147 läst · 3 svar
147 läst
3 svar
Effektavgift Värmepumpar
Hej
Jag har fjärrvärme hemma så min kunskap om olika värmepumpar är förhållandevis låg. Därför undrar jag hur vida påverkan blir på följande värmepumpar om man således bryter strömmen på dessa mellan 16-21 dagligen?
- Luftluft
- Luftvatten(med ackumulatortank så varmvatten finnes)
- Bergvärme (med ackumulatortank så varmvatten finnes)
Att deras förbrukning försvinner under den tiden är självklart, men blir det så att själva uppstartsprocessen gör att det blir extra mycket förbrukning senare?
Tanken är ju att minska behovet av effekt när man behöver göra annat som att laga mat och eventuellt tvätta.
Jag har fjärrvärme hemma så min kunskap om olika värmepumpar är förhållandevis låg. Därför undrar jag hur vida påverkan blir på följande värmepumpar om man således bryter strömmen på dessa mellan 16-21 dagligen?
- Luftluft
- Luftvatten(med ackumulatortank så varmvatten finnes)
- Bergvärme (med ackumulatortank så varmvatten finnes)
Att deras förbrukning försvinner under den tiden är självklart, men blir det så att själva uppstartsprocessen gör att det blir extra mycket förbrukning senare?
Tanken är ju att minska behovet av effekt när man behöver göra annat som att laga mat och eventuellt tvätta.
Beroende på husets isolering. Är FTX / Luftvatten eller bergvärme. Ingjuten golvvärme. Stänger du av VP så kommer allt att svalna ned. Och vid uppstart kommer VP att försöka få tillbaka dom driftvärden som inställda. Då kommer VP att troligtvis gasa på för fullt och det kan ta ett tag innan den i kapp. Så kanske inte bra att stänga av så lång tid. Kortare tider kan gå, men jag kommer inte att göra så.
Är det riktigt kallt ute så vill du inte ha dom avstängda så där lång tid. Ditt hus kommer bli utkylt snabbt. Om du vill minska ditt effektbehov så rekommenderar jag en luft/luft-värmepump. Den kommer ändå inte klara av att leverera tillräckligt hög värmeeffekt när det blir kallt utomhus. Så då måste du stödelda i en kamin eller annan eldstad. Därmed kommer du också sänka din elförbrukning.
Varmvatten finna ju alltid i en modern värmepump. Vi kör varmvattnet på billig tid. Övrig tid är varmvattenproduktion avstängd. Duschar på jobb och gym.
Värmen går att sänka tillfälligt om man skulle behöva laga mat. Kompressorn går då ner i effekt. Mat går alltid att göra på helgen vid lågt elpris så att man bara behöver koka potatis eller liknande och värma mat i mikrovågsugn.
Allt går om man vill.
Sen behöver man kanske energirenovera huset om det finns brister.
Värmen går att sänka tillfälligt om man skulle behöva laga mat. Kompressorn går då ner i effekt. Mat går alltid att göra på helgen vid lågt elpris så att man bara behöver koka potatis eller liknande och värma mat i mikrovågsugn.
Allt går om man vill.
Sen behöver man kanske energirenovera huset om det finns brister.
Liknande trådar
-
Effektavgift eller fast avgift
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Stänga av värmepump vid peak last - effektavgift
Värmepumpar -
Nya modeller bergvärmepumpar 2024 - effektivare och miljösmartare men också dyrare
Artikelkommentarer -
Effektavgifter - ett nödvändigt ont?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad innebär effektavgiften?
Elavtal, elpriser & elförbrukning