingen fara.

Eller har ni något bättre förslag om man inte har ekonomi att ta in en firma som gör detta?
 
Det mest ekonomiska är ju att låta det ligga och sen ev komplettera lite bara? Är det inget fel på det så finns ju ingen anledning att byta det bara för att man kan räkna hem nå promille bättre isoleringsförmåga på nåt annat.
 
S Stefan1972 skrev:
Det mest ekonomiska är ju att låta det ligga och sen ev komplettera lite bara? Är det inget fel på det så finns ju ingen anledning att byta det bara för att man kan räkna hem nå promille bättre isoleringsförmåga på nåt annat.
Det är förvisso helt sant. Jag missade att skriva det men en till anledning att jag vill ta bort spånet är för att kunna installera ett nytt ventilationssystem och sätta aggregatet på vinden. Jag tänkte då kunde man lika gärna passa på att tömma vinden så blir det enklare med rördragning för ventilationen. Men visst, det kanske är onödigt att tömma ut hela vinden.
 
Totte_S
Jag har gjort jobbet - eller rättare sagt en yngre släkting fick 10kr/säck han fyllde med skyffel :cool:. 12m3 tror jag det blev.
Vi gjorde en massiv ombyggnad så vi tog bort, men allt spån var snustorrt och helt fritt från mögel och rimligt med musskit. Idag hade jag valt att spara det mesta, dels för att slippa jobbet men också för att det är ett trevligt hygroskopiskt isoleringsmaterial. Går ju som sagt att komplettera med valfri isolering ovanpå.
Apropå ventilationen sår det inget problem att skyffla gångar för rördragning och aggregat och sedan kratta tillbaka. Klart trevligare än mineralull.
 
Oxo skottat spån... Kom inte på nåt effektivare en lämplig plastskyffel och sopsäckar...

Försökte med en industridammsugare och en längre slang men det gick långsammare.
spånet är ganska kompakt och jag hade diverse träbitar iblandat som fastnade.

/ATW
 
Nu hade jag visserligen inte spån utan Pappersfiber på vinden, men när jag drog ny ventilation skottade jag fram gångar i lösullen på vinden och återfyllde sedan när rören var på plats. Kompletterade även med mer isolering efteråt när jag ändå höll på att bygga till huset. Jag hade gjort samma sak med spånen, skottat gångar och sedan återfyllt.
 
Spade och säck om man gör det själv annars sugbil.
 
Jag har själv gjort det (fast i trossbotten) med spade/säck och industridammsugare. Är det stora mängder och kanske även fuktigt, så är sugbil att rekommendera.

Men skotta bara undan där du ska dra rören, finns ingen anledning att ösa ut allt bara för att sedan slänga in något liknande igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.